Gå til innhold

Kyssesyken? Eller noe annet..?

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonder? eller syk?

Jeg lurer på hva det er med meg for tiden. Synes jeg har alle mulige slags symptomer på rekke og rad...

Forrige uke hadde jeg feber som kom og gikk. Jeg hadde også veldig vondt i hodet, slik hodepine som ikke gikk over med 3 ibux eller litt søvn. Jeg våknet faktisk opp to dager på rad med vondt i hodet, så det var ikke sånn vanlig jeg-er-sliten-hodepine. Har også vært ganske slapp i perioder de siste to ukene.

I tillegg har jeg hatt halsbetennelse som gikk over for 1-2 dager siden, men jeg kjenner at mandlene er hovne enda.

De siste 2-3 dagene har jeg hatt skikkelig vondt i høyre side. Det er vondt når jeg puster, det er akkurat som om lungene presser på ribbeina eller noe... I tillegg har jeg vondt ved milten, både når jeg klemmer der og når jeg puster dypt inn og når jeg strekker meg. (Hvis det er milten som ligger på høyre siden, da...)

Begynner litt å lure på om jeg bare er hypokonder, eller om det er noe galt... Pleier aldri å gå til lege hvis ikke det er noe sinnsykt smertefullt, så derfor skriver jeg her først for å få noen gode råd. Håper noen kan svare meg! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113951-kyssesyken-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*grøss* Kom deg til lege! Jeg har slitt nå med kraftig leverbetennelse siden februar, og først nå har legene funnet ut at leverbetennelsen antagelig kommer av kyssesyke.

Nå har visst jeg en veldig hard kyssesyke med uvanlig sykdomsforløp (leververdiene pleier ikke å være såå høye når man har kyssesyke som det jeg har), men det her er det mest smertefulle jeg noensinne har opplevd. Fødsel var ingenting i forhold syns jeg.

Jeg hadde hoven hals endel måneder før jeg fikk kyssesyke, og antagelig er det det som har utviklet seg tl kyssesyke. Da jeg ble skikkelig dårlig i februar fikk jeg feber, kasta opp alt jeg fikk i meg omtrent, hadde en voldsom hodepine - helt annerledes hodepine enn jeg har hatt før - jeg hadde smerter mellom ribbeina og ut mot både høyre og venstre (lever og milt).

Kom deg til lege og få tatt blodprøver, da kan de sjekke spesielt om de finner Epstein Barr-viruset.

Og - ta det med ro nå da! Det er absolutt nødvendig, ellers går du i mange måneder med det her :(

Lykke til!

PS. Det er leveren som er på høyre side. Milten er på venstre side :) Men man får ofte forstørret milt også når man har kyssesyke.

Takk for svar! Kommer nok til å bestille meg time hos legen, men nå har jeg vært "syk" ikke mer enn i to uker, da... Og ikke konstant.. Det kommer og går... Kan man forresten få forstørret lever eller øm lever av noe annet? F.eks. etter å ha drukket alkohol eller spist noe? Hadde vært kjempefint om du kunne svare meg! :-)

Takk for svar! Kommer nok til å bestille meg time hos legen, men nå har jeg vært "syk" ikke mer enn i to uker, da... Og ikke konstant.. Det kommer og går... Kan man forresten få forstørret lever eller øm lever av noe annet? F.eks. etter å ha drukket alkohol eller spist noe? Hadde vært kjempefint om du kunne svare meg! :-)

Man kan vel få leverproblemer av for mye Paracet f.eks, og også av alkohol, men da skal man vel ha drukket endel, antar jeg ..

Alkohol gjør i hvert fall ikke leveren bedre om man allerede har lever-trøbbel..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt legen og bedt om å få en time så fort som mulig, eventuelt i hvert fall til en blodprøve for å sjekke leververdier og om det er kyssesyke du har.

Lykke til! :)

Man kan vel få leverproblemer av for mye Paracet f.eks, og også av alkohol, men da skal man vel ha drukket endel, antar jeg ..

Alkohol gjør i hvert fall ikke leveren bedre om man allerede har lever-trøbbel..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt legen og bedt om å få en time så fort som mulig, eventuelt i hvert fall til en blodprøve for å sjekke leververdier og om det er kyssesyke du har.

Lykke til! :)

Takk! :-) Grunnen til at jeg spurte, var at jeg har drukket 6 helger på rad. Jeg pleier ikke å drikke så ofte, og det har bare vært en dag.. Sikkert noe i det du sier; det hjelper ikke akkurat på leveren hvis det er noe galt og man drikker..

Skal bestille time NÅ! :-)

Annonse

Takk! :-) Grunnen til at jeg spurte, var at jeg har drukket 6 helger på rad. Jeg pleier ikke å drikke så ofte, og det har bare vært en dag.. Sikkert noe i det du sier; det hjelper ikke akkurat på leveren hvis det er noe galt og man drikker..

Skal bestille time NÅ! :-)

Flott! :)

Flott! :)

Vil bare si at jeg var hos legen i dag og tok noen prøver. Han sa det bare kunne være to ting; enten streptokokker eller kyssesyken... Prøvene utelukket streptokokker,så det er 95 % sjanse for at jeg har kyssesyken... (Prøvene måtte sendes inn, får svar på onsdag.)

Glad jeg i hvert fall har fått svar! :-) Takk for hjelp!

Vil bare si at jeg var hos legen i dag og tok noen prøver. Han sa det bare kunne være to ting; enten streptokokker eller kyssesyken... Prøvene utelukket streptokokker,så det er 95 % sjanse for at jeg har kyssesyken... (Prøvene måtte sendes inn, får svar på onsdag.)

Uff... da har du noen slitsomme måneder foran deg ... Jeg har som sagt vært syk sden februar pga kyssesyke, og er ennå syk. Så ta det med ro som legen kommer til å si til deg, sånn at du slipper å ligge syk med det her så lenge. Og ikke rør alkohol.

Jeg ble sykmeldt en stund, men bare noen få uker, og fikk ikke beskjed om at jeg skulle unngå fysisk aktivitet utover den tida jeg var sykmeldt (nettopp fordi de ikke skjønte at det var kyssesyke før nå nylig), så det er nok grunnen til at jeg har vært dårlig så lenge.

Lykke til, og god bedring! Ta hensyn til deg selv nå da! :)

Gode tanker fra

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg bare lurer på hvordan det går med deg nå?

Fikk du tatt mer prøver?

Jeg ligger ennå syk antagelig med kyssesyken med høye leververdier, hoven lever og forstørret milt. Har hatt det i 7 mndr nå .. Håper det går bedre med deg :)

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...