Gå til innhold

Magesmerter-forhøyet amylase

Anbefalte innlegg

(kvinne,22)Har vært veldig plaget med magesmerter det siste halve året. Har hatt forhøyede amylase-prøver i samme periode. De har hele tiden vært lett forhøyede, men ved siste prøvetaking var totalamylasen på 680 (normal:70-350) Har vært til utredning på sykehus hvor pankreatitt/gallestein etc.. ble utelukket med røntgen og ultralyd. Det ble heller ikke funnet noen årsak til smertene. Har også tatt gluten/laktose prøver som var negative. Smertene kommer gjerne 20-30 min. etter matinntak og kan vare opp til 2 timer. Har normal avføring og smertene sitter i øvre del av magen(fra navlen og oppover). I tillegg har jeg lavt stoffskifte og tar thyroxin for dette. Omgås forsiktig med alkohol og tar ingen former for narkotiske midler. Smertene er ofte uutholdelige og legger store begrensninger på meg i hverdagen. Hva kan dette være?Sopp?Matintoleranse?Dårlige slimhinner? Er helt rådløs...håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11553-magesmerter-forh%C3%B8yet-amylase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har og hypothyreose og plager med magen + forhøyed amylaseprøver. Jeg fikk og betennelse i bukspyttkjertelen. Til slutt fant legene ut at jeg hadde Sjøgrens syndrom. jeg tåler ikke melk, mye krydder,stekt mat og alkohol og bruker Lanzo (en medisin)når jeg skal skjeie ut som f.eks i jula hvor det er mye feit mat og alkohol. Nå er amylasprøvene mine normale og jeg tåler mere utskjeielser uten å bli syk.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det kan synes som om bukspyttkjertelen er irritert selv om det tross utvidete undersøkelser ikke er påvist noe konkret.-Man kan ha mindre "betennelser" som ikke er synlig på feks.ultralyd.

Smertebildet ditt og tidspunktet etter matinntak kan også være forenlig med øket nivå av mavesyre,og jeg synes dette bør vurderes videre hvis det ikke foreligger noen annen konkret behandling.Prøv i mellomtiden å spise små måltider og litt oftere.Unngå fet mat,stekt mat,krydder,kaffe og nikotin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...