Gå til innhold

Språkutvikling hos barn på 19 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest litt bekymret mamma

Vi har hatt gullet vårt i 7 mnd nå. H*n er både frisk og fungerer svært godt motorisk. Så var det dette med språket da, det virker som om de fleste vi møter på samme alder ligger milevis foran i spåkutvikling. Vet at en ikke skal sammenligne barn, men man gjør seg noen tanker, og mammahjertet er bekymret. H*n kan si ja, nikke, riste på hodet. Lage flere dyrelyder 6-7 stk. H*n forstår mye av det en sier, H*n hermer lite, men har noen ord som benevner kosedyr, enkelte matvarer, sier mamma, pappa, se, dær, kan benevne noen enkeltgjenstander. Tror det aktive ordforrådet er på ca 20 ord, kan også si et ord en gang men aldri siden.... Har pratet mye med barnet, pekt, lekt osv. men utviklingen går svært sakte. Lurer sånn på hva deres barn har/hadde av ordforråd på den aldren. Alle sier bare vent, det kommer. Håper jo inderlig det, men er jo litt bekymret likevel da

Fortsetter under...

Jeg kan med 99% sikkerhet si at du neppe trenger å bekymre deg for språkutviklingen til barnet. Så sant han/ hun plukker opp ord, sakte men sikkert, og bruker dem i kommunikasjonen med andre, er utviklingen godt igang.

Noen barn bruker mer tid på å observere og/ eller absorbere det nye språket enn andre, som kanskje tar i bruk det nye språket med det samme. Våre to var svært forskjellige på den måten, men jeg vil likevel si at de begge har vært innenfor normalen hva språkutvikling angår..

Fortsett slik dere gjør, med å snakke _med_ barnet i alle dagligdagse situasjoner, benvne saker og ting osv., så skal du se det løsner for fullt ganske snart.

hilsener fra

Jeg kan med 99% sikkerhet si at du neppe trenger å bekymre deg for språkutviklingen til barnet. Så sant han/ hun plukker opp ord, sakte men sikkert, og bruker dem i kommunikasjonen med andre, er utviklingen godt igang.

Noen barn bruker mer tid på å observere og/ eller absorbere det nye språket enn andre, som kanskje tar i bruk det nye språket med det samme. Våre to var svært forskjellige på den måten, men jeg vil likevel si at de begge har vært innenfor normalen hva språkutvikling angår..

Fortsett slik dere gjør, med å snakke _med_ barnet i alle dagligdagse situasjoner, benvne saker og ting osv., så skal du se det løsner for fullt ganske snart.

hilsener fra

Heisann.

Vil bare minne deg om en artikkel som står i et av AF sine siste blad. Der står det om dette med sråkutvikling hos barn. Husker jeg leste det, men i all flyttingen finner jeg ikke bladet igjen.

Det stod noe om at henter du barnet rundt et års alderen får de ofte en stille periode, mens de "skiftet språk". så løsner det. Det var veldig forskjellig hvor lang tid dette tok.

Dette ble veldig merkelig skrevet, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Tror med andre odt ike det er grunn til bekymring.

Gjest I prosessen

Heisann.

Vil bare minne deg om en artikkel som står i et av AF sine siste blad. Der står det om dette med sråkutvikling hos barn. Husker jeg leste det, men i all flyttingen finner jeg ikke bladet igjen.

Det stod noe om at henter du barnet rundt et års alderen får de ofte en stille periode, mens de "skiftet språk". så løsner det. Det var veldig forskjellig hvor lang tid dette tok.

Dette ble veldig merkelig skrevet, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Tror med andre odt ike det er grunn til bekymring.

Det finnes endel forskning rundt språkutvikling hos adoptivbarn, og jeg fikk kjøpt endel stoff om dette (en artikkel eller to) hos Verdens barn (selv om vi selv bruker en annen forening).

Du kunne jo selv få tak i dette, så er du mer forberedet. Adopterte barn er ofte litt senere i språkutviklingen, dersom de var såpass gamle da de kom at de måtte skifte språk.

Tror ikke det er noen grunn til bekymring av den grunn.

Lykke til!

Gjest ChiengMai

Det finnes endel forskning rundt språkutvikling hos adoptivbarn, og jeg fikk kjøpt endel stoff om dette (en artikkel eller to) hos Verdens barn (selv om vi selv bruker en annen forening).

Du kunne jo selv få tak i dette, så er du mer forberedet. Adopterte barn er ofte litt senere i språkutviklingen, dersom de var såpass gamle da de kom at de måtte skifte språk.

Tror ikke det er noen grunn til bekymring av den grunn.

Lykke til!

"Adopterte barn er ofte litt senere i språkutviklingen, dersom de var såpass gamle da de kom at de måtte skifte språk."

Dette er nok svært individuelt. Eldstemann hos oss var 2.5 år da han kom til oss og hadde et godt utviklet språk allerede. Nå vel to år etterpå har jeg nettopp fått tilbakemelding fra avdelingsleder i barnehagen på at han ligger langt foran det som er vanlig språkutvikling for en fireåring. Har fått dette delvis forklart med at han hadde et godt utviklet språk allerede da han kom. Selv tror jeg rett og slett gutten har et svært godt utviklet språkøre...

Etter hvert har det nå med å utjevne seg, så jeg har tro på at barn skal få følge sin naturlige utvikling uten for mye mas omkring det.

Kjenner igjen både bekymringene dine og beskrivelsen av barnet ditt. Vårt sønn var også veldig sen i det første året, men så kom proppen, og i løpet av bare noen få måneder begynte han å skravle i vei. Det virket som om han plutselig oppdaget at han kunne bruke språket som verktøy til å styre oss.

Det barnet du beskriver tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for :-)

Annonse

fei1365380229

"Adopterte barn er ofte litt senere i språkutviklingen, dersom de var såpass gamle da de kom at de måtte skifte språk."

Dette er nok svært individuelt. Eldstemann hos oss var 2.5 år da han kom til oss og hadde et godt utviklet språk allerede. Nå vel to år etterpå har jeg nettopp fått tilbakemelding fra avdelingsleder i barnehagen på at han ligger langt foran det som er vanlig språkutvikling for en fireåring. Har fått dette delvis forklart med at han hadde et godt utviklet språk allerede da han kom. Selv tror jeg rett og slett gutten har et svært godt utviklet språkøre...

Etter hvert har det nå med å utjevne seg, så jeg har tro på at barn skal få følge sin naturlige utvikling uten for mye mas omkring det.

19 mnd. - da er det vel ingen ting og bekymre seg for? Det er maaaaaange norskfødte barn som ikke snakker så mye når de er 19 mnd. heller. Og det er helt NORMALT.

Gjest Sommerstorm

Har hatt det akkurat slik som du for et par måndeder siden.

Men først må jeg bare si at det høres jo ut som om barnet ditt ligger veldig godt an. Du sier jo at det er 19 mnd. og har ca. 20 ord og har ca. 7 dyrelyder... Jeg er helt sikker på at det er mange norskfødte barn på samme alder som ikke har kommet noe særlig lenger.

Vi fikk et 16 mnd. gammelt barn for snart 10 mnd. siden. Da barnet fylte 2 år hadde det fortsatt kun noen få ord. Like etter 2 årsdagen begynte det å lage mange dyrelyder - det var der det først startet. I sommer var vi i syden i 2 uker - full oppmerksomhet fra to voksne døgnet rundt. Da kom "språkeksplosjonen" som alle pratet om... Nå er det nye ord hver eneste dag. Og vi har begynt å ha små "samtaler".

Er barnet ditt litt beskjedent? Det er vårt barn -og jeg tror det er derfor at det vegret seg en stund for å si noe. Det snakker mye når mamma og pappa kun er tilstede, men det vegrer seg fortsatt for å si noe når der er andre som hører på.

Ikke les formye om disse tingene - det blir ofte bare feil. Jeg var alvorlig bekymret etter at jeg leste artikkelen i forrige AF blad, hvor det stod at et 1 1/2 år gammelt barn burde ha et lite ordforråd 6 mnd. etter hjemkomst, for det hadde i alle fall ikke barnet vårt da jeg leste artikkelen.

Utviklingen går tydligvis i rykk og napp - skal vedde på at dere får oppleve en slik liten "språkeksplosjon" dere også snart.

Ikke mas formye på barnet ditt om å si ting - det har i alle fall virket stikk mot sin hensikt for oss. Vi har funnet ut at de beste tidspunktene for språktrening i vårt tilfelle er ved bleieskift - da ligger barnet på madrass og vi ser hverandre i øynene - og om kvelden når vi skal si god natt - da hagler det med nye ord... Vi har kjempesuksess med det de kaller "turtaking" (det kan du jo lese i den AF artikkelen). Dessuten laget vi i begynnelsen noen tulleord som var litt vanskelige å si - disse trente vi litt på når vi lå slik og koste oss.

Hei!

Syns nå ikke det hørtes så galt ut1 Jenta vår er også 19 måneder, og har nok endel større ordforråd enn 20 ord, men barn er jo så forskjellige. Dessuten har de vært gjennom et språkavbrudd.

Jenta vår er for øyeblikket inne i en rivende utvikling på språk. Det kommer nye ord hele tiden. Sist gang vi hadde sånn "eksplosjon" var for et par måneder siden. Så har det vært litt stopp der hun har brukt de ordene hun kunne, gjentatt mye av det vi sier, men ikke brukt de ordene aktivt. Men nå kommer det altså.

Det kommer nok hos deres barn også! :o)

MVH

Hei

Vår datter er også 19 mnd og har ikke mer enn ca 10 ord i sitt ordforråd, men jeg er ikke det minste bekymret, fordi hun forstår alt og fordi vi har opplevd akkurat det samme før. Vår eldste datter som nå er 4 år var nøyaktig lik og snakker som et fossefall i dag. Tror du kan ta det helt med ro. Noen snakker tidlig, noen sent, uten at det bør bety så mye.

Jeg ser en del her sier noe om språkeksplosjon, og det føler vi litt det har vært i to perioder med eldstemann. Først da hun begynte i barnehagen og deretter når hun gikk over til stor avdeling. Veldig naturlig...

Lykke til!

ikke hvor mange ord de kan si selv, dette vil variere veldig når det gjelder adopterte barn det første året med nytt språk. Men det som jeg syntes var betryggende med hensyn til lillebror som var sein til å snakke sjøl i forhold til storesøstra, var jo det at en merker at de forstår veldig mye av det vi sier, sånn som etter ca noen uker med barnet, huff nå må vi visst bytte bleier her, så krabber han fort ut på badet og ser på meg, nå, skal det ikke skje noe her da? Kan du hente avisa? Gi mamma avisa? og peke for å gjøre det helt tydelig hvor avisa er, og lillegutt tar sikte på aviskurven, da vet du at alt er i orden med språket. Bare vær tålmodig, fortsett med leiking og synging og prating, og tydeliggjøring av ordene ved f.eks å ta på nye ting som benevnes, og stadig gjentagelser av ord og fraser som er lært.

Gjest collett

Hei, jeg syns dette høres helt normalt ut. Da vår datter var 19 mnd- og vi hadde hatt henne i ni mnd- hadde hun omtrent samme ordforråd. Noen ord kom en eller to ganger, og forsvant igjen. Mens andre barn på samme alder snakket ivei.

Hun kommer fra Kina, og jeg tenker at hun trengte litt tid på å lære seg vårt lydbilde. Og så lenge de kommuniserer på andre måter, er det jo ikke noe problem.

Nå er hun 23 mnd, og har hatt en språk-eksplosjon i sommer. Kjempeartig.

Så bare gled deg- og ingen grunn til bekymring. Selv om jeg skjønner deg- tenkte akkurat likt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...