Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Var og tok blodprøve på en klinikk på fredag. Sykepleier spurte om eg var en vanskelig person å ta prøver av. Eg svarte ja. Blodårene mine sitter djupt på meg (og resten av familien min). Da ville ikke hun ta blodprøve på meg og tok meg med på Lab'en. Der kom en annen sykepleier(???, vertfall en mann i kvit frakk...) og såg/kjente på meg, han ville heller ikke ta. Til slutt henta dei hun som satt i resepsjonen (ei dame i vanleg bekledning). Hun stakk 1 gang... fikk ikke blod. Eg såg hun var stressa og vart stressa sjølv. Spurte om det hasta med prøvene, nei gjorde ikke det. Så eg spurte om eg kunne ta prøvene på legekontoret der eg bor. Nei, det gikk ikke. Endte opp at ho dama stakk meg 7(!!!!!) ganger. Og 2 ganger var i samme blodåre. Armene mine ser ikke ut. Et stikk var ved undersida av håndleddet...

Første stikket var i armen/innsida av albuen (veit ikke heilt kva det heiter der :o) ) Da kjente eg at det svei skikkelig... og fekk "krampe" Etterpå har eg merka at det eg noko som ikkje er som det skal når eg bruker underarmen/håndleddet. I dag er det mandag... så det begynner å gå over...

Eg synest at dette var ein ubehaglig opplevelse. Dei fekk blod til slutt og fekk ta dei prøvane dei skulle. Men neste gang eg skal dit så aldri om dei skal få røre meg!!

Har ellers for det meste positive opplevelser med å ta blodprøve, har vore sykepleiarar som har truffet på første forsøk.

Det eg lurer på er. å stikke meg 7 ganger, 2 ganger i samme åre/plass, i nærheten av pulsåra (da ho stakk meg der fleipa ho med at det var flaks at ho ikke tok livet av meg...) Går det ikkje ei grense for kor mykje ein skal stikke ein person? oppførsel? seriøsitet? Og hensyn til mine ønsker om at eg ville ta prøvene ein annan stad når eg merka at dei ikkje fekk det til?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er noe av det værste jeg har hørt...

Også plutselig komme med en sånn kommentar atpåtil...

Hørtes ikke bra ut i det hele tatt...

Hvorfor i all verden kunne du ikke ta prøvene et annet sted?

Skrevet

i alle dager! stakkar! jeg har sprøyteskrekk jeg. hadde nok dødd... høres ut som en situasjon med sommervikarer eller nyutdannede... de burde nok ha sagt det som det var, og utsatt prøvene, men de var vel redde for å virke uproffe. -grøss-

Skrevet

At én person stikker deg 7 ganger synes jeg er bortimot uhørt! Jeg har riktignok selv tillat det samme når jeg skulle få tatt blodprøver, men de har da kun prøvd så mange ganger fordi jeg har insistert (+ at jeg ikke bryr meg om disse stikkene) (jeg er såpass vanskelig å stikke på at jeg ble "kurert" for noen år siden da jeg lå på sykehus og måtte ta blodprøver tre ganger om dagen)

Jeg stikker aldri en pasient mer enn to (av og til tre) ganger hvis jeg ikke får det til - da henter jeg inn en med flere års erfaring enn meg.

2 ganger på samme plass er også temmelig uvanlig - men hvis man overhodet ikke er i nærheten av en blodåre på første stikket på den plassen, er det ingenting i veien for å gjøre det.

Undersida av håndleddet er "siste utvei" Det ER vondt - ingen tvil om det.

Når det gjelder å stikke i nærheten av pulsåra så er det ingenting i veien for det. Det er ikke livsfarlig å stikke i pulsåra. Men det blør naturligvis endel mer enn en vanlig vene. Men trykker man på stikkstedet litt lenger enn vannlig, er det ikke noe problem å stoppe det.

For et par uker siden la jeg inn en "Venflon" (sånn som man f.eks. har inne når man skal få intravenøs væske gjennom når man ligger på sykehus) i en åre som lå rett ved siden av pulsåra. Pasienten min da, hadde kun denne ene synlige åra - så det var det beste alternativet for alle parter. Jeg hold tunga rett i munnen, og klarte dette, men jeg var naturligvis litt ekstra spent, siden jeg vanligvis forsøker å holde avstand til pulsåra. Jeg kjente pulsen helt inntil den åra jeg stakk i, men det gikk jo bra. Pasienten merket forresten ingen ting til hva jeg var i nærheten av.

Uansett synes jeg oppførselen disse viste overfor deg var over grensen for det å vise hensyn. Når du spør om du ikke kan ta blodprøvene et annet sted, så bør de jo ha F*** så gode grunner for å si nei, når de tydligvis ikke hadde kompetansen til å få til dette.

Husk forøvrig at som pasient, så er det DU som bestemmer. Føler du at noen går over grensen for hva du kan tåle, eller hva du ønsker, så kan du si "nei". (Jeg vet at det ikke alltid er lett, men husk at du KAN!)

Jeg håper at du får en bedre opplevelse neste gang du eventuelt skal ta blodprøve - for en slik erfaring du fikk, holder det jaggu å få en gang i livet!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...