Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kv. på 46 år som har hatt brystsmerter som kommer og går. Til tider har jeg fått kjempeangst.

Jeg ble innlagt på sykehus og de kunne ikke finne noe feil på EKG eller blodprøvene. Jeg har tatt arbeids ekg og ultralyd, dette var også normalt. Jeg har tatt ct.rtg og vanlig thorax rtg. disse var også normale. Jeg får fremdeles smerter i brystet og blir redd. Er også plaget av ekstraslag. Har også knutestruma. Kan jeg stole på at jeg ikke har noe galt med hjertet, eller er det noe mere jeg bør sjekke ut med hjerte. Det kan ikke være normalt å gå rundt med slike smerter som gjør at man blir isolert p.g.a. angsten som oppstår rundt dette? Jeg er blitt usikker, men føler vel at jeg har gjort det jeg kan...?? Hva bør jeg gjøre nå??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11452-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Chappi.

Det synes som om du har fått utført de fleste av rutineundersøkelsene med henblikk på koronarsykdom (hjertekransåresykdom).

Diagnosen "koronar hjertesykdom" hos kvinner er ikke alltid lett å stille, hvertefall er det generelt vanskeligere hos kvinner enn hos menn. Det kommer av at kvinner opplever og beskriver sine symptomer anderledes, de oppfører seg på en annen måte i forbindelse med f.eks. arbeids-EKG, som mye oftere er "falsk" negativ hos kvinner. Følsomheten ved arbeids-EKG hos kvinner er sjelden over 75 %, d.v.s. at èn av fire er falsk negativ.

Koronar hjertesykdom hos kvinner under 50 år er rel. sjelden sammenlignet med menn, dog er det nå en økende andel av kvinnene som utvikler slike symptomer. Det har forskjellige årsaker, men røykingen er en av dem. Det er viktig å prøve å få et inntrykk av hvilke risikofaktorer som foreligger hos den enkelte : til disse hører kolesterol, arvelig belastning, røyking, blodtrykk, overvekt, treningstilstand, sukkersyke, etc. Hvis risikoprofilen er lav, er sannsynligheten for en kvinne i din alder ganske lite.

Det som synes å gjenstå av undersøkelser hos deg er egentlig bare en såkalt isotopundersøkelse (myocardperfusjons-scintigraf) med belastning, og evt. tilslutt en koronar angiografi (røntgenundersøkelse med kontrast). Før man foretar en angiografi skal imidlertid sannsynligheten for koronarsykdom være ganske stor, og helst sikker, på grunnlag av de øvrige undersøkelsene.

Differentialdiagnosene (andre mulige årsaker til dine smerter) er imidlertid mange, og det er adskillige muligheter for helt uskyldige, muskulære årsaker til smerter i brystet. Du bør ta saken opp med din lege igjen, og få legen til å gå gjennom din risikoprofil og resultatene av foretatte undersøkelser, spesielt med henblikk på hvor sensitive disse testene er i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11452-brystsmerter/#findComment-58417
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...