Gå til innhold

"Anonym" hos legen? NHD og andre


meningsløs

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart til legen fordi jeg tror jeg har fått brennkopper. Jeg har vært hos den samme legen et par ganger før i år grunnet depresjon. De gangene var jeg helt nedbrutt og gråt kraftig. Det er ikke det at jeg tror legen vil kjenne meg igjen med en gang og huske dette, hun har jo haugevis av pasienter, men jeg er litt "flau"...

Jeg lurer rett og slett på om legene pleier å sjekke alt som står registrert på pasientene i datasystemet deres hver gang de kommer til ny time.. For å sette det litt på kanten så vil jeg helst ikke at legen min skal spørre meg om noe sånt som "ja, forresten, hvordan går det med deg og psykologen jeg henviste deg til?" når jeg er der for brannkopper...

Håper noen som vet noe om dette kan svare meg. NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vil bli borte

Jeg tror ikke legen vil spørre deg om dette...

Det syntes jeg ville ha hvert uprffesjonelt.

Har hvert hos et par leger på akuttlegevakt med fysiske problemer. De spurte ikke noe om psyken min selv om det nok sto mye om den i journalen min.

De bare sjekket det de skulle sjekke, ordnet resepter og sa hade bra og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leser neppe hele journalen på nytt, men vil nok se raskt på siste innføring. Hvis du sist gang var hos legen pga depresjon vil hun nok få opp dette i den elektroniske journalen. Hvorvidt hun vil følge dette opp med et spørsmål, er vel ikke godt å si, men jeg syns ikke det ville være unaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og garantert ikke den siste som har brutt sammen å grått på kontoret til den legen. For deg oppleves det kanskje pinlig og dramatisk å være så blottlagt. For legen er det en av de tingene som utgjør h*ns arbeidsdag.

Jeg forstår godt at det kan kjennes litt beklemt. Men legen din har sett nakne følelser i mange fasonger på samme måte som h*n har sett nakne kropper.

På legevakten er oppgaven å ta seg av akutte situasjoner, fysisk eller psykisk. Der ville det i de fleste tilfeller bli helt feil å dra inn sykehistorie som er irrelvant for det du kommer dit for i øyeblikket.

Jeg vil anse det som proft av fastlegen at h*n faktisk sjekker om en behandling h*n har foreskrevet blir fulgt opp og fungerer. Kom jeg med 29,7 i feber og verk i hele kroppen, ville jeg kanskje ikke synes det var et godt tidspunkt for å diskutere min psyke.

Med en grei allmentilstand i kombinasjon med tilstrekkelig med tid, ville jeg satt pris på at legen fulgte opp en henvisning til f.eks psykolog. Det viser at legen bryr seg om at jeg faktisk får hjelp.

Skulle legen ta opp noen av dine tidligere problemer, så ta det opp i beste mening. Hvis du ikke orker å snakke om det, så gi høflig beskje om dette.

Det er mye verre med leger som ikke bryr seg.

God bedring!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...