Gå til innhold

Mulig tilbakefall av deppresjon. Forebygge med medikamenter?


Darko

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 22, fra jeg var 16 til rundt var jeg plaget med lettere depresjoner, som jeg aldri søkte behandling for. Når jeg var 19 slo min første ordentlige kjæreste opp. Og jeg fikk et sammenbrud. Ble dratt med til psykiatrisklegevakt, av noen venner. Jeg fulgte aldri opp den behandlingen de forslo. Etter dette hadde jeg et svært tøft år med et par selvmordsforsøk (som jeg selv avbrøt i sisteliten) og en del selvskading. Men etter et år begynte ting å roe seg og depresjonen gikk gradvis over.

Men det sammenbruddet har medført at jeg er livredd for å bli forelska og for ikke å snakke om å komme inn i et forhold. Selv om jeg egentlig kunne tenke meg et forhold igjen, vil det aldri bli aktuelt. For jeg vil ikke orke en tilsvarende depresjon når gang blir slutt.

Hvorfor tror jeg at jeg kommer til å bli tilsvarende deprimert, neste gang? Jo fordi, jeg over reagerer noe fryktelig når det kommer til damer og forelskelse. Som nå, ei jente jeg trodde var interessert i meg viste seg å ikke være det. Det har medført at jeg har jeg vært ”lettere” depprimert i ei uke, Hvor jeg nesten ikke har sovet, problemer med å få spist nok til å fungere pga manglede matlyst. Dette hender vært gang noe lignende skjer og varer ca en til to uker.

Kan det i mitt tilfelle være aktuelt med anti-depresiver for å hindre tilbakefall både av små som jeg har med gjeve mellomrom og det store jeg frykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ung jente-76

Hei! Tror du burde snakke med fastlegen din om dette, antidepressiva kan nok hjelpe deg, men sannsynligvis ikke alene, tror i tillegg du burde søke prof. hjelp via psykiater eller psykolog for her høres det også ut som om tankene og selvfølelsen din må jobbes med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er nok ikke depresjon i vanlig forstand.

Om en blir syk i et år etter et brudd i et kortvarig kjæresteforhold, dreier det seg sannsynligvis om mer alvorlige personlighetsproblemer. For dette hjelper ikke medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spirene

Dette er nok ikke depresjon i vanlig forstand.

Om en blir syk i et år etter et brudd i et kortvarig kjæresteforhold, dreier det seg sannsynligvis om mer alvorlige personlighetsproblemer. For dette hjelper ikke medisin.

Du tar så hardt i av og til, NHD. Personlighetsproblemer? Kan det ikke være at gutten lider av angst og depresjon? Det trenger da ikke være forstyrrelser av større art ut i fra det han her sier?

Nok av unge mennesker sliter med tapet av sin føraste kjærlighet. Jeg er eniog i at siden det er over ett år siden, så er det noe lenge, men at gutten har fått en frykt i seg er da ganske normalt?

Jeg vil si det kan hjelpe med en kombinasjon av terapi, samt forebyggende medisinering mot angst og depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du tar så hardt i av og til, NHD. Personlighetsproblemer? Kan det ikke være at gutten lider av angst og depresjon? Det trenger da ikke være forstyrrelser av større art ut i fra det han her sier?

Nok av unge mennesker sliter med tapet av sin føraste kjærlighet. Jeg er eniog i at siden det er over ett år siden, så er det noe lenge, men at gutten har fått en frykt i seg er da ganske normalt?

Jeg vil si det kan hjelpe med en kombinasjon av terapi, samt forebyggende medisinering mot angst og depresjon.

"Etter dette hadde jeg et svært tøft år med et par selvmordsforsøk (som jeg selv avbrøt i sisteliten) og en del selvskading."

Selvsagt har han _også_ angst og depresjon. Men lengden av depresjonen i forhold til traumet samt selvskadingen gjør at jeg holder fast ved mitt. Jeg har aldri sett selvskading hos deprimerte uten at de også har hatt en pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter dette hadde jeg et svært tøft år med et par selvmordsforsøk (som jeg selv avbrøt i sisteliten) og en del selvskading."

Selvsagt har han _også_ angst og depresjon. Men lengden av depresjonen i forhold til traumet samt selvskadingen gjør at jeg holder fast ved mitt. Jeg har aldri sett selvskading hos deprimerte uten at de også har hatt en pf.

Isåfall skal det antagelig ikke mye til for å få en pf-diagnose...

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isåfall skal det antagelig ikke mye til for å få en pf-diagnose...

Mvh.

Lurer egentlig på om noen har unngått en pf-diagnose hvis de hadde utlevert sitt innerste til en psykiater....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter dette hadde jeg et svært tøft år med et par selvmordsforsøk (som jeg selv avbrøt i sisteliten) og en del selvskading."

Selvsagt har han _også_ angst og depresjon. Men lengden av depresjonen i forhold til traumet samt selvskadingen gjør at jeg holder fast ved mitt. Jeg har aldri sett selvskading hos deprimerte uten at de også har hatt en pf.

Etter å ha lest litt om pf. Tror jeg at diagnosen emosjonell-pf kan passe på meg. Det var litt skremmende. Og konklusjonen slik jeg kan se det. Er at jeg bare må prøve å leve med det. Etter som det kun gir meg noen problemer i "kjærlighetslivet"

Men depresjoner etter samlivsbrudd, kan vel behandles på ”vanlig måte” selv om depresjonen kommer av pf?

Takk for diagnose, og til dere andre takk for oppmuntrende svar.

Det blir vel sølibat i buddhist tempel i Tibet, som er løsningen. (eller kanskje selvironi i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...