Gå til innhold

Dårlig behandlet


Gjest pille

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg følte jeg hadde en traumatisk fødsel, og dette på grunn av at jeg følte at ingen hørte på meg! Jeg kom inn om kvelden med svake rier, jeg kom helt alene. Neste morgen gikk vannet, jeg satt i dusjen en stund og ble så trillet inn på en fødestue og jeg spurte om jeg kunne få epidural. Da det var en jordmor og en jordmorstudent tilstede kom det plutselig inn en anestesisykepleier og en mannlig anestesisykepleierstudent inn. Jeg spurte hvem de var og om de var der inne for å vente på legen, de svarte ja, så jeg trodde de skulle hjelpe legen med epiduralen. Jordmoren og jordmorstudenten gikk ut og jeg var alene med disse to andre som sto og lo av meg mens jeg hadde rier! Jeg ba dem om å vente utenfor og de gikk ut, men da jeg begynte å få pressrier ringte jeg på, men da kom de inn igjen og skrudde av klokken. Jeg ringte på flere ganger etter en jordmor, men de skrudde av klokken hver gang, til slutt fikk jeg dem til å hente jordmor. Da alle kom tilbake, sa jeg at jeg ikke ville ha epidural da jeg allerede hadde pressrier, da lo de av meg og sa at det hadde jeg ikke for det var alt for tidlig. Jeg fikk jordmor til å undersøke meg, og hun konstanterte full åpning. Men hun sa jeg måtte ta epidural, for hva skulle hun ellers si til legen? Legen kom og jeg sa jeg ikke ville ha epidural, men da sa jordmor at det måtte jeg, og at det helt sikkert var lenge igjen av fødselen, at jeg hadde pressrier og full åpning ville hun ikke høre om. Jeg kranglet med edem en god stund, de spurte meg om og om igjen hvorfor jeg hadde sagt at jeg ville ha epidural. Jeg gråt og ba om at legen skulle gå, men de gjorde istand epidural, jeg la meg på ryggen så de ikke skulle få satt den. Da jeg til slutt sa jeg kom til å saksøke dem, begynte de å høre litt på meg, og legen ble sur og spurte om hun hadde kommet dit til ingen nytte. Til slutt fikk jeg henne til å begynne å gå mot døra, men anestesisykepleieren og anestesisykepleierstudenten var der fortsatt! Jeg ville ikke føde foran dem, det jeg da fikk høre var at de var der bare for å se på og moren til anetesisykepleieren hadde sluppet dem inn på fødeavdelingen fordi hun jobbet der!! Jeg spurte om jordmoren kunne få dem til å gå hvis jeg tok epidural, og da svarte hun ja. jeg følte jeg fikk valget om å føde med dem til stede eller ta epidural, da tok jeg epidural og riene stoppet opp! Etter å ha truet med politianmeldelse og søksmål fikk jeg dem til slutt til å gå ut. Det endte med at barnet ble tatt med sugekopp og jeg revnet masse. Det hører også med til historien at jeg ba flere ganger om å få en ny jordmor, men at det ikke ble tatt hensyn til. Dette kan da ikke være lovlig, jeg sitter igjen med en følelse av å ha blitt tråkket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Denne historien høres meget spesiell ut. Jeg er ikke i tvil om at du opplevde det du forteller, men hvis det er den hele og fulle sannheten av hva som skjedde, blir jeg mildt talt sjokkert. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan si enn at du må ta kontakt med fødeavdelingen og spørre om en samtale med vedkommende jordmor. Kommer det ikke noe godt ut av en slik samtale, kan du skrive et brev til sykehusets administrasjon, evt. til fylkeslegen. Du kan også klage gjennom pasientombudet. Der blir du ihvertfall tatt på alvor, og de har makt til å trekke inn de andre partene, som således blir påkrevd å komme med en skriftlig forklaring.

I mellomtiden får du prøve å trøste deg med at det er ingen som skal bli behandlet som du besriver at du ble. Hverken jordmor, leger, anestesipersonale kan påtvinge deg noe som helst, heller ikke presse deg til noe du ikke ønsker. Hvis det virkelig er sånn at du ble ledd av da du holdt på med svært krevende fødselsarbeid, så er det både svært uetisk og selvfølgelig totalt uakseptabel oppførsel fra profesjonelt helsepersonell. Dette bør tas alvorlig.

Det er ikke uvanlig at man får full åpning og pressrier relativt raskt selv om man er førstegangsfødende, og det vet en hver erfaren jordmor. Hvis hun ikke trodde på deg, fikk hun det jo bekreftet da hun fant full åpning. Enkelte ganger blir man anbefalt epidural hvis man har dårlige rier og barnet ikke kommer godt ned og man planlegger ristimulering i form av drypp. Andre ganger blir epidural anbefalt hvis man har en hoven kant igjen av mormunnen som jordmor ikke syns at du skal trykke mot. Da kan epidural hemme litt av trykketrangen. Hvis epidural på nærmest tvunget på deg, er det selvfølgelig uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...