Gå til innhold

Lukt fra utfloden..

Anbefalte innlegg

Gjest maria84

Hei!

Jeg har i de siste 2 mnd hatt en illeluktende utflod, som kan minne om fiske-lukt, og den er ganske sterk. Jeg tror ikke det er noen slags kjønnssykdom, for jeg har ingen andre plager, men det er likevel sjenerende.

Jeg var plaget av det samme for ca 1 år siden, men legen sa at det kom av en bakterie som finnes naturlig i kvinnenes underliv. Likevel fikk jeg en (antibiotika??)kur, og lukten forsvant.

Nå har jeg altså fått det igjen, men etter at jeg sist testet meg (med ingen sykdomsresultat) har jeg bare hatt sex en gang, med en jeg VET ikke har sykdom. Likevel tror jeg kanskje det er sexen som har utløst dette? Eller er jeg helt på bærtur??

Noen som vet hva dette kan være? Vil gjerne bli kvitt det, men har ikke lyst å oppsøke lege bare for å høre at "det er ingenting. kontakt meg hvis det blir verre".

PS: Utfloden er kanskje til tider litt gulaktig og tykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114148-lukt-fra-utfloden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiskelukt er et sykdomstegn. Du har antagelig fått en infeksjon.

---

Klippet fra et svar fra fagperson. Fant svaret ved å søke på "fiskelukt". Søk-knappen er oppe til høyre på det røde feltet. Der finner du mange svar fra fagperson om dette.

-------

3. BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i fruktbar alder.

Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV.

Man ser det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres.

Det er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept.

Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren.

Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114148-lukt-fra-utfloden/#findComment-682313
Del på andre sider

Gjest herreguddamenneske

Fiskelukt er et sykdomstegn. Du har antagelig fått en infeksjon.

---

Klippet fra et svar fra fagperson. Fant svaret ved å søke på "fiskelukt". Søk-knappen er oppe til høyre på det røde feltet. Der finner du mange svar fra fagperson om dette.

-------

3. BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i fruktbar alder.

Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV.

Man ser det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres.

Det er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept.

Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren.

Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte.

Og hvordan VET du at han du hadde sex med ikke hadde noen sykdommer? Hadde han med en bekreftelse fra legen, kanskje? Bruk kondom neste gang, så kan du i allefall utelukke kjønnssykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114148-lukt-fra-utfloden/#findComment-685093
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest maria84

Og hvordan VET du at han du hadde sex med ikke hadde noen sykdommer? Hadde han med en bekreftelse fra legen, kanskje? Bruk kondom neste gang, så kan du i allefall utelukke kjønnssykdommer.

Dette vet jeg fordi han jeg hadde sex med ikke hadde hatt sex med noen før, dessuten brukte vi kondom. Skulle være ganske sikker da, tror du ikke ;) så hold de gode rådene for deg selv du. og til Soleil, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114148-lukt-fra-utfloden/#findComment-1437114
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...