Gå til innhold

Lettere deprimert?


Gjest Millit

Anbefalte innlegg

Gjest Millit

Jeg er en ung kvinne, som svært gjerne ønsker tiås fra andre om hvordan de tar knekken på en lettere depresjon (som altså ikke innbefatter medikamenter fra legen) ?

Jeg har selv lyst til å komme med et lite råd.

For fire uker siden kjente jeg at jeg begynte å bli nedstemt. Ting ble ikke lenger interessante, jeg orket ikke være med venner og jeg så nokså mørkt på fremtiden. For meg var det nokså mange triste hendelser som utløste denne begynnende depresjonen.

Jeg skrev forresten inn hit og lurte på hvordan jeg kunne ta knekken på denne uten å begynne på AD. Jeg fikk råd av NHD om å ta kontakt med psykologen.

Ok, dette er hva jeg har gjort. Jeg begynte på Chisandra. Noe som har hjulpet på energi og letteren nedstemthet tidligere. Jeg begynte å gå lange turer for å frigjøre energi og tenkt ut i frisk luft. Jeg oppsøkte en jeg kunne snakke med ( i denne sammenheng ikke en psykolog).OG jeg bestilte time hos hudpleier og frisør for velvære.

Alle disse tingene har ført til at jeg i dag har det mye bedre. Jeg er enda trist, og jeg er enda negativ til fremtiden i perioder, men alt i alt er det mye mye bedre med meg - og det går enda fremover.

Det jeg prøver å si er at menb MÅ IKKE ALLTID ty til AD og en haug av samtaler hos en psykolog ved en LETTERE depresjon. Jeg har stor tro på psykologer/psykiatere samt AD ved moderate til tyngre depresjoner, men det er ikke nødvendig å løpe dit selvom man er lettere deprimert. Å ty til medisiner for fort er ikke alltid like bra tror jeg. Jeg har tro på å gjennomleve smerten, og ikke alltid døyve smerten ved medisiner. Ikke misforstå meg nå, for det har mye for seg i mange tilfeller, jeg sier bare "ikke alltid".

Kjenn deg selv og finn ut hva som er best for deg. Dette har iallefall hjulpet meg.

Når det er sagt, er jeg ei jente som har opplevd overgrep og har tidligere hatt mye sterkere depresojner enn dette. Jeg HAR brukt Zoloft bl.a og jeg har gått til behanling. Det har vært supert!! - men det finnes altså måter å ta knekken på en begynnende depresjon.

Ønsker gjerne høre om andre som har lignende tips om hvordan knekke depresjonen.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Verdt et forsøk

Det gjør godt å gjøre en innsats for seg selv. Ta litt tak i situasjonen. Det gir en følelse av kontroll, og det er kjempeviktig!

Vet ikke om jeg har greid å knekke den, men jeg har metoder for å dempe den. Få litt lindring for en stakket stund om ikke annet.

Lange spaserturer er som du sa helt topp.

En økt med vekter i trengingsstudio gir noen timers lindring etterpå.

Å være sammen med venner som lar deg være deg selv.

Kjøre tur med bil og stopp på et naturskjønt utsiktspunkt. Suge til seg inntrykket.

Kveldsbad om sommeren.

Hvitvin og jordbær.

En god komedie.

Kjøpe seg noe pent hvis en har råd. Blomsterbukett, et nytt plagg eller en ting til huset.

Ta en telefon for å høre stemmen til et menneske du er glad i. Selv om en gråter når røret er lagt på.

Orker en ikke ringe noen en gang, kan en sende en email eller en SMS. Bedre med upersonlig kontakt enn ingen kontakt!

Orker du ikke forholde deg til andre mennesker ved samtale, men er selskapssyk allikevel, så oppsøk biblioteket eller et kjøpesenter eller sett deg på en kafe og betrakt livet. Bedre å være tilskuer til livet enn å sture alene hjemme i stua.

Dette er noen av de metodene jeg brukser som jeg kom på akkurat nå.

Og så bruker jeg Johannesurt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dfghfg

Trening, trening og atter trening. Hvile. Og sunn kost. Uten at man gjør noe av dette til en besettelse...

Det har utrolig mye å si.

Ellers.. bare å ha det i bakhodet når det kommer en nedtur; at "DETTE KOMMER JEG MEG IGJENNOM! Det ble bedre sist, det blir bra igjen. Så kom igjen å vær lei deg da, vær nedstemt, kom igjen!" Bare DEN vissheten gjør at depresjonen ikke får så mye "tak" på meg ihvertfall..da virker ikke alt SÅ håpløst på en måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest millit

Det gjør godt å gjøre en innsats for seg selv. Ta litt tak i situasjonen. Det gir en følelse av kontroll, og det er kjempeviktig!

Vet ikke om jeg har greid å knekke den, men jeg har metoder for å dempe den. Få litt lindring for en stakket stund om ikke annet.

Lange spaserturer er som du sa helt topp.

En økt med vekter i trengingsstudio gir noen timers lindring etterpå.

Å være sammen med venner som lar deg være deg selv.

Kjøre tur med bil og stopp på et naturskjønt utsiktspunkt. Suge til seg inntrykket.

Kveldsbad om sommeren.

Hvitvin og jordbær.

En god komedie.

Kjøpe seg noe pent hvis en har råd. Blomsterbukett, et nytt plagg eller en ting til huset.

Ta en telefon for å høre stemmen til et menneske du er glad i. Selv om en gråter når røret er lagt på.

Orker en ikke ringe noen en gang, kan en sende en email eller en SMS. Bedre med upersonlig kontakt enn ingen kontakt!

Orker du ikke forholde deg til andre mennesker ved samtale, men er selskapssyk allikevel, så oppsøk biblioteket eller et kjøpesenter eller sett deg på en kafe og betrakt livet. Bedre å være tilskuer til livet enn å sture alene hjemme i stua.

Dette er noen av de metodene jeg brukser som jeg kom på akkurat nå.

Og så bruker jeg Johannesurt da...

Du kommer med mange gode tips! Tusen takk jeg suger dem til meg, og skal huske dem videre.

men du, jeg lurer bare litt>: Syns du Johannesurt virker? Og hvilket merke bruker du? Jeg har vurdert det mange ganger for å holde alle små depresjoner i sjakk. Går du på det jevnlig?

Bare spør jeg :-) og blir takknemlig for svar!

Mvh Millit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdt et forsøk

Du kommer med mange gode tips! Tusen takk jeg suger dem til meg, og skal huske dem videre.

men du, jeg lurer bare litt>: Syns du Johannesurt virker? Og hvilket merke bruker du? Jeg har vurdert det mange ganger for å holde alle små depresjoner i sjakk. Går du på det jevnlig?

Bare spør jeg :-) og blir takknemlig for svar!

Mvh Millit

Jeg bruker Hypericum Stada. Det hjelper kun på lette depresjoner, men det var vel det det gjaldt?

Det holder meg fra å dukke under ihvertfall.

Har lest at det anbefales med en pause av og til hvis en bruker johannesurt. For å hindre tilvenning kanskje, husker ikke helt. Så jeg bruker det i to måneder og tar to ukers pause og så det samme intervallet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...