tovis Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hei jeg er en jente på 36 år. I hele sommer har jeg følt meg tidvis svimmel og tungpustet med hjertebank. For 6 dager siden da jeg skulle stå opp om morgenen hold jeg på å besvime 3 ganger. Jeg fikk time hos legen og overtrykket mitt var i underkant av 100 mens undertrykket var normalt. Det ble tatt en del prøver som var alle innenfor normalen (blodprosent, vanninnhold, stoffskifte, jerninnhold, kolestrol, hvite blodlegemer). Symptomene er:varierende svimmelhet, sliten og slapp, tungpusthet,varierende hjertebank, litt stikninger i brystet, de siste dagene nummenhet i armer og ben, trøtthet, mørk avføring,ikke diare/forstoppelse, liten matlyst. Diagnoser jeg har fra før er; Endometriose/myomer er fjernet ved to operasjoner for ca 3 år siden. Fibromyalgi som jeg merker ved muskelsmerter. Prolaps i 12 virvel. Begge disse holdes jevnlig i sjakk ved trening. Min mor hadde jernanemi da hun var på min alder. Deretter høyt blodtrykk i 15 år. Hun ble opperert for 2 mnd siden for sprukken hovedpulsåre/skift av hjerteklaffer. Hun har meniers og en øresykdom til. Jeg blir bekymret for hva dette kan være og er takknemmelig for svar. MVH T 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115720-lavt-blodtrykk-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Svar til Tovis. Det kan være at ditt blodtrykk er årsaken til dine nær-besvimelser, men det er neppe trolig at alle dine plager kan relateres til det.Jeg går ut fra at din lege har undersøkt deg og tatt de blodprøver som er adekvate i denne forbindelsen. Skulle man komme dette nærmere vil det være ønskelig å få ditt blodtrykk monitorert (kontinuerlig målt) over et helt døgn. Det vil være fornuftig om du, i den tiden du går med en slik blodtrykksmåler, kunne forsøke å provosere dine symptomer, hvis det er mulig. Du må da føre en nøyaktig logg over hvilke symptomer du evt. har i monitoreringsperioden. En annen måte å komme dette nærmere på er å utføre en såkalt vippetest (tilt test). Det kan gjøres på de fleste sykehus i Norge. Hittil synes du ikke å ha hatt symptomer som gjør slik test nødvendig, men ta det opp med din lege, hvis disse "nær-besvimelsene" fortsetter. Årsaken til slike symptomer er så godt som alltid godartet og ikke uttrykk for reell sykdom. Oftest ligger en litt overdrevent aktiv normal-refleks til grunn. Imidlertid virker dine plager ganske lette, og det kan være god grunn til å se det hele an litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115720-lavt-blodtrykk-osv/#findComment-694724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.