Gå til innhold

Vaginal Herpes. -Legene-


Velouria

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har fått Vaginal Herpes, men hun er jomfru og har aldri hatt sex før. Er dette mulig? Kan må få Vaginal Herpes uten å ha hatt seksuell omgang?

Kan hun f.eks ha fått det om en mann som har munn herpes har tatt på sitt sår og så onanert henne?

Kan man få Herspes sånn helt uten videre? Dersom man har f. eks. Lungebetennelse, er jo immunforsvaret nedsatt kan man få Vaginal Herpes av dette?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi regner herpes (genitalis) som en seksuelt overført sykdom som smitter ved seksuell kontakt, også med genital-oral kontakt. Det er vanskelig å påvise herpes i skjeden hos en jomfru, og det er uvanlig å ha det der. Jeg kan ikke forestille meg at man kan overføre smitte på den måte du anfører.

Man kan ha en annen type herpes , herpes zoster eller 'helvetesild 'som kan oppstå hvis immunforsvaret er svekket. Kan det være det hun har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja det kan man vel!

Er sikker på at man kan få herpes slik du beskriver det. Man kan jo smitte seg selv på den måten, så da kan man vel også smitte andre. Har selv fått genitial herpes av mannen min, men han har aldri hatt genitial herpes, kun munnsår en sjelden gang. Nå har jeg type 1, ikke type 2, men har alikevel hyppige utbrudd, ca 2-3 hver måned. Ikke kjekt. Jeg må selv ha blitt smittet enten ved munnsex (men det har vi ikke hatt særlig ofte, og syns det da var merkelig at jeg ikke har fått munnsår selv) eller så har mannen min veldig svake genitiale utbrudd som han ikke merker selv. (Han har hatt munnsår i "hele sitt liv").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...