Gå til innhold

Mer undring rundt progesteron!


miria

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Moen,

Takk for svaret du ga meg i går, men jeg kan ikke helt slå meg til ro med denne saken ennå.

Når det gjelder progesteron-behandling etter et IVF-forsøk er de ulike leger og klinikker HØYST uenige om dosering. Enkelte mener faktisk at det ikke gir noen spesiell effekt i det hele tatt, mens andre anbefaler bruk av større mengder opptil 600 mg daglig. En vil jo her være prisgitt overbevisningen til den enkelte lege/klinikk.

Jeg ber deg kikke en gang på internett ved å søke på "progesterone natural" eller å sjekke denne spesifikke adressen: http://www.health-science.com/provera.htm

Der det står hvordan "syntetisk" progesteron (medroxyprogesterone Acetate) virker i forhold til "naturlig" eller bio-identisk.

Er dette informasjon man bare skal se bort i fra, eller er det noe man bør ta hensyn til??

Når det er så store faglige uenigheter om dosering/bruk, så kan det jo kanskje også være en uenighet om hvilken variant som er den mest heldige å bruke!

Er veldig takknemlig for din vurdering av dette!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nå husker jeg ikke hvilket preparat du fikk, men det var garantert ikke Medroxy Progesteron Acetat, men nettopp naturlig progsteron (som stikkpille eller spøyte). Det finnes ikke kommersielt tilgjengelig på det norske marked, det importeres eller lages spesielt. Det er svakere og absorberes dårligere enn MPA derfor gis det i store doser som 600 mg

Jeg har ikke lest hele artikkelen du henviser til, men jeg kjenner meget godt dr. Lee's synspunkter og noe uvitenskapelige 'dokumentasjon' . Hans progesteronkrem kan i all fall ikke brukes i forb. med IVF. Den er alt for svak.

Det er ikke faglig uenighet om at man skal bruke naturlig progesteron (og ikke MPA eller andre syntetiske produkter), da det kan være en liten risikoøkning for uheldig påvirkning av urinrøret hos guttefostre. Usikkerheten går på om det er nødvendig i det hele tatt, men da det ikke kan skade, gir man det 'for sikkerhets skyld'. Hvis du helst vil slippe, så snakk med IVF-legene om din skepsis. Husk bare at morkaken produserer meget store mengder progesteron gjennom hele graviditeten.

Husk også at IVF-legen har samme interesse som du i å få til en vellykket graviditet og et friskt barn.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hvilket preparat du fikk, men det var garantert ikke Medroxy Progesteron Acetat, men nettopp naturlig progsteron (som stikkpille eller spøyte). Det finnes ikke kommersielt tilgjengelig på det norske marked, det importeres eller lages spesielt. Det er svakere og absorberes dårligere enn MPA derfor gis det i store doser som 600 mg

Jeg har ikke lest hele artikkelen du henviser til, men jeg kjenner meget godt dr. Lee's synspunkter og noe uvitenskapelige 'dokumentasjon' . Hans progesteronkrem kan i all fall ikke brukes i forb. med IVF. Den er alt for svak.

Det er ikke faglig uenighet om at man skal bruke naturlig progesteron (og ikke MPA eller andre syntetiske produkter), da det kan være en liten risikoøkning for uheldig påvirkning av urinrøret hos guttefostre. Usikkerheten går på om det er nødvendig i det hele tatt, men da det ikke kan skade, gir man det 'for sikkerhets skyld'. Hvis du helst vil slippe, så snakk med IVF-legene om din skepsis. Husk bare at morkaken produserer meget store mengder progesteron gjennom hele graviditeten.

Husk også at IVF-legen har samme interesse som du i å få til en vellykket graviditet og et friskt barn.

Lykke til.

Hei Dr, Moen,

Tusen takk for ditt inngående svar!

Det har beroliget meg, og jeg har nå fått litt mer klarhet i de ulike preparatene.

Da skal jeg lene meg tilbake og bare "ruge" videre med en god følelse..... fryktelig nervepirrende dette her å vente på å få tatt blodprøven som viser om du er gravid eller ikke....

Masse hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...