Gå til innhold

Er dette babyen jeg kjenner?


Gjest Julyred

Anbefalte innlegg

Gjest Julyred

Hei! Etter UL er jeg i uke 17 (etter min og legens beregning er jeg i uke 19, men jeg får gå etter UL-terminem tror jeg, slik at det er en ting og folholder seg til...), og de siste dagene har jeg følt en slags kiling inne i magen. Det kommer og går, og noen ganger må jeg virkelig klø på det stedet på magen der kilingen er, for det kiler ganske mye innimellom! Kan dette være de første signalene fra babyen min? Mange snakker om "bobler" i magen, men hos meg er dette mer kiling innenifra. Det har vært mest på den ene siden av magen. Når jeg var på UL, var det også på denne siden babyen lå med mesteparten av kroppen. Det så jeg på hvor jordmoren hadde apparatet. Jeg skal på ny UL i romjulen pgav at terminen ble såpass mye forskjøvet. Da er også fosteret større, slik at det skulle være lettere å beregne terminen da, sa jordmor. Min mann og jeg er også sikker på at vi kunne kjenne noen dult her en kveld når vi la hånden flatt over magen. Dette begynner å bli veldig spennende, og jeg lurer egentlig på hvor aktive babyer er i magen? Selvfølgelig er det forskjeller her, men hva er "normalt" å føle, og skal man føle bevegelse la oss si hver dag fra en viss uke? Er det noen slik "regel"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heipå deg. :)

Ville bare si at jeg hadde det akkurat som deg. Ul terminen ble kortere en min egen og legens. Men jeg fikk rett til slutt. Høres ut som om det er beibien du kjenner ja. :) Jeg kjente også liv første gang rundt 19 uke, så din termin skulle vel stemme best. :) Pappan kjente også små dult da.:)

Lykke til på ul neste gang da, og gå utifra at det er nurket du kjenner du.

hilsen fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder følelsen av liv helt tidlig i svangerskapet, er det litt forskjellig når det starter, men de fleste kjenner det rundt 18-20 uker, noen litt tidligere, andre litt senere. Manger beskriver følelsen som om en liten gullfisk slår med halen eller små luftbobler. Jeg har også hørt det beskrevet som om en liten sommerfugl som flyr. Fosteret er ikke så stort at man kjenner det som dult ennå. Hvis det er det du har kjent, er det mest sansynlig fra tarmen. Det du beskriver som kiling, kan godt være den lille som rører på seg. Regelen om at man skal kjenne liv hver time i døgnet, gjelder ikke så tidlig i svangerskapet. Hvis du kjenner det en gang i blant, er det helt fint. Den lille kan godt ha lagt seg sånn at du ikke kjenner sparkene, f.eks. ved at den sparker mot ryggen. Det vil du ikke kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...