Gå til innhold

Lavt blodtrykk osv..

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 36 år.

I hele sommer har jeg følt meg tidvis svimmel og tungpustet med hjertebank. For 6 dager siden da jeg skulle stå opp om morgenen hold jeg på å besvime 3 ganger. Jeg fikk time hos legen og overtrykket mitt var i underkant av 100 mens undertrykket var normalt. Det ble tatt en del prøver som var alle innenfor normalen (blodprosent, vanninnhold, stoffskifte, jerninnhold, kolestrol, hvite blodlegemer).

Symptomene er:varierende svimmelhet, sliten og slapp, tungpusthet,varierende hjertebank, litt stikninger i brystet, de siste dagene nummenhet i armer og ben, trøtthet, mørk avføring,ikke diare/forstoppelse, liten matlyst.

Diagnoser jeg har fra før er; Endometriose/myomer er fjernet ved to operasjoner for ca 3 år siden.

Fibromyalgi som jeg merker ved muskelsmerter. Prolaps i 12 virvel. Begge disse holdes jevnlig i sjakk ved trening.

Min mor hadde jernanemi da hun var på min alder. Deretter høyt blodtrykk i 15 år. Hun ble opperert for 2 mnd siden for sprukken hovedpulsåre/skift av hjerteklaffer. Hun har meniers og en øresykdom til.

Jeg blir bekymret for hva dette kan være og er takknemmelig for svar.

MVH

T

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115720-lavt-blodtrykk-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Tovis.

Det kan være at ditt blodtrykk er årsaken til dine nær-besvimelser, men det er neppe trolig at alle dine plager kan relateres til det.Jeg går ut fra at din lege har undersøkt deg og tatt de blodprøver som er adekvate i denne forbindelsen.

Skulle man komme dette nærmere vil det være ønskelig å få ditt blodtrykk monitorert (kontinuerlig målt) over et helt døgn. Det vil være fornuftig om du, i den tiden du går med en slik blodtrykksmåler, kunne forsøke å provosere dine symptomer, hvis det er mulig. Du må da føre en nøyaktig logg over hvilke symptomer du evt. har i monitoreringsperioden.

En annen måte å komme dette nærmere på er å utføre en såkalt vippetest (tilt test). Det kan gjøres på de fleste sykehus i Norge. Hittil synes du ikke å ha hatt symptomer som gjør slik test nødvendig, men ta det opp med din lege, hvis disse "nær-besvimelsene" fortsetter.

Årsaken til slike symptomer er så godt som alltid godartet og ikke uttrykk for reell sykdom. Oftest ligger en litt overdrevent aktiv normal-refleks til grunn. Imidlertid virker dine plager ganske lette, og det kan være god grunn til å se det hele an litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115720-lavt-blodtrykk-osv/#findComment-694724
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...