trowevak Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Mann på 39 år. Har fått diagnostisert ventrikkulære ekstrasystoler på EKG. Mine erfaringer med dette fenomenet er ujevn puls til tider. Annet; i perioder får jeg kuldegysninger i kroppen. Ved kontroll av puls på håndledd, så er den ikke følbar. Puls kommer tilbake etter 5-15 sekunder. Noen ganger kjenner jeg et rykk i brystet, som om hjertet "hopper" til og da er pulsen tilbake hard og med hurtig frekvens.Andre ganger kommer den tilbake svakt til å begynne med, for deretter øke på til normal frekvens. Første gang jeg følte dette var for ca. 3 måneder siden. Har bare opplevd dette ved hvile/inaktivitet, såsom;gå til sengs om kvelden, bak rattet i bilen, se på TV o.l. Har ikke opplevd kollaps p.g.a. av dette, men behagelig er det ikke. Følelsen av at systemet stopper opp/man er i ferd med å stryke med er påtagelig. I perioder kjenner jeg meg kontinuerlig dårlig. Ved sjekk av puls så konstaterer jeg at inntil hvert tredje pulsslag er et ekstraslag. Det virker som om kroppen går for halv maskin og vel så det. Mindre anstrengelser, som å gå i trapper o.l. fører til melkesyre i benmuskulatur og generelt føler man seg utmattet. . Videre... får lett stive ben hvis jeg sitter på huk, dette er noe jeg ikke har opplevd før. Har prøvd Selozok for å stabilisere ekstraslagene, men dette gjorde bare problemet verre. I tillegg: Etter å ha spist føles det som om det er for lite plass i bryst/mageregion. Det oppleves som trykk i hele området. Jeg må gjerne innta et måltid i 2-3 etapper for å unngå ubehag Naturligtvis har jeg oppsøkt lege med dette... Det har vært kjørt flere EKG. 2 ultralydskontroller på hjertet, ytelsestest på sykkel.Stoffskifteprøve, 24 timers monitorering...Alt er innenfor normale verdier. Jeg er nå "friskmeldt" da ingen verdier sier at noe er galt. Det som ikke er registrert er periodene uten puls, da dette ikke har skjedd i forbinbelse med legebesøk. B.T. ved siste måling 120/75. Neste planlagte undersøkelse er ultralyd av mage/tarmsystem. Har alltid vært aktiv med løping/trening/fjellturer. Har stort venstre hjertekammer, dette skyldes all løping/trening i følge hjertespesialisten. Jeg føler at dette er svært livshemmende, selv om jeg er takknemlig for at det ikke er en livstruende hjertesykdom. Jeg føler ikke for å laste i tursekken og dra til fjells med familien lenger.... Er det noe jeg bør gjøre videre for å få utredet dette, evt. nye tester ? Hva innebærer ablasjon ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/114068-arytmiproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Svar til Trowevak. Du synes ganske grundig undersøkt, og stort sett med normale resultater. Vær imidlertid oppmerksom på at 24-timers monitorering av hjerterytmen (såkalt Holter-monitorering) bare har verdi ved samtidige symptomer, slik at disse kan relateres til de EKG-funn som gjøres. Dine plager er som klippet ut av læreboken om ekstrasystoli (d.v.s. ekstraslag i hjertet). Selv om de er det vi kaller bredkomplekset på EKG er de ikke nødvendigvis utgående fra en av ventriklene (hjertekammeret). Ikke sjelden utgår de fra forkamrene, men gir bredkomplekset EKG og kan da se ut som det vi kaller ventrikulære ekstraslag. Det kan være mange årsaker til ekstraslag på alle nivå i hjertet, og endel av dem er utelukket hos deg. Imidlertid gjenstår endel, og det er grunn til å følge opp det som er planlagt, f.eks. vurdering av mave-tarmkanalen, som ikke sjelden kan ha forandringer som avstedkommer ekstraslag. Som regel sier vi til personer med ekstraslag at det bare er to grunner til å behandle denne tilstanden, hvis alt ellers er i orden : den ene grunnen er at ekstraslagene får sirkulatorisk betydning (d.v.s. at den objektive ytelses-evnen blir redusert). Den andre grunnen går mer på at det subjektive ubehaget blir så stort at det reduserer livskvaliteten. Hos deg kan det virke som om begge deler foreligger.Det er ikke påvist noen sikker utløsende årsak, og hittil er det bare forsøkt ett enkelt middel (en betablokker) som forebyggende medisinering. Ta dette opp med legen din på ny, evt. med annen kardiologisk ekspertise. Husk at diagnostikk av slike tilstander forutsetter at pasienten har sine symptomer samtidig som registreringen finner sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/114068-arytmiproblemer/#findComment-693206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.