Gjest Mange takk Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hei! Lurer på om kugalskap kan smitte fra menneske til menneske, gjennom spytt, sæd eller blod? Også lurer jeg på om det er særlig stor sjanse for å bli smittet av noe når man skraper seg opp på svaberg over eller under vann på badestrender og begynner å blø. HIV-virus og sånt trives vel kanskje ikke så godt under vann eller på overflater som stadig skylles over med saltvann? Bør man gå på land, eller er det greit å fortsette å bade, selv om man har åpent sår? Håper det går greit med to spørsmål. Mange takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115739-hei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Kugalskap smitter ikke fra mennesket til menneske. Et lite unntak kan jeg nevne som kuriositet: et nært beslektet sykdom, som heter kuru, ble overført fra menneske til menneske med kannibalisme blant en innfødt stamme i Ny Guinea. Dette ble påvist i 50 årene. Etter at kannibalismen ble forbudt ble sykdommen borte. Vi spiser ikke hverandre så velødig ofte i Norge. Det ble meget sterkt undersøkt hvorvidt sykdommen (CJ) kunne overføres med blodoverføring, men alt tyder på at så ikke er tilfelle. Når det gjelder smitte på svaberg og under vann, er det klart at det finnes bakterier som lever i vann og spesielt der hvor det er grunnt og vannet er varmt hender det an en blir infisert. Av og til (meget sjeldent) hender det at det er noen uvanlige bakterier som blir overført. Jeg leser nå at brennkopper er veldig aktuelt i Agder-kysten (og de er som oftest Stafylokoker). Jeg ville personlig ikke bade med åpent sår, nettopp for å unngå slike smitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115739-hei/#findComment-694699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.