Gå til innhold

NHD (vær så snill og les dette) /andre. Jeg har alvorlige søvnproblemer


vil bli borte

Anbefalte innlegg

vil bli borte

Jeg er så redd for st jeg ikke skal få sove om natta når jeg har noe å gjøre dagen etterpå. Dersom jeg ikke har noe å gjøre dagen etterpå så bekymrer jeg meg ikke over dette i det hele tatt. Jeg får rett og slett angst for at jeg ikke skal få sove. Hjertet banker fort og jeg klarer ikke å tømme hodet for tanker lenge nok til at jeg skal klare å få ro. Det hjelper ikke med Somadril, selv ikke med 4 somadril får jeg sove og jeg har bare tatt Somadril fire netter spredt på en måned, så det er nok ikke økt toleranse terskel som er problemet. Jeg kjenner rett og slett ingen virkning av Somadrilen i det hele tatt. Blir verken svimmel eller døsig og får heller ikke noem god følelse om morgenen. Det fikk jeg på to tabeletter, men ikke på fire. De to første gangene sovnet jeg, men jeg tror det var fordi jeg ikke hadde noe jeg trengte å gjøre tidlig dagene etter. Det er ingen medisiner som har en tilstrekkelig virkning, men Imovane kan i alle fall holde meg noe døsig. Det kan ikke Sobril, Vival eller Somadril. Nå bekymrer jeg meg for at jeg ikke skal få sove når skolen begynner igjen. I fjor ble jeg så sliten at det endte med at jeg tok 25 Vallergan og 13 Sobril for å få sove. Jeg har aldri hatt selvmordsforsøk eller skadet meg selv på noe vis. Det litt voldsomme medisin inntaket endte med sykehusinnleggelse fordi det var ingen som klarte å få særlig kontakt med meg. På psykehuset sov jeg som en stein. Endelig greide jeg å slappe av. Da var jeg så sliten og var blitt så deprimert at jeg ikke greide snakke eller spise ordentlig på to uker. Jeg gikk rundt i min egen lille Vival verden i 4 uker. Nå er jeg kjemperedd for at jeg ikke skal klare å få nok søvn til høsten. Tror du jeg kan prøve Nozinan som krise løsning? Vil det klare å tømme hodet mitt mer for tanker enn de andre sovemedisinene. (Har prøvd: Imovane, vallergan, Atarax, Sobril, Vival, Somadril). I de verste periodene hjelper ingen av disse. Ikke en gang i kombinasjon. Har prøvd Tolvon, men greier ikke å kontrollere matinntaket så det ender bare med vektøkning og at jeg dømmer meg selv for lav selvdisiplin, så det går ikke. Står på Lamictal 300 og Cipralex 40, men har kuttet Cipralexen fordi jeg har følt at jeg ble ”høy” på den. Og så lurer jeg på om det kan ha noe med lysforandringer å gjøre. Jeg bor i Finnmark og her mørkner det fortere og fortere. Jeg tror forresten ikke at noen kan forestille seg endringene i lyset dersom de ikke har sett det med egne øyne. Så lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå. Er åpen for all mulig slags adferdstrening, stresstrening eller fysioterapi. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gå frem. Vil på død og liv hindre at jeg blir så sliten at jeg detter helt i hop. I tillegg blir jeg gjerne veldig ”høy” om sommeren, alt går i hundre så når høsten kommer så er i grunnen kroppen min ganske utslitt av dette. Har du/dere noen råd? Bør jeg begynne på angstmedisin? Vil det kunne hjelpe meg å bruke Nozinan i perioder. Det er ikke farlig med bivirkninger bare jeg får sove ordentlig innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hufffsa

Huff, stakkars deg. Det høres trasig ut. Jeg har dessverre ikke noe råd å gi deg vedr. medisiner osv men håper andre her kan gi deg det.

Ville bare si at jeg faktisk merker det selv det du skriver ang. lyset. Jeg bor også i Finnmark, og akkurat nå syns jeg det er tunge dager. Mye pga været som er tungt og grått, men også fordi det merkes så godt fra dag til dag at det blir mørkere om kveldene.

Finnmark er ikke stedet for folk med søvnproblemer. Jeg har det i perioder, verst i mørketida, da kan jeg gå halve natta lys våken, legger jeg meg får jeg ikke sove samme hva jeg gjør.

Trøsten min er at vi fortsatt har lengre kvelder enn de har ellers i landet. Sola går ned enda tidligere i Trondheim og Oslo. Må ta med alle positive tanker en kan finne.

Jeg ser ikke fram til den mørke tiden, jeg kunne godt hoppet over månedene fra oktober til februar.

Ha det godt så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, finnmarkinger, du og huffsa!

Skjønner dere godt, det er jo mørketid lenger sør også. Løsningen er mer lys inne, flere og mer spennende innesysler når det mørkner ute, men i tillegg uteaktiviteter hvor det er lys. Skaff hodelykt og det blir en fryd å gå turer, gå på ski og være ute i mørket.

Og vidundermedisinen er som alltid: Aktivitet! Særlig fysisk, så kroppen blir deiligtrett, da roer tankene seg ned!

Til Vil b b: Du bør prøve å droppe medikamenter (og alkohol hvis du tar det). Er det noen du kan snakke med? Foreldre, lærer, lege, prest, idrettsgruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Huff, stakkars deg. Det høres trasig ut. Jeg har dessverre ikke noe råd å gi deg vedr. medisiner osv men håper andre her kan gi deg det.

Ville bare si at jeg faktisk merker det selv det du skriver ang. lyset. Jeg bor også i Finnmark, og akkurat nå syns jeg det er tunge dager. Mye pga været som er tungt og grått, men også fordi det merkes så godt fra dag til dag at det blir mørkere om kveldene.

Finnmark er ikke stedet for folk med søvnproblemer. Jeg har det i perioder, verst i mørketida, da kan jeg gå halve natta lys våken, legger jeg meg får jeg ikke sove samme hva jeg gjør.

Trøsten min er at vi fortsatt har lengre kvelder enn de har ellers i landet. Sola går ned enda tidligere i Trondheim og Oslo. Må ta med alle positive tanker en kan finne.

Jeg ser ikke fram til den mørke tiden, jeg kunne godt hoppet over månedene fra oktober til februar.

Ha det godt så lenge

Nozinan burde vel være greit det. Spør legen din du. Rivotril kunne kanskje også være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...