Gå til innhold

Lungeemfysem 2

Anbefalte innlegg

Min mor på 70 år har lungeemfysem. Hun sluttet å røyke da hun fikk diagnosen for 5 år siden. Det eneste hun har fått er inhalasjonsspray. Et par ganger har hun måttet på helsesentret for å få oksygen. Leste innlegget til Larion hvor hun skriver at hennes far går til lungespesialist og i svaret sies det også noe om rehabiliteringssenter. Disse to behandlingsformene har vi som sagt om ikke blitt info om av legen, så om du kunne skrive litt om dette ville det være flott. På forhånd takk!

Datter

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11408-lungeemfysem-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Du bør absolutt henvende deg til lungespesialist eller få din primærlege til å henvise til en. Disse kan gi mange råd om hvor man henvender seg videre. Lungefunksjonsprøver for en pasient med KOLS eller emfysem er ganske nødvendig for å anslå sykdommens utbredelse. Man vil så gå ut fra dette og på et rehabiliteringssenter finne en passende form for trening. Man vil også her få masse informsjon om sykdommen, slik at hele familien blir trygge i situasjoner som kan og vil oppstå.

Her på Østlandet finnes det to store rehabiliteringssentre - Glittre og Granheim. Jeg vet at disse ikke tar imot pasienter uten ved henvisninng fra lege, men om de kan gi informasjon til pasienter uten henvisning vet jeg ikke.

Jeg vet i allefall at treningssentre som f eks SATS har flere studioer hvor de støtter lungesyke.

Gå først til primærlegen og snakk med ham om en henvisning, og så starter dere derfra.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11408-lungeemfysem-2/#findComment-57944
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...