Gå til innhold

Angrepiller/p-piller


Gjest just a girl

Anbefalte innlegg

Gjest just a girl

Jeg lurer på om man kan bli gravid (hvor sannsynlig er det) om man har ubeskyttet sex 4-5 dager etter siste menstruasjon sluttet? Og om man i så fall bør ta angrepille, eller om det 'holder' om man begynner på p-piller like etterpå. Jeg har hørt noe om det en gang, men vet ikke om det stemmer?

Tusen takk for svar, det haster litt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Angrepillen må du ta innen 72 timer etter at du hadde ubeskyttet sex! Hvis du har blitt gravid og tar angrepillen - så er sjansen for at du fortsatt vil være gravid 25 %. Altså 1 av 4 blir gravide selv om de bruker angrepillen.

Du kan vel egentlig bare bli gravid under eggløsningen, som skal være sånn omtrent midt mellom mens'ene - men hadde jeg vært deg, og tiden ikke har "rent ut" for angrepillen, ville jeg tatt en i alle tilfeller... du kommer sannsynligvis til å merke noen bivirkninger (iallfall gjorde jeg det), men disse bivirkningene (kvalme, mensen kan komme "når som helst", litt vondt i magen etc.) er mye bedre enn de som evt. kommer 9 mnd. senere..

Hvis du ikke har tatt p-piller før og du begynner for første gang (evt. etter opphold nå) - så har ikke disse pillene noen tilbakevirkende kraft, såvidt jeg vet. Dessuten så er ikke "sikkerheten" på p-pillene fullstendig før det har gått 14 dager - hvis du ikke begynner første dag/evt. siste i menstruasjonsuka.

Jeg vil råde deg til å ringe en lege så fort som mulig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til just a girl

Det haster meget………….Du har hatt ubeskyttet samleie i den periode hvor det et størst risiko for graviditet, dag 9 til 15 etter siste menstruasjon STARTET. Risikoen er på dag 12-14 15-20%. P-pille vil ikke hjelpe, den har ikke effekt før etter en uke, når du starter så sent. Du bør søke lege fortest mulig, og helst begynne med angrepille innen 24 timer, da beskytter den i nesten 80%, tatt 24-72 timer etter samleiet beskytter den bare i ca 35%.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...