Gå til innhold

Zyprexa og vekt (jada igjen!)


zaxxon

Anbefalte innlegg

Skal begynne på Zyprexa i kveld og bruker fra før Cipralex.

Jeg har søkt her på DOL ang. dette og funnet en zillion innlegg, men ingen svar (fra NHD eller andre) som sier noe om vektøkning skyldes kjemisk virkning i kroppen eller om det er rett og slett kjempeappetitt som forårsaker vektøkning.

Er det noen som vet svaret eller har erfaring?

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

Jeg fikk vite av legen at zyprexa virker inn på stoffskiftet. Men jeg så NHD her hadde skrevet at vektøkningen kun kommer av økt apetitt.

Jeg fikk ikke økt apetitt av zyprexa, men jeg la likevel på meg. (kan jo være tilfeldig..) La ikke på meg sååå mye da.

Men, Zyprexa hjelper KJEMPEBRA psykisk! Nesten så det er verdt vektøkningen....... Nå trapper jeg ned på Zyprexa og har det jævlig psykisk, depresjonen og tiltaksløsheten er tilbake. På zyprexa hadde jeg tiltakslyst selv om jeg var deprimert, noe som er til stor hjelp for å ha et normalt liv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Saigon

Jeg fikk økt apetitt da jeg gikk på zyprexa. Zyprexa hjalp veldig på psyken. Men siden jeg gikk så mye opp i vekt så valgte jeg å slutte på denne medisinen.

Nå prøver jeg ut Seroquell som skal være samme type medisin. Men enn så lenge virker ikke denne medisinen på meg. Får se om dosen blir økt nå.

Jeg synes det var synd at jeg fikk så voldsom apetitt av zyprexa. Fordi den virket kjempe bra. Men så var det denne bivirkningen som jeg ikke holdt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Jeg fikk vite av legen at zyprexa virker inn på stoffskiftet. Men jeg så NHD her hadde skrevet at vektøkningen kun kommer av økt apetitt.

Jeg fikk ikke økt apetitt av zyprexa, men jeg la likevel på meg. (kan jo være tilfeldig..) La ikke på meg sååå mye da.

Men, Zyprexa hjelper KJEMPEBRA psykisk! Nesten så det er verdt vektøkningen....... Nå trapper jeg ned på Zyprexa og har det jævlig psykisk, depresjonen og tiltaksløsheten er tilbake. På zyprexa hadde jeg tiltakslyst selv om jeg var deprimert, noe som er til stor hjelp for å ha et normalt liv.....

Da jeg gikk på Zyprexa , fikk jeg en voldsom appetitt. Jeg mener at dette var den direkte årsaken til at jeg la på meg så mye.

Dessuten fikk jeg mye vann i kroppen og gikk nok rundt med noen kilo væskeødemer også.

En annen bivirkning som var plagsom, var at jeg ble så ekstremt trøtt. De tre første ukene da jeg trappet opp på dosen, sov jeg på det meste 20 timer i døgnet. De timene jeg var våken , spiste jeg. Hele tiden!

Med andre ord - en kan ofte bli kjempe sulten av Zyprexa.

Tror en bør være veldig bevisst på akkurat det hvis en vil bruke den typen medisin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk økt apetitt da jeg gikk på zyprexa. Zyprexa hjalp veldig på psyken. Men siden jeg gikk så mye opp i vekt så valgte jeg å slutte på denne medisinen.

Nå prøver jeg ut Seroquell som skal være samme type medisin. Men enn så lenge virker ikke denne medisinen på meg. Får se om dosen blir økt nå.

Jeg synes det var synd at jeg fikk så voldsom apetitt av zyprexa. Fordi den virket kjempe bra. Men så var det denne bivirkningen som jeg ikke holdt ut.

Dumt at du fikk økt apetitt da, siden den virket så bra. Håper seroquell vil virke for deg.

Det er vel litt som firebird sier, at man må være bevisst dette når man skal bruke Zyprexa. Man kan prøve å bekjempe sultfølelsen, øke aktiviteten kraftig (hvis man er den typen) eller bytte medisin som du gjorde.

Hvis det er kjemiske årsaker til at f.eks. metaboliseringen går helt vill så er man jo litt ute å kjører uansett. (med nærmere ettertanke så er jeg jo det allerede, så....hmmm...)

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite av legen at zyprexa virker inn på stoffskiftet. Men jeg så NHD her hadde skrevet at vektøkningen kun kommer av økt apetitt.

Jeg fikk ikke økt apetitt av zyprexa, men jeg la likevel på meg. (kan jo være tilfeldig..) La ikke på meg sååå mye da.

Men, Zyprexa hjelper KJEMPEBRA psykisk! Nesten så det er verdt vektøkningen....... Nå trapper jeg ned på Zyprexa og har det jævlig psykisk, depresjonen og tiltaksløsheten er tilbake. På zyprexa hadde jeg tiltakslyst selv om jeg var deprimert, noe som er til stor hjelp for å ha et normalt liv.....

Hei og takk for svar.

Nå er jo ikke jeg deg, men hadde jeg vert det så hadde jeg fortsatt med Zyprexa siden du hadde så god virkning av dem. Kanskje lett av meg å si siden jeg ikke vet hvordan du føler, men jeg sier det alikevel. Er det ikke bedre å fungere i hverdagen enn å ha det for jævelig hele tia?

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på Zyprexa , fikk jeg en voldsom appetitt. Jeg mener at dette var den direkte årsaken til at jeg la på meg så mye.

Dessuten fikk jeg mye vann i kroppen og gikk nok rundt med noen kilo væskeødemer også.

En annen bivirkning som var plagsom, var at jeg ble så ekstremt trøtt. De tre første ukene da jeg trappet opp på dosen, sov jeg på det meste 20 timer i døgnet. De timene jeg var våken , spiste jeg. Hele tiden!

Med andre ord - en kan ofte bli kjempe sulten av Zyprexa.

Tror en bør være veldig bevisst på akkurat det hvis en vil bruke den typen medisin.

Med vennlig hilsen

Hei firebird,

Noen kilo væskeødemer, 20 timer søvn og 4 timer med mat!!! Med andre ord, dette vra IKKE medisinen for deg.

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg veldig mye,stor appetitt på en slik måte at jeg måtte føle meg stapmet på bristepunktet hele tida.snakket med psykiateren om dette, de vet ikke helt hvorfor det skjer dette med den voldsomme appetitten.Ca 1 av fire som bruker zyprexa får denne bivirkningen.Jeg ble veldig tom for energi på zyprexa men den stabeliserte bra.Jævlig "seponering" ved slutt, selv om jeg gikk direkte over fra zyprexa til zeldox hadde jeg en uke der jeg var nokså ustabil i tanke/følelsegangen før zeldoxen begynte å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk opp 23 kg på ekstremt kort tid da jeg beg. på zyprexa. gikk på auto pilot og spiste det jeg alltid hadde gjort, ikke mer. Var imidlertid mer passiv, men her snakker vi om et par uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...