Gå til innhold

Kjønnssykdommer?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg har for 2 uker siden hatt (delvis) beskyttet sex med en svensk gutt. Dvs vi brukte kondom ved penetrering, men etterpå hadde vi oralsex (jeg utførte det på han). I tillegg så brukte han fingrene på meg.

Jeg er nå nærmere hysterisk. 1) Kan han ha smittet meg med noen kjønnsykdom ved å bruke fingrene?

2) Kan jeg få noen kjønnssykdommer ved å utføre oralsex på han (uten utløsning og uten merkbare sår i munn)?

3)Burde jeg bekymre meg for HIV? Jeg har fått noe jeg tror er en halsbetennelse/forkjølelse for ca. en uke siden (det er flere i området som har det), men jeg tenker jo selvfølgelig i retning akutt hiv infeksjon.....

Jeg er nok litt hypokonder...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115080-kj%C3%B8nnssykdommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat hiv skal en god del til, om du ikke blødde i munn eller slikt da, liten sjanse om du svelget sæd selvfølgelig. Men andre kjønnsykdommer kan du jo ha fått såklart, om du ikke vet noe om gutten. Herpes eksempel... ville tatt med en tur på olafiaklinikken i oslo jeg, gratisklinikk. Der tester de for deg, så er du sikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115080-kj%C3%B8nnssykdommer/#findComment-689356
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er flere måte jeg kan prøve å svare på ditt problem. For det første: forekomsten av HIV i de skandinaviske land er meget lav. I Norge overføres HIV fra nordmen ikke mer enn et par dusin tilfeller i løpet av et år. Det er selvfølgelig ikke til å benekte at i enkelte miljøer er forekomsten noe høyere ( f. eks. homo- og biseksuelle menn, stoffmisbrukere som bruker sprøyter), men hvis din svenske partner ikke tilhører disse grupper er sjansen ganske minimal.

Når det gjelder den mer tekniske delen av overføringen, er det vesentlig mindre sjanse men finger og oral sex enn ved vanlig sex. Men det er ikke mulig å gi en 100% garanti.

Halsesyke en uke etter det som hendte behøver ikke å bety noe som helst. Riktig nok hender det at man har noen generelle symptomer etter HIV infeksjon, men det kommer som regel flere uker senere.

Det er selvfølgelig muligheter for andre infeksjoner også, f. eks. herpes eller bakterier, men det er lite aktuelt hvis han ikke hadde noen symptomer.

Jeg tror jeg ville ta det med ro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115080-kj%C3%B8nnssykdommer/#findComment-694637
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...