Gå til innhold

Depresjon og attføring/økonomisk støtte!


Gjest Visualise

Anbefalte innlegg

Gjest Visualise

Hei,

Jeg går til behandling på psykriatisk poliklinikk fordi jeg fikk diagnosen manisk depressiv..

Det jeg lurer på er, om det er noen slags mulighet å få ettergitt studiegjeld siden jeg var syk de årene jeg studerte?

(tilbakeskriving av sykmelding?)

Og så har jeg fått innvilget yrkesrettet attføring.. og skal til Aetat på tirsdag.. Har hørt at jeg iallefall ikke får støtte til noe lang utdanning.. hva er kort og hva er lang utdanning da?

Depresjonen min er hovudsaklig pga. økonomisk situasjon, og det gjør ikke vondt bedre når jeg snart går ned i 60%..

Hva kan gjøres for meg?????

mvh

en tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

studiegjeld må du ta opp med lånekassen.

Hva du får av attføring kommer an på hva du blir enig med aetat om attføringsplan i forhold til hva som er nødvendig og hensiktsmessig med tanke på din mulighet til å komme tilbake til arbeid. Det trenger ikke nødvendigvis dreie seg om utdanning i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Visualise

studiegjeld må du ta opp med lånekassen.

Hva du får av attføring kommer an på hva du blir enig med aetat om attføringsplan i forhold til hva som er nødvendig og hensiktsmessig med tanke på din mulighet til å komme tilbake til arbeid. Det trenger ikke nødvendigvis dreie seg om utdanning i det hele tatt.

Takk for svar :)

Er det Aetat som bestemmer om det ikke er vits i å sende meg ut i noe arbeid? og kan jeg risikere å bli uføretrygdet??

Får jeg støtte utover attføringspenger til boligutgifter ol?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar :)

Er det Aetat som bestemmer om det ikke er vits i å sende meg ut i noe arbeid? og kan jeg risikere å bli uføretrygdet??

Får jeg støtte utover attføringspenger til boligutgifter ol?

mvh

Aetat har siste ordet, iog med at de kan godkjenne attf.tiltaket eller ei. men i forkant av vedtaket har du mulighet for påvirkning.

Støtte til utgifter får du kun hvis du er i et aktivt attføringstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aetat har siste ordet, iog med at de kan godkjenne attf.tiltaket eller ei. men i forkant av vedtaket har du mulighet for påvirkning.

Støtte til utgifter får du kun hvis du er i et aktivt attføringstiltak.

Du skriver at Aetat har siste ord når det gjelder attføring. For en tid tilbake skrev jeg om at i min situasjon går Aetat inn for yrk.attf., mens TK nekter å vedta det. Har fått svar fra TK der de henviser til noen lover som sier at det er de som bestemmer. Aetat er bare "utførende aktør".

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Du skriver at Aetat har siste ord når det gjelder attføring. For en tid tilbake skrev jeg om at i min situasjon går Aetat inn for yrk.attf., mens TK nekter å vedta det. Har fått svar fra TK der de henviser til noen lover som sier at det er de som bestemmer. Aetat er bare "utførende aktør".

Hva er rett?

I saker som gjelder søknad om attføring bestemmer først TK om du har en sykdom som gjør at saken din skal overføres til aetat.

Når saken er kommet til aetat, er det aetat som bestemmer.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I saker som gjelder søknad om attføring bestemmer først TK om du har en sykdom som gjør at saken din skal overføres til aetat.

Når saken er kommet til aetat, er det aetat som bestemmer.

:-)

Da forstår jeg Irene. Jeg har vært til "utredning hos arb.psyk" etter et tverrfaglig møte hos TK. I den står det at de mener jeg oppfyller de medisinske vilkårene for å få yrk.rett attf., og så skisserer de en plan.

Problemet er at jeg har høyere utdannelse, og at rådgivende lege på TK mener dette holder for å få alle slags jobber. Dette mener ikke Aetat, jeg eller de som behandler meg mens jeg går på medisinsk rehab. Føler meg utrolig frustrert, og vet ikke hvordan jeg skal gripe saken an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Da forstår jeg Irene. Jeg har vært til "utredning hos arb.psyk" etter et tverrfaglig møte hos TK. I den står det at de mener jeg oppfyller de medisinske vilkårene for å få yrk.rett attf., og så skisserer de en plan.

Problemet er at jeg har høyere utdannelse, og at rådgivende lege på TK mener dette holder for å få alle slags jobber. Dette mener ikke Aetat, jeg eller de som behandler meg mens jeg går på medisinsk rehab. Føler meg utrolig frustrert, og vet ikke hvordan jeg skal gripe saken an...

Du skal klage på TK-vedtaket, selvsagt. Trenger du hjelp finner du det her: http://trygdehjelpen.no/oss/kontakt.html

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar :)

Er det Aetat som bestemmer om det ikke er vits i å sende meg ut i noe arbeid? og kan jeg risikere å bli uføretrygdet??

Får jeg støtte utover attføringspenger til boligutgifter ol?

mvh

Hva TK kommer til å bestemme og om du risikerer uføretrygd er umulig å svare på uten nærmere saksopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar :)

Er det Aetat som bestemmer om det ikke er vits i å sende meg ut i noe arbeid? og kan jeg risikere å bli uføretrygdet??

Får jeg støtte utover attføringspenger til boligutgifter ol?

mvh

Hva aetat kommer til å bestemme og om du risikerer uføretrygd er umulig å svare på uten nærmere saksopplysninger.

Støtte utover attf.pengene vurderes i forhold til inntekt og utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal klage på TK-vedtaket, selvsagt. Trenger du hjelp finner du det her: http://trygdehjelpen.no/oss/kontakt.html

:-)

Jeg har selvsagt anket, men det tar jo nesten ett år å få oversendt saken til FKT (Fylkestrygdekontoret)! Imens går jeg her... Har skaffet meg arbeidstrening forskjellige perioder, men det er ganske frustrerende å be om hjelp, og så er en avhengig av venner i forskjellige bedrifter for å være aktivisert. Jobber da i 40-50%, da dette fungerer ok.

Jeg er svært fristet til å bruke Trygdehjelpen.no, men er det noe det er LITE av for tiden, så er det penger.... Jeg hadde nesten 17 utbetalt før, nå har jeg hatt 9,5 i hele høst. Fikk forsikring på et par lapper i tillegg, men det er ganske trangt med hus, bil og stort studielån. Har tatt opp lån hver måned for å klare meg.

Hvor mye vil det koste å få hjelp til å få fortgang i saken? Har en diger A4-perm med papirer, så bare å få et visst innblikk tar sikkert noen timer... :(

Ser du tar 250 pr. time, og 300 for utforming av brev. Jeg har skrevet masse brev til TK med status og nesten tryglet om at de skal se på saken en gang til. De sitter bare med henda i fanget, og venter 11 mnd med å skrive oversendelsesbrev til FTK.

Dette systemet skaper jo klienter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg har selvsagt anket, men det tar jo nesten ett år å få oversendt saken til FKT (Fylkestrygdekontoret)! Imens går jeg her... Har skaffet meg arbeidstrening forskjellige perioder, men det er ganske frustrerende å be om hjelp, og så er en avhengig av venner i forskjellige bedrifter for å være aktivisert. Jobber da i 40-50%, da dette fungerer ok.

Jeg er svært fristet til å bruke Trygdehjelpen.no, men er det noe det er LITE av for tiden, så er det penger.... Jeg hadde nesten 17 utbetalt før, nå har jeg hatt 9,5 i hele høst. Fikk forsikring på et par lapper i tillegg, men det er ganske trangt med hus, bil og stort studielån. Har tatt opp lån hver måned for å klare meg.

Hvor mye vil det koste å få hjelp til å få fortgang i saken? Har en diger A4-perm med papirer, så bare å få et visst innblikk tar sikkert noen timer... :(

Ser du tar 250 pr. time, og 300 for utforming av brev. Jeg har skrevet masse brev til TK med status og nesten tryglet om at de skal se på saken en gang til. De sitter bare med henda i fanget, og venter 11 mnd med å skrive oversendelsesbrev til FTK.

Dette systemet skaper jo klienter!!!

Dette er ikke rette sted å avtale slike ting, mail meg så finner vi kanskje en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt anket, men det tar jo nesten ett år å få oversendt saken til FKT (Fylkestrygdekontoret)! Imens går jeg her... Har skaffet meg arbeidstrening forskjellige perioder, men det er ganske frustrerende å be om hjelp, og så er en avhengig av venner i forskjellige bedrifter for å være aktivisert. Jobber da i 40-50%, da dette fungerer ok.

Jeg er svært fristet til å bruke Trygdehjelpen.no, men er det noe det er LITE av for tiden, så er det penger.... Jeg hadde nesten 17 utbetalt før, nå har jeg hatt 9,5 i hele høst. Fikk forsikring på et par lapper i tillegg, men det er ganske trangt med hus, bil og stort studielån. Har tatt opp lån hver måned for å klare meg.

Hvor mye vil det koste å få hjelp til å få fortgang i saken? Har en diger A4-perm med papirer, så bare å få et visst innblikk tar sikkert noen timer... :(

Ser du tar 250 pr. time, og 300 for utforming av brev. Jeg har skrevet masse brev til TK med status og nesten tryglet om at de skal se på saken en gang til. De sitter bare med henda i fanget, og venter 11 mnd med å skrive oversendelsesbrev til FTK.

Dette systemet skaper jo klienter!!!

"Dette systemet skaper jo klienter!!!"

Jepp.

Også lurer de på hvorfor det blir så mange uføretrygdede her i landet....

Noen ganger lurer jeg på om det er fordi de som blir syke og trenger hjelp sliter seg totalt ut på kontakten med trygdekontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...