Gå til innhold

Allergisk mot fisk etter sv.skap.

Anbefalte innlegg

Gjest kristine24

Da jeg ble gravid for første gang høsten -97 sluttet jeg plutselig å tåle fisk og tåler det ikke til dags dato. Spiser jeg fisk eller noe med fisk i, blir jeg veldig dårlig. Jeg får skrekkelige magesmerter og må ligge sammenkrøpet til sengs i 3-4 timer til det er over og jeg er frisk igjen. Itillegg kaldsvetter jeg ofte sammen med magesmertene.

Jeg har prøvd å spise alt fra ren fisk til blandingsprodukter og reagerer på samme måte med alt.

Har derfor ikke spist fisk på 3 år, selv om jeg elsker det. Jeg spiser to trankapsler hver dag for å "bøte på skadene".

Er det godt nok tro? Fisk er jo så sunt...

Ingen leger jeg har snakket med har kunnet svare meg fordi de aldri har hørt om det.

Lurer på om jeg noen gang kan spise fisk igjen eller om det er permanent...

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11394-allergisk-mot-fisk-etter-svskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære kristine24

Det er tydelig at du har fått en overømfindtlighetsreaksjon for fisk etter svangerskapet. Dette er, som du allerede har hørt uvanlig og jeg kan ikke uten videre si deg hva mekanismene bak reaksjonen kan være. Det er ikke uvanlig at store hormonelle omveltninger i kroppen som svangerskap jo er kan føre til nye og uventete reaksjoner. Ut fra vanlig erfaring skulle jeg tro at du vil kunne komme til å tåle fisk igjen, men hvor lang tid det vil ta kan jeg ikke si. Jeg skal undersøke litt i litteraturen om det er skrevet noe om slike tilfeller som ditt og komme tilbake til deg til uken hvis jeg finner noe.

Når det gjelder erstatning for fisk så er nok tran det aller beste, men trankapsler holder for vitamintilførselen. Hvis det er slike kapsler som inneholder tran holder det nok ikke med 2, men de er de beste i forhold til å erstatte fiskeoljen/fettet. Bruker du vegetabilsk olje i matlagingen skulle du klare deg fint uten fet fisk, men som du sier, fisk er jo både sunt og godt.

jeg er ei jente på 21 som jobber som kokk,og har plutselig begynt å plages med allergi,spessielt fisk og egg.Jeg ser ut som ei kjøttkake oppover armene lenge etter på. jeg vil jobbe med det jeg er utdannet til,og lurer på om det finnes medesin eller vaksine som kan lindre plagene?? En jeg kjenner jobber på fiskeri,men er allergisk,han sa han var blitt kurrert av tabletter mot skall dyr.

jeg er ei jente på 21 som jobber som kokk,og har plutselig begynt å plages med allergi,spessielt fisk og egg.Jeg ser ut som ei kjøttkake oppover armene lenge etter på. jeg vil jobbe med det jeg er utdannet til,og lurer på om det finnes medesin eller vaksine som kan lindre plagene?? En jeg kjenner jobber på fiskeri,men er allergisk,han sa han var blitt kurrert av tabletter mot skall dyr.

Kjære anne

Jeg har undersøkt litt nærmere om problemer rundt fiskeallergi som dukker opp i voksen alder. Ofte dreier det seg ikke om ekte allergier, men om reaksjoner pga stort innhold av bl.a. histamin i fisken, særlig i dypvannsfisk. Jeg vil råde deg til å få undersøkt om du har en ekte allergi mot fisk, har du det er nok mulighetene for å arbeide direkte med fisk relativt små. Dreier det seg om en mer uspesifikk reaksjon på f.eks. histamin kan antihistamintabletter kanskje hjelpe deg. I alle fall vil du kunne klare deg bedre ved bruk av hansker og ved å behandle huden din nøye med fuktighetskremer.

Kjære kristine 24

Har du undersøkt om du har en "ekte" allergi mot fisdk med hudtester og blodprøver? Hvis du ikke har det, og det er mest sannsynlig slik siden plagene dukket opp så sent, er muligheten for at det dreier seg om en uspesifikk reaksjon på irriterende stoffer i fisken store. Snakk med legen din om å få tatt en allergitest hvis du ikke allerede har gjort det. Uansett er det nok dessverre lite du kan gjøre annet enn å se tiden an i forhold til å kunne tåle å spise fisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...