Gå til innhold

NHD/andre: Hva er det som feiler Bestemoren min?


Gjest ganske lei av dette nå...

Anbefalte innlegg

Gjest ganske lei av dette nå...

I perioder er hun rett og slett direkte frekk, slem og mangler folkeskikk.

Hun komanderer meg og svigerdøtrene hennes rundt. Spør aldri sier bare se og gjør ditt og datt.

Selv når vi feirer bursdagene hennes kan hun rope så alle hører: se å skjenk mere sprit til mannfolka. Og dere har bare med å drikke det opp. Hun trenger ikke å ha drukket noe selv for å oppføre seg slik.

En kan tydelig merke at de få som har kommet i bursdagene ikke trives i det hele tatt.

Hun kan invitere meg med på kino for så å si når vi kommer frem at jeg må sitte alene fordi hun skal sitte med noen andre hun kjenner.

Det er flaut å gå ute i byen med henne fordi hun tror at hun kjenner absolutt alle og setter seg ned og prater med folk som hun knapt vet hvem er.

Hun skryter i øst og vest av sønnene sine, og prater om de stakkars folkene fra arbeiderklassen. Akkurat som om ikke vi også er av arbeiderklassen. Hun mangler totalt selvinnsikt.

Hun kan bli sur på meg av en liten bagatell som at jeg sier at jeg ikke synes at vi trenger å tømme matsøpla midt på plenen når vi kan gå 20 meter bort for å tømme den et annet sted. Når hun blir sur på meg hender det at hun ikke snakker til meg på en hel uke.

Hun kan true med å kaste meg ut og at hun ikke vil se meg på hytta igjen dersom jeg sier til henne at jeg ikke er interresert i å høre om hennes seksualliv,-og slett ikke når vi spiser middag!

Hun har tydeligvis høye tanker om seg selv og sier ofte at Bestefar var jammen heldig som fikk henne fordi hun kunne nå ha fått hvam som helst.

I perioder står hun opp klokken fire om morgenen for å vaske, og kjefter når vi kommer ned om at vi roter sånn. Det blir helt feil når vi har ryddet og vasket kvelden før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Høres alvorlig ut. En form for personlighetsforstyrrelse, kanskje?

Trenger det å være noe? Gamle mennesker kan bli litt "rare" på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være noe? Gamle mennesker kan bli litt "rare" på sine eldre dager.

Hun virker ikke bare "rar", syns jeg.

Hennes måte å oppføre seg på går utover andre, mulig at hun syns det er plagsomt selv også.

Har hun vært slik hele tiden?

Hva med demens?

Har hun vært undersøkt hos lege/psykiater o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først og fremst mangler hun vanlig folkeskikk.

I tillegg kan hun ha en personlighetsforstyrrelse av dramatiserende type. De er ofte selvsentrerte og vulgære om de ikke er særlig smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ganske lei av dette nå...

Hun virker ikke bare "rar", syns jeg.

Hennes måte å oppføre seg på går utover andre, mulig at hun syns det er plagsomt selv også.

Har hun vært slik hele tiden?

Hva med demens?

Har hun vært undersøkt hos lege/psykiater o.l?

Ja hun har alltid hvert slik i mer eller mindre grad...

Hun har ikke demens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ganske lei av dette nå...

Trenger det å være noe? Gamle mennesker kan bli litt "rare" på sine eldre dager.

Det trenger vell ikke være noe i medisinsk forstand, men hyggelig er hun ikke.

Og det å bli gammel er ikke noen god grunn til å oppføre seg så dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ganske lei av dette nå....

Først og fremst mangler hun vanlig folkeskikk.

I tillegg kan hun ha en personlighetsforstyrrelse av dramatiserende type. De er ofte selvsentrerte og vulgære om de ikke er særlig smarte.

Kan jeg si i fra til henne på en pen måte når hun behandler meg dårlig selv om hun er gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kan jeg si i fra til henne på en pen måte når hun behandler meg dårlig selv om hun er gammel?

Ja, det kan du!! Det har hun godt av å høre. Si det som det er. Fortell hva du ikke aksepterer. Hold deg vekk hvis hun ikke tar hensyn.

Du kan trøste deg med at hvis hun oppfører seg dårlig fordi hun er begynnende senil dement, så glemmer hun irettesettelsene allikevel.

Min mor ble 'slem' på slutten av livet pga at hunb le dement. Det var jo ikke noe hun kunne styre selv, såd et måtte vi leve med som best vi kunne. Men vi husket jo hvordan hun hadde vært.

Har bestemoren din bestandig vært slik da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...