Gå til innhold

Om stafylikokker

Anbefalte innlegg

Gjest rødt eksem

Det er mye jeg lurer på, så vær så snill og svar alle spørsmålene. På forhånd takk.

Først: Fire år siden: Farmora mi lå på sykehuset og fikk liggesår på beina, som ikke ville gro. De trodde at hun hadde gule stylikokker, og hadde henne på isolat noen dager. Jeg var da gravid. Jeg bodde i kjelleren hennes. Jeg fikk et hudeksem på armen (hvor jeg akkurat hadde tatt blodprøve) to uker etter at jeg hadde tatt i strømpebuksene hennes. Kan jeg blitt smittet av de bakteriene? Hvorfor var det ingen som evt. fortalte oss i familien at hun kunne smitte oss?

Og nå er det mora mi som to ganger har hatt et eksem på brystet. Mulig stafylikokker det også. Farmor bodde ofte hos dem da hun hadde disse liggesårene. Kan det være noe sammenheng?

Nå har jeg også akkurat fått et lite stikkende rødt merke på brystet jeg også. Ikke så stort, men jeg lurer altså på om disse stafylikokkene smitter fra den ene til den andre her?? Foreløpig vet jeg jo ikke hva det er, og har smurt på litt sinksalve. Når skal jeg evt. gå til lege??

Sist: Sønnen min på 10 mnd. har et stort rødt merke under armen (ikke hissig). Jeg har trodd at det skyldes at vi ikke vasket ham godt nok under armene (for vi har bare skult rompa under springen lenge), og har smurt ham med zinksalve og av og til vaselinsalve. Men det går ikke bort....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11436-om-stafylikokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg vet ikke om de plagene du beskrives skyldes stafylokokker.

Men gule stafylokokker er svært utbredt og mange kan gå med dem for eksempel i nesen uten at vedkommende merker noe til dem selv.

Stafylokokker påvises ved bakteriologiske undersøkelser av penselprøver. Skal du få skikkelig svar på spørsmålene dine, må du nok derfor gå til en lege som kan undersøke dette nærmere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11436-om-stafylikokker/#findComment-58528
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...