Gå til innhold

LH / hCG


Maggi

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg nedenfor under tittelen "Svakt positivt under eggløsning", og lurer på om du misforsto spørsmålet mitt. Jeg har testet positivt fem ganger siden juli, og hver gang kommer mensen omtrent når den skal. Jeg tok derfor en gravitest under eggløsning - når jeg er sikker på at jeg ikke er gravid - og den var fremdeles SVAKT POSITIV! Jeg brukte denne testen bare for å se om det virkelig er slik at jeg blir gravid hver gang, eller om det er hormonene som spiller testen et puss. Det må bety at jeg har høyt LH-nivå under hele syklusen, eller...? Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke utelukke at du starter en graviditet som ikke blir til mer, det skjer sannsynligvis i 30% av alle svangerskap. Det oppdages ikke før man foretar testing, ellers oppfattes det som en helt normalt -evt lett forsinket- menstruasjon.

Som jeg tidligere har sagt, så kan muligens det høye nivå av LH ved eggløsning (som gir utslag på clearplan) kryssreagere med hCG. Men det er bare i ca et døgn det er så høyt. Et lett forhøyet LH-nivå vil sannsynligvis ikke gi reaksjon.

Jeg kan kun finne en måte å finne ut av om testen er feil, det er ved å ta en blodprøve og måle verdien av hCG direkte, evt kan man måle LH samtidig. Da må du gå til din lege. Jeg synes imidlertid at det ikke har noen som helst praktisk konsekvens, så jeg vil anbefale deg å slå litt kaldt vann i blodet og bare ta test hvis du er gått noen dager over tiden.

Fikk du tilstrekkelig svar nå? Ellers spør på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...