Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg en anemisk jente på 16 (hemoglobin 9,5). Jeg har fått sterke jerntabletter som jeg skal ta 2 ganger om dagen (Duroferon) i en mnd framover, før jeg skal ta en ny prøve for å se om jeg skal trappe ned. Jeg er vegitarianer og har litt kraftig mensturasjon.

Nå har jeg tatt tablettene i 5 dager. Første dagen ble jeg svært slapp av dem, men så har det blitt bedre. Men i dag dro jeg ut på en joggetur (før jeg hadde tatt tabletten) og på slutten fikk jeg ganske vondt i magen, og kastet nesten opp. Etter jeg hadde kommet hjem fikk jeg lagt meg ned og det gikk over på 10 min. En liten stund etterpå fikk jeg grå prikker foran øynene mine så jeg ikke kunne se noe i et par sekunder, og jeg måtte sette meg ned. Er dette normale bivirkninger av jerntabletten? Og kan anemi forårsake at håret blir tynnere (den egentlig grunnen til at jeg dro til legen). Har sjekket om jeg har andre mangler, men har ikke funnet noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114718-anemi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det at du ser svarte prikker for øynene når du reiser deg og er anemisk er helt normalt. Jeg har vært anemisk selv så jeg vet godt hva det er. Det er ikke jerntablettene som gjør det. At du kastet opp når du jogget, tyder på at du har sprengt deg. Du må ta det litt mer med ro når du er anemsik. Jeg skulle tro at legen din hadde fortalt deg det. Når en anstrenger seg og som i ditt tilfelle sprenger seg blir man så kvalm og dårlig at man vil kaste opp. Vent med å trene hardt til du har fått blodprosenten din opp. Du kan godt gå turer og med fordel bevege deg, men ikke overanstreng deg. Du tåler mye mindre nå.

Lykke til!!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114718-anemi/#findComment-686854
Del på andre sider

Det at du ser svarte prikker for øynene når du reiser deg og er anemisk er helt normalt. Jeg har vært anemisk selv så jeg vet godt hva det er. Det er ikke jerntablettene som gjør det. At du kastet opp når du jogget, tyder på at du har sprengt deg. Du må ta det litt mer med ro når du er anemsik. Jeg skulle tro at legen din hadde fortalt deg det. Når en anstrenger seg og som i ditt tilfelle sprenger seg blir man så kvalm og dårlig at man vil kaste opp. Vent med å trene hardt til du har fått blodprosenten din opp. Du kan godt gå turer og med fordel bevege deg, men ikke overanstreng deg. Du tåler mye mindre nå.

Lykke til!!

Mvh

Tror jeg har vært anemisk ganske lenge, for har ikke følt meg noe mer slapp i det siste. Det er ikke før etter at jeg har begynt å ta tablettene at jeg har følt det sånn. Jeg klarte den samme joggeturen helt fint for en uke siden, det er derfor jeg lurer på om tablettene har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114718-anemi/#findComment-686923
Del på andre sider

Kizza1365380506

Tror jeg har vært anemisk ganske lenge, for har ikke følt meg noe mer slapp i det siste. Det er ikke før etter at jeg har begynt å ta tablettene at jeg har følt det sånn. Jeg klarte den samme joggeturen helt fint for en uke siden, det er derfor jeg lurer på om tablettene har noe med det å gjøre.

Det kan jo være at kroppen din nå reagerer på samme måte som om du fikk ett blodtap. Jeg husker jeg ble lagt inn akutt på sykehuset men de kunne ikke gi meg blodoverføring fordi da kunne kroppen min reagere med sjokk fordi det plutselig ble mye blod. Skjønner du hva jeg mener. Kroppen er innstilt på lav blodprosent, men når blodprosenten begynner å stige så reagerer du som om du skulle ha mistet blod. Det ble bakvendt dette her, har problemer med å ordlegge meg på en måte.

:o)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114718-anemi/#findComment-687297
Del på andre sider

Det kan jo være at kroppen din nå reagerer på samme måte som om du fikk ett blodtap. Jeg husker jeg ble lagt inn akutt på sykehuset men de kunne ikke gi meg blodoverføring fordi da kunne kroppen min reagere med sjokk fordi det plutselig ble mye blod. Skjønner du hva jeg mener. Kroppen er innstilt på lav blodprosent, men når blodprosenten begynner å stige så reagerer du som om du skulle ha mistet blod. Det ble bakvendt dette her, har problemer med å ordlegge meg på en måte.

:o)

Mvh

Tror jeg skjønner hva du mener. Takk for svaret. Var redd for at jeg ikke tålte tablettene e.l., men ditt svar virker som en fornuftig forklaring. Takk =).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114718-anemi/#findComment-688414
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...