Gå til innhold

Vedr. Johannesurt....


TRISTIAN

Anbefalte innlegg

Nå er det gått snart fem uker siden jeg kuttet den ut...for å se hvordan ting utvikler seg uten.

Resultatet : Jeg sliter.

Sliter med å finne motivasjon til å komme meg opp av sengen.

Sliter med å finne motivasjon ti å gå på jobb.

Sliter med å finne motivasjon til å spise, dusje, høre på musikk, lese bøker, aviser, tegneserier...

Orker ikke engang se på TV.

Finnes ikke trøst i noe som helst.

Alt er svart.

Nå er det lenge siden jeg har stått opp om morran med livlysten gnistrende i de rødsprengte øynene mine, men for bare et par måneder siden hadde jeg i det minste styrke til å si til meg selv at jeg var klar for å kjempe videre....at jeg kunne holde ut denne dagen også.....

Men nå?

Nå er jeg ikke sikker på at jeg ikke kommer til å sprekke på noen...eller noe i løpet av dagen..alt er tungt og slitsomt.

Kjenner på meg selv at jeg er på vei tilbake til stadiet jeg var på da jeg skrev mitt aller første innlegg her på DOL i november...

Virker som alt går rett vest...kroppen banker igjen av uro...konstant uro...følelsen av at en katastrofe nærmer seg, henger over meg som et gedigent lokk....

Sitter igjen i mer eller mindre mørklagte omgivelser...det eneste som lyser her inne er dataskjermen.

Orker ikke se meg rundt, for overalt ligger møkkete klær jeg vet burde ryddes sammen og vaskes...pfff....

Sitter her og drikker kaffe for å skylle ned røyken som svir i halsen....bruker gulvet som askebeger....

Jo, det går nedover...kjapt.

Er jo klar over alt jeg gjør feil, men klarer ikke å gjøre noe med det....orker ikke.

Så..min foreløpige konklusjon blir at Johannesurt har en positiv effekt på meg....og i morgen skal jeg på apoteket...begynne på nytt.

Så får jeg se hvordan det går..om en uke eller to...?

Eller kanskje....tre..?

Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, virker det så bra? Kanskje jeg skal prøve... Er det bare å gå på apoteket og be om Johannesurt? Eller er middelet en ingrediens i et annet legemiddel med et annet navn? Under hvilken "overskrift" finner jeg det på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Granger

Jøss, virker det så bra? Kanskje jeg skal prøve... Er det bare å gå på apoteket og be om Johannesurt? Eller er middelet en ingrediens i et annet legemiddel med et annet navn? Under hvilken "overskrift" finner jeg det på apoteket?

Hyperikum stada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, virker det så bra? Kanskje jeg skal prøve... Er det bare å gå på apoteket og be om Johannesurt? Eller er middelet en ingrediens i et annet legemiddel med et annet navn? Under hvilken "overskrift" finner jeg det på apoteket?

PS. Det kan påvirke p-piller og eventuelt andre medikamenter du bruker.

---

Hei, igjen foressten! Lenge siden man har sett deg her. Håper det går bedre med deg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, virker det så bra? Kanskje jeg skal prøve... Er det bare å gå på apoteket og be om Johannesurt? Eller er middelet en ingrediens i et annet legemiddel med et annet navn? Under hvilken "overskrift" finner jeg det på apoteket?

Hei..

Johannesurt, eller Hypericum som det også heter, er et naturlegemiddel som i visse former er godkjent av statens legemiddelkontroll (tenker da først og fremst på Hypericum Stada, som fåes i kapselform på Apoteket ...reseptfritt)

Sorterer vel under "Vitaminer og Kosttilskudd" på apotekene, tror jeg....(?)

Fåes også i andre former på div. helsekostbutikker.

Til slutt må jeg understreke at det jeg har skrevet er en personlig oppfatning som ikke nødvendigvis bør gi deg illusjoner om noen mirakelkur, for det er det ikke....ikke for meg iallefall. Les mellom linjene, så vil du se at johannesurt ikke er svaret, bare et middel til kortsiktig overlevelse....for meg.

For deg kan det være noe helt annet.

Ønsker deg i alle fall lykke til....uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det hjelper meg

Pøs på med vitaminer og omega 3 i tillegg til Johannesurt.

Jeg tar et produkt som heter Green Magma (helsekost), et grønt næringspulver ( istedenfor vitaminpiller) som jeg rører ut i vann. De periodene jeg slutter på det produktet får jeg en nedtur. Behøver ikke gjelde for deg, men kan være verdt et forsøk?

Tydligvis noe der kroppen min trenger.

Vanligvis tar jeg ei teskje i vann hver morgen, men i oppstarten eller i perioder hvor jeg sliter tar jeg et par uker med tre teskjeer fordelt utover dagen.

Av og til tar jeg også (i tillegg til Johannesurt) noe beroligende for nervene, enten fra helsekosten eller legen (Sobril feks). Johannesurt tar på meg mest depresjonen, ikke så bra den indre uroen. Den blir klart bedre av at jeg er mindre depreimert, det henger jo sammen, men av og til må jeg ha litt ekstrahjelp.

Har du kuttet ut å snakke med lege / psykiater eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Jøss, virker det så bra? Kanskje jeg skal prøve... Er det bare å gå på apoteket og be om Johannesurt? Eller er middelet en ingrediens i et annet legemiddel med et annet navn? Under hvilken "overskrift" finner jeg det på apoteket?

Hypericum Stada er et bra johannesurtprodukt. Bare en pille pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det kan påvirke p-piller og eventuelt andre medikamenter du bruker.

---

Hei, igjen foressten! Lenge siden man har sett deg her. Håper det går bedre med deg.:)

Ja, en stund siden, nå. Det går faktisk en god del bedre med meg nå. Det har skjedd en del i sommer som ikke er så ålreit (bestemora mi døde, søstra mi havnet på lukket psykiatrisk avdeling på sykehuset, jeg mistet skoleplassen (men fikk den igjen!) osv....), men jeg føler at jeg klarer å takle problemene bedre og på en annen måte nå enn for 3-4-5 mnd siden..

Håper alt står bra til med deg også! Du er vel ferdigutdannet nå? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det kan påvirke p-piller og eventuelt andre medikamenter du bruker.

---

Hei, igjen foressten! Lenge siden man har sett deg her. Håper det går bedre med deg.:)

Hva slags utdanning er det du tar? Er bare nysgjerrig fordi du skriver så bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utdanning er det du tar? Er bare nysgjerrig fordi du skriver så bra svar.

Takk for det. :)

Jeg er utdanna sosionom, ble ferdig i juni.

Så jeg har ikke noe medisinsk kompetanse.

Jeg er interessert i psykiatri og psykologi. Svarer vel mest utfra en blanding av egen erfaring, sunn fornuft og ting og tang jeg har snappa opp som jeg har lest. Ikke sånn superfaglig med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en stund siden, nå. Det går faktisk en god del bedre med meg nå. Det har skjedd en del i sommer som ikke er så ålreit (bestemora mi døde, søstra mi havnet på lukket psykiatrisk avdeling på sykehuset, jeg mistet skoleplassen (men fikk den igjen!) osv....), men jeg føler at jeg klarer å takle problemene bedre og på en annen måte nå enn for 3-4-5 mnd siden..

Håper alt står bra til med deg også! Du er vel ferdigutdannet nå? :-)

Du har min dypeste medfølelse når det gjelder din bestemor.

Godt å høre at du takler det som skjer bedre nå.

Det er alltid noen kriser, overganger og oppoverbakker, men det går som regel over. Noen ganger blir man sterkere av å takle det også.

Jeg er ferdig med utdannelsen, men litt avhengig av hvor jeg får jobb så kan det skje at jeg tar videreutdanning eller noen kurs.

Føler meg fortsatt i god form. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Johannesurt, eller Hypericum som det også heter, er et naturlegemiddel som i visse former er godkjent av statens legemiddelkontroll (tenker da først og fremst på Hypericum Stada, som fåes i kapselform på Apoteket ...reseptfritt)

Sorterer vel under "Vitaminer og Kosttilskudd" på apotekene, tror jeg....(?)

Fåes også i andre former på div. helsekostbutikker.

Til slutt må jeg understreke at det jeg har skrevet er en personlig oppfatning som ikke nødvendigvis bør gi deg illusjoner om noen mirakelkur, for det er det ikke....ikke for meg iallefall. Les mellom linjene, så vil du se at johannesurt ikke er svaret, bare et middel til kortsiktig overlevelse....for meg.

For deg kan det være noe helt annet.

Ønsker deg i alle fall lykke til....uansett.

Dessverre selges ikke Johannesurt på helsekosten lenger. Det virket vel for godt til at legemiddelindustrien ville slippe det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...