Gå til innhold

Væskeansamling under (keiser-) snittet vanlig?m.m


Gjest Håpefull:)1

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull:)1

Kjære jordmor

Det er nå 2 uker siden vår nydelige lille Maria kom til verden. Hun ble forløst med keisersnitt. Snittet var planlagt og alt gikk rolig for seg. Etter at vi kom hjem kjente jeg en "pølse" under snittet. Det er veldig ubehagelig. Oppsøkte sykehuset og fikk beskjed om at dette trolig var væskeansamling eller evnt. blod. Såret så visst veldig pent ut. Da det gjorde vondt å tisse fikk jeg antibiotika for for urinveisinnfeksjon.

"Pølsen" er ikke blitt mindre og jeg lurer på om dette er normalt? Pga hevelsen blir det også et ekstra press mot såret og det er vondt!

En annen ting er at jeg fikk rusle-epidural og kateter etter inngrepet. Jordmor skulle skifte på sengen min og ba meg stå oppreist. Pga lammelse i det ene benet falt jeg rett på ryggen og kateteret ble røsket ut. De siste 2 dagene virker det som om det kommer blod når jeg tisser. Jeg blør jo i hele bindet, foran også. for 2 dager siden kom det en ordentlig stråle med mørkerødt tykt blod. Ringte sykehuset og de mente blodet kom fra skjeden eller at det kanskje var renselse fra urinrøret pga fallet. De ba meg se det an. Det virker bedre nå, men hvordan skal jeg vite hvor blodet kommer fra.

Dette ble mye, men jeg blir så usikker, for jeg er jo inneforstått med ubehag etter et keisersnitt, men høres dette normalt ut syns du?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så unormalt å få en slik pølse, som du besriver, etter et keisersnitt. Den går bort etterhvert, men man må gi det litt tid. Kroppen har en god evne til å suge opp væske/blod som har samlet seg i vevet, men det kan ta litt tid. Det viktigste er at det etterhvert blir bedre, og ikke verre. Blir det verre, bør du la noen se på det igjen. At det presser mot operasjonssåret og gjør litt vondt, er også normalt og noe du kanskje bare må tåle en liten stund. Ta evt. en paracet hvis det gjør mer vondt enn du kan takle. Man bør ikke ha så mye vondt når man skal etablere gode ammevaner, stress og smertepåvirkning virker negativt på melkeproduksjonen og melkeutdrivningen.

Når du mener at du også blør fra urinrøret, er ikke det så usansynlig, men jeg tviler på at det kommer en mørk stråle med tykt blod. Høyst sansynlig er det fra skjeden. Du kan ha fått en liten forbigående skade i urinrøret som følge av at kateteret ble revet ut. I.o.m. at du gikk på antibiotika, er det ikke så sansynlig at du har noen infeksjon. Hvis man med sikkerhet skal finne ut om du blør fra urinrøret, må man nesten ta en urinprøve med kateter, og det er du kanskje ikke så interressert i siden du mener at det er på bedringens vei. At du fremdeles blør fra skjeden er ikke unormalt, men det bør bli mindre nå i tiden fremover, og etterhvert gå over til brunlig utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...