Gå til innhold

Kan noen gi meg mer informasjon ?


Gjest Engstelig

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig

Hei alle sammen

Jeg har en i fam. som er manisk depperesiv og har vært det i 15 år. Men nå har hun fått et barn og har vært frisk siden det (nesten 3 år). Nå har hun blitt syk igjen. Men det virker som hun er depperesiv nå. Jeg trodde det alltid var en manisk periode først, eller tar jeg helt feil.

En annen ting jeg lurer på er om bivirkningene på medisiner som tas i forbindelse med manisk depp. Jeg tror hun tar ganske sterke medisiner for hun er sterkt rammet (?)

Hvorfor fikk hun utbrudd nå? Har hun latt vær å ta medisinene sine tro? Er det vanlig? Jeg synes det er veldig rart for hun er svært redd for å bli syk i hensyn til ungen sin.

Hvis noen har noen linker til stoff om manisk dep. så er jeg svært takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg trodde det alltid var en manisk periode først, eller tar jeg helt feil?

Svar: Det er ikke slik at mani må komme først. Et nytt utbrudd av sykdommen kan komme i form av såvel mani som depresjon.

En annen ting jeg lurer på er om bivirkningene på medisiner som tas i forbindelse med manisk depp.

Svar: Det finnes så mange mulige varianter at det vil føre for langt å nevne alle bivirkninger her.

Hvorfor fikk hun utbrudd nå? Har hun latt vær å ta medisinene sine tro? Er det vanlig?

Svar: Den vanligste årsaken til tilbakefall er at pasienten slutter med medsisnene. Men det kan også skyldes økt stress i livet. Dessuten skjer det ofte uten annen grunn enn at sykdommen gikk inn i en alvorligere fase dvs. at det ikke er mulig å påvise noen ytre årsak.

Om du skal lete etter opplysninger på nettet, bruk søkeordene "bipolar lidelse" på norsk og "bipolar disorder" på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...