Gå til innhold

Cushings syndrom

Anbefalte innlegg

Gjest BekymraKjæreste

Hei!

Jeg har en kjæreste som har en litt rar kropp, ikke vondt ment, jeg føler med henne..

Hun har enormt mye bukfett i forhold til resten av kroppen, hun har lange strekkmerker på magen og hun er rødblusset i ansiktet, og er alltid varm. Hun har også mistet mensen i over 6 mnd nå, men ellers har hun er vært stabil mhp vekt etc. I tillegg til dette rikker hun enormt mye drikke, to/tre ganger så mye som meg selv.

I tillegg til dette har hun en stor bul på nakkel, nesten som en bøffelnakke, den er helt hard.

Jeg så på ene lege serie på tv, city of angels eller noe, hvor det kom inn en pasient som de sa hadde cushings syndrom. Symptomene var bøffelnakke, diabetes, bukfett og tørste tror jeg

Jeg synes umiddelbart at disse synomene sammenfaller, og har lest litt om dette, bla på addison.no. Jeg begynner å bli skremt, synes dette er vel likt hverandre,....

vet noen noe i det hele tatt om cushings syndrom, og hvorvidt det er skadelig/farlig?? Hjelp meg....

NB! HUn er ikke gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115708-cushings-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Cushing syndrom er en kjent sykdom. Skyldes en feilbalanse i binyrebarkens produksjon av cortison-hormoner. Diagnosen kan stilles ved blodprøver og urinprøver. Cushing syndrom skal utredes og behandles, men det er en sykehus-oppgave. Synes hun bør be om utredning hos fastlegen sin; der bør både kjønnshormoner, stoffskifte og binyrebark-hormoner måles. Noen personer har "cushing-utseende" uten at det er noe galt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115708-cushings-syndrom/#findComment-697096
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...