Gå til innhold

Spørsmål til jordmora.


Gjest Mamma

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en stor gutt på 4400 gram. Hodemål 38 cm, lengde var 52 cm. Jeg hadde veldig mye fostervann, og veldig høye SF-mål. Fikk ekstra UL pga dette. Var selv redd fordi jeg hadde lest at veldig mye fostervann, kunne bety at barnet ikke var friskt!(Men det var han!!)

Når gutten var født, sa min jordmor, at navlestrengen var veldig tykk, og jeg hadde ei stor morkake på over 1 kilo. Dette var visst uvanlig.

Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes, og ikke antydning til sv.skapsforgiftning. Sv.skapet forløp helt flott.

Har du noen kommentarer til hvorfor morkaka og navlestrengen var så stor/tykk?

Har det sammenheng med at jeg ikke røyker, tok 350 mg E-vit fra _før_ befruktning. Tok også rikelig omega 3, folat, og multivitamin. Kuttet ut kaffe og brus. Lurer på om alt dette virka inn, eller om det "bare" er gener?

Takk for svar.

Vennlig hilsen en glad mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er jo kjempefint at du har fått en stor og frisk gutt. Morkaken er stor, men ikke ekstremt stor. Morkakens vekt står i forhold til barnets vekt, og når du har fått en gutt med vekt over gjennomsnittet, er det ikke så unaturlig at det samme gjelder morkakens vekt. Normalvekten regnes å være fra 320-880 gram. Hvorfor din morkake er såpass stor, tror jeg ikke man skal spekulere så mye i. Det har ihvertfall ingen uheldig innvirkning på barnet. Den lille har ihvertfall fått i seg det den trenger av næring, og bedre kan det jo ikke bli. Jeg vet ikke om ditt kosttilskudd kan ha innvirkning på dette, det blir for meg rene spekulasjoner. At du har levd sunt, ikke røkt, og har fått i deg godt med næring selv, har sikkert hatt en positiv effekt på morkaken, såpass vet man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...