opal Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 I slutten av juli fikk jeg et flåttbitt som var litt hissig, men ikke med typisk utslett. En måned senere skjedde det noe i nakken min når jeg trente med for tunge vekter, det ble et trykk i hodet på høyre side, samtidig som jeg fikk en skygge foran øyet, og periodevis overfølsomhet i øret for kraftige lyder. Det var ubehagelig å ligge på den siden og ubehaget ble forstørret når jeg bøyde hodet. Gikk da til lege i midten av september da symptomene ikke forsvant. Legen tok en blodprøve og borelia bakterien ble konstantert. Fikk en 15 dagers kur med Dumoxin 200 mg pr dag, for sikkerhets skyld om hodeplagene skyldtes borelia. Til dags dato har jeg fremdeles plagene i hodet. Mine spørsmål er: Kan plagene i hodet skyldes borelia? Hvordan kan jeg vite om kuren har tatt knekken på bakterien? Kan du være infisert med bakterien uten å bli syk? Kan du ha bakterien i systemet i mange år og så bli syk? Hvor mange blir infisert av bakterien i Norge, og hvor stor prosent blir syk av den? Hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11582-borelia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 18. desember 2000 Del Skrevet 18. desember 2000 Dine spørsmål kan besvares generelt, men uten å være sikker på at det er slik tilfelle er hos deg: Det er ikke uvanlig med smerter i rygg og hodepine ved Borrelia infeksjon. De opptrer, gjerne med andre symptomer, et typisk utslett i første rekke, først noen uker etter en infeksjon. Hvorvidt det er tilfelle hos deg, at din hodepine skyldes borreliainfeksjon er vanskelig å si. Du har fått en behandling som vanligvis tar knekken på bakteriene, men behandlingssvikt er sett. Du bør kanskje få tatt en ny prøve og se om immunreaksjonen (antistofftiter) går nedover, holder seg eller går opp. Hvis det går opp indikerer det et det er fortsatt infeksjon i kroppen. Uten behandling kan infeksjonen blusse opp ettter lengre tid. I 1999 ble det meldt 146 tilfelle av borreliose i Norge. Hvor mange som ble smittet uten å bli diagnostisert vet vi svært lite om, men sansynligvis betydelig flere.Av de personer som smittes er det et mindretall (ca 5%) som får symptomer i ukene etter infeksjonen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11582-borelia/#findComment-63433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.