Gjest (Anonymous) Skrevet 2. desember 2000 Del Skrevet 2. desember 2000 Hei, Jeg er en jente som i mange år har vært plaget med astma. Jeg fikk for 2 år tilbake påvist mine mistanker om at Ventolin og Bricanyl ikke hadde noen effekt. Men jeg går fremdeles på Oxis og pulmicort. Har jeg forstått det rett hvis Oxis og Brcanyl har samme virke stoff? Spørsmålet mitt er da om Oxis har ønsket effekt(jeg merker ingenting når jeg tar den). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11529-astma-og-medisinbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 Ventolin, Bricanyl og Oxis er alle tre såkalte selektive B2-stimulatorer, som virker avslappende på glatt bronkialmuskulatur. Det er ikke helt det samme stoff de er laget av, men virkningen går ut på det samme. Mens Bricanyl har en varighet på 3-4 timer, virker Oxis minst i 12 timer. Oxis er en medisin man supplerer bl a Pulmicort med når vedkommende f eks våkner mye om natten av pustebesvær eller hoste, eller bruker mye Bricanyl gjennom dagen. Den skal da redusere bruken av Bricanyl. Oxis kan også erstatte Bricanyl helt, da den kan brukes som anfallsmedisin på samme måte som denne ( og Ventolin). Regelen er imidlertidig at langtidsvirkende anfallsmedisin ( Oxis) kun skal gis sammen med et inhalasjonssteroid (Pulmicort f eks). Årsaken til dette er at når man må bruke såpass mye korttidsvirkende medisin at man går over til langstidsvirkende anfallsmedisin er bronkiene såpass irriterte at de må behandles med forebyggende medisin (f eks Pulmicort). For å vite om Oxis har noen virkning, kan du blåse PEF før og etter at du har tatt Oxis og se om det på PEF-verdiene er noen forskjell. En PEF-måler bør astmatikere ha for å sjekke tilstanden fra tid til annen. Har du PEF-måler og kjenner bruken av den, må du bruke denne. Om ikke, kan du gi meg beskjed, så skal jeg forklare litt nærmere for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11529-astma-og-medisinbruk/#findComment-58493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raindrop Skrevet 9. januar 2001 Del Skrevet 9. januar 2001 Ventolin, Bricanyl og Oxis er alle tre såkalte selektive B2-stimulatorer, som virker avslappende på glatt bronkialmuskulatur. Det er ikke helt det samme stoff de er laget av, men virkningen går ut på det samme. Mens Bricanyl har en varighet på 3-4 timer, virker Oxis minst i 12 timer. Oxis er en medisin man supplerer bl a Pulmicort med når vedkommende f eks våkner mye om natten av pustebesvær eller hoste, eller bruker mye Bricanyl gjennom dagen. Den skal da redusere bruken av Bricanyl. Oxis kan også erstatte Bricanyl helt, da den kan brukes som anfallsmedisin på samme måte som denne ( og Ventolin). Regelen er imidlertidig at langtidsvirkende anfallsmedisin ( Oxis) kun skal gis sammen med et inhalasjonssteroid (Pulmicort f eks). Årsaken til dette er at når man må bruke såpass mye korttidsvirkende medisin at man går over til langstidsvirkende anfallsmedisin er bronkiene såpass irriterte at de må behandles med forebyggende medisin (f eks Pulmicort). For å vite om Oxis har noen virkning, kan du blåse PEF før og etter at du har tatt Oxis og se om det på PEF-verdiene er noen forskjell. En PEF-måler bør astmatikere ha for å sjekke tilstanden fra tid til annen. Har du PEF-måler og kjenner bruken av den, må du bruke denne. Om ikke, kan du gi meg beskjed, så skal jeg forklare litt nærmere for deg. Hvor får man tak i PEF-måler? Og i tilfelle i omtrent hvilken prisklasse ligger denne på? Du skriver litt om pustevansker om nettene. Jeg våkner av og til av at det er veldig tungt å puste, og blir veldig skremt av dette. Er det astmaen som gjør dette? Kan disse pustevanske-episodene om nettene relateres til at jeg har glemt å ta astmamedisinene kveldstid? (Bruker Oxis og Pulmicort inhalatorer, har moderat astma.) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11529-astma-og-medisinbruk/#findComment-70247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.