Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt skikkelig tannlege-ANGST, så nå har jeg fått tilbud om å fikse tennene i narkose. Time på torsdag og jeg GRUER meg og er livredd (ja, faktisk) for rett å slett ikke å våkne opp igjen.

Man hører jo historier. SKJER dette eller er jeg helt på jordet og har ingen verdens ting å bekymre meg over (ja?). Trenger desperat trøstende ord her. Narkose OG trekking av tenner/rotfylling.. ikke akkurat drømmesituasjonen *grøss*

PLUSS, at her om dagen så snakka jeg med mora mi som presterer å fortelle meg at søstera mi faktisk holdt på å stryke med av en narkose da hun var lita. Var ett eller anna hun ikke tålte. Gud bedre.. Hjelp?

Gjest Narkosevant
Skrevet

For å si det enkelt: Man kan dø av alt. Man dø av å kjøre bil. Man kan dø av å skjære seg i fingeren med en kniv - hvis det går betennelse m/komplikasjoner i såret. Man kan dø av allergi. Osv. Men det er heldigvis svært, svært sjelden.

Uansett hva man skal gjennom, så vil det være en eller annen (idiot!) som har en skrekkhistorie å fortelle - bare spør alle de som har/skal føde!

Når det gjelder narkose, så er det veldig, veldig, veldig sjelden at det går galt. Personlig har jeg aldri hørt at noen har dødd av narkose, men jeg vet om at folk har fått allergiske reaksjoner på noen av stoffene som er i narkosen. Men husk, det er en anestesilege der, hvis oppgave kun er å følge med på dine fysiske reaksjoner.

Dette går helt sikkert kjempebra, og neste gang du hører en skrekkhistorie så kan du jo godt be vedkommende holde smella!

Gjest humperdink
Skrevet

Jeg har trekt tenner i narkose og lever enda. Selvsagt er det en viss risiko ved narkose, men det skjer sjelden noe galt.

Fortell anestesi legen det som skjedde med søsteren din, så har de sikkert noe i nærheten som de kan gi deg hvis de ser på monitorene sine at kroppen din reagerer på narkosen. Stol på at de vet hva de holder på med...

Gjest Pricilla
Skrevet

jeg har tatt tre narkoser og lever i dag. En viss risiko er det jo, men de hadde ikke brukt narkose hvis det hadde vært mange som ikke våkna igjen - så sjansen for at du død i trafikkulykke på vei til tannlegen er vel større enn at du sovner inn under narkosen...

Gjest blikkøye
Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det nå, har vært gjennom den samme redselen for narkose. Tok opp min redsel med anestesilegen og han kunne trøste meg med at sykehuset ikke hadde et skap fullt av pasienter som ennå ikke var våknet opp av narkosen.

Vær trygg på at hvis det var vanlig å dø av narkose så ville avisoverskriftene daglig minnet oss på det. Den narkosen du får hos tannlegen er også såpass lett at jeg tror ikke du behøver å bekymre deg i det hele tatt.

Lykke til!

Skrevet

Poden min hadde vært i narkose omtrent 10 ganger før han fyllte 3 år. Snart blir han 5 år og lever i aller beste velgående! :o)

Gjest lis@bet
Skrevet

Hvis man er relativt ung og frisk så skal det myye til for at noe går galt under en narkose.

Vet det er skummelt, jeg har overvåket mange pasienter i narkose, men var skikkelig pissredd da jeg selv en dag måtte i ilden.

Lykke til, hvertfall, og husk at du kan fremdeles si nei takk til narkosen hvis du ikke tør!

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Men gjør som noen sier her nede, ta det opp med amnestesi legen, si ifra om søsteren din. De passer godt på deg uansett, men når de vet du er redd passer de ekstra godt på! Amneststesileger er hyggelige!

Ellers fikk jeg kurert litt av redselen min for å dø de gangene jeg har hatt narkose, det er faktisk veldig behagelig å sovne inn slik ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...