Gå til innhold

Medikamenter og graviditet


amd

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Tetracylin i flere måneder pga kviser. Tre uker etter at jeg sluttet med disse tablettene ble jeg gravid. Nå til min forferdelse har jeg lest at man bør unngå å bli gravid i 6 måneder etter at man har tatt kvise tabletter. Gjelder dette også Tetracylin? På pakken står det bare at gravide ikke skal ta tablettene.

Hvis det er fare for fosterskader hva slags skader er det snakk om? Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er riktig at Tetracykliner ikke er noe man bør ta i svangerskapet, men jeg vet ærlig talt ikke hvilke skader man evt. snakker om ved et slikt bruk tidlig i graviditeten. Jeg synes du skal ta det opp med din lege så tidlig som mulig. Spør evt. på forum for gynekologi her på Dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et middel som heter Roccutan det er snakk om her tenker jeg. Det er et sterkt kvisemiddel. Samboeren min tok dette og fikk klar beskjed om at prevansjon var veldig viktig, da dette middelet gir store fosterskader og kan til og med være dødelig for fosteret. Så lenge det ikke står noe i bruksanvisningen om dette tror jeg ikke det er farlig. Sjekk medisinhåndboka eller slå det opp på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...