Gå til innhold

Hvor ofte svangerskapskontroll ??


Gjest Lisemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lisemor

Hei !!

Jeg lurer på om du kan fortelle meg hvor ofte det er vanlig å gå til kontroll under svangerskapet. Jeg går kun til kontroll hos lege. En utenlandsk lege sa at det var hver fjerde uke frem til uke 36, og deretter hver uke. Stemmer dette ?? Jeg er nå i uke 29, og har nettopp vært på kontroll hos en lege som ikke forstod meg og som jeg ikke forstod. Han lurte på hva som feilte meg siden jeg kom dit !?! Har jeg ikke rett til å gå kun til lege ? Det er kun jordmor i nabokommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det som er anbefalt og veldig vanlig, er at man går til kontroll hver fjerde uke frem til uke 32, så hver 14 dag frem til uke 36. Deretter går man ukentlig fram til fødsel. De fleste leger og jordmødre kaller gjerne inn til hyppigere kontroller hvis det er uregelmessigheter. Svangerskapsomsorgen er basert på at det skal være et tilbud fra det offentlige til den gravide. Det ideelle anses å være en kombinasjon og et samarbeid mellom jordmor og lege. Kontinuiteten er faktisk viktigere enn noe annet. Bor du i en mindre kommune, med dårlig legedekning og ingen jordmor, bør du prøve å få til en avtale hvor samme lege følger deg opp så mye som mulig. Har du anledning til å gå til jordmor i nabokommunen, vil jeg anbefale deg det, hvis det er framkommelig uten at du setter deg selv og barnet i fare på lange strekninger med glatte veier etc. En jordmor har ofte bedre tid til å ta seg av både undersøkelser og prating, svare på spørsmål, informere osv. Har du en lege som ikke skjønner deg og ikke skjønner hva du gjør der, vil jeg si at en slik oppfølging bør ingen gravide få. En ting er at du sikkert kan hangle deg gjennom slike kontroller hvis alt går etter skjema, men hvis noe skulle inntreffe, må man i det minste stole på at legen er i stand til å kommunisere med deg. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...