Gå til innhold

Sprøyter og sprøyteskrekk


ftmffm

Anbefalte innlegg

Har sprøyteskrekk. Har ikke trengt å ta sprøyter på 13 år. Så det har egentlig ikke vært noe problem.

Men nå har jeg så vondt i ryggen at ingen smertestillende tabletter fungerer :-(

Skrev mail til fastlegen i går og fortalte om mine smerter. Jeg fikk til svar at jeg kunne komme til han på dagen å få kortisonsprøyter. Jeg svarte nei takk jeg tar heller smertene...

Så kom kvelden. Jeg fikk bare mer og mer vondt. Støttekontakten min klarte til slutt å overtale meg å dra på legevakta for å få denne kortisonsprøyta.

Da vi kom til legevakta og møtte legen så ble vi overrasket over at det var fastlegen min som hadde vakt på legevakta. Jeg snakket med legen og nektet fortsatt å ta denne kortisonsprøyta. Så kom en voldsom angst for denne sprøyta. Jeg måtte ta 2 vival mens jeg satt der på legevakta for å roe meg ned.

Da de 2 vivalene var begynt å virke kom spørsmålet nok en gang om jeg ville ha kortisonsprøyte. Jeg svarte nei. Så jeg fikk Somadril for å se om det kunne hjelpe på smertene.

Nå har jeg tatt Somadril. Men det eneste som skjer er at jeg blir veldig døsig av den. Smertene forsvinner ikke og blir ikke noe mindre heller.

Jeg skal på NM i Rummikub i helga og har ikke tid til å ha så vondt i ryggen. Så det kan se ut for at jeg blir nødt til å ta kortison. Men jeg tørr ikke.

*sukk* vet ikke hva jeg skal gjøre. Har vondt, men sprøyteskrekken stopper meg i å kanskje få det bedre.

Vet bare ikke hva jeg skal gjøre nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Er det synet av sprøyten eller selve stikket som gjør deg engstelig?

Barn får jo en salve på resept som skal smøres på det stedet hvor de skal ta sprøyten eller evt. få satt inn narkose ved operasjon. Det burde vel være mulig for deg og få dette også selv om du er voksten. Men det hjelper jo selvfølgelig ikke om det er tanken eller synet av sprøyten som gjør deg engstelig.

Håper du får hjelp for ryggproblemene dine snart.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta kortison. Det er masse bivirkninger ved det som ikke er så bra. Søk litt rundt så finner du sikkert ut litt mer. Kortison er faktisk noe man virkelig bør overveie fordelene og ulempene før man tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke i samarbeid med legen ta enda mer vival e.l. før sprøyten settes? - Slik at du blir for sløv til å bry deg?

Ha med deg en barnevak som kjører deg hjem og putter deg i seng etterpå.

Det er ikke en dyp faglig vurdering, bare det første som falt meg inn i hodet.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta kortison. Det er masse bivirkninger ved det som ikke er så bra. Søk litt rundt så finner du sikkert ut litt mer. Kortison er faktisk noe man virkelig bør overveie fordelene og ulempene før man tar det.

Jeg har hørt mye stygt om Kortison. Og synes egentlig ikke det er noe som bør tas. Men nå har jeg så vondt at jeg vet nesten ikke noen annen utvei.

Det er selve stikket jeg er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye stygt om Kortison. Og synes egentlig ikke det er noe som bør tas. Men nå har jeg så vondt at jeg vet nesten ikke noen annen utvei.

Det er selve stikket jeg er redd for.

Hvis du ikke har så vondt at du fremdeles er redd for stikket, synes jeg du skal la være å ta kortison. Det finnes annet smertestillende. Prøv det først hvis det er mulig. Jeg mener ikke å være stygg altså men jeg liker ikke kortison.

Jeg vet at legene er ganske strikse med smertestillende og har erfaring at det vanskelig å få noe annet enn Paralgin, Somadril og til nød Aporex. Men det finnes andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om å få smurt på bedøvelsekremen Embla der hvor sprøyten skal settes, så kjenner du ikke noe til sprøytestikket. Snu også hodet en annen veg slik at du slipper å se på. Hva er forresten rummikub?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har så vondt at du fremdeles er redd for stikket, synes jeg du skal la være å ta kortison. Det finnes annet smertestillende. Prøv det først hvis det er mulig. Jeg mener ikke å være stygg altså men jeg liker ikke kortison.

Jeg vet at legene er ganske strikse med smertestillende og har erfaring at det vanskelig å få noe annet enn Paralgin, Somadril og til nød Aporex. Men det finnes andre ting.

Jeg har prøvd alt som er av smertestillende. Snakket med legen i dag og han sa at han hadde ikke mere å gi meg. Jeg har prøvd paralgin forte i kombinasjon med largactil, voltaren og somadril. Men det hjelper ikke :-(

Vet ikke hva jeg skal gjøre med denne smerten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få smurt på bedøvelsekremen Embla der hvor sprøyten skal settes, så kjenner du ikke noe til sprøytestikket. Snu også hodet en annen veg slik at du slipper å se på. Hva er forresten rummikub?

Mvh

Rummikub er et brettspill. Du kan lese mer om det her:

http://www.lemada.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt som er av smertestillende. Snakket med legen i dag og han sa at han hadde ikke mere å gi meg. Jeg har prøvd paralgin forte i kombinasjon med largactil, voltaren og somadril. Men det hjelper ikke :-(

Vet ikke hva jeg skal gjøre med denne smerten nå.

Spør om de kan sende deg på en smerteklinikk. Jeg kan anbefale den på aker men jeg vet ikke hvor du bor :o)

Jeg kjenner folk som har fått morfinplaster og andre morfinpreparater hos legen sin så det er ikke alle som er like strenge. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de skal være så påholdne på slike preparater når folk har skikkelig vondt. Virker som om leger ikke forstår at livskvalitet er viktig.

Jeg har også prøvd de preparatene du snakker om og de hjelper ikke meg heller. Men jeg vet ikke om min kombinasjon hjelper deg fordi jeg er plaget med stivhet, muskel og nervesmerter. Jeg spiser 2 Somadril og 2 Rivotril om kvelden og føler meg mye bedre. Dette har jeg spist i 3 år og ikke økt dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om de kan sende deg på en smerteklinikk. Jeg kan anbefale den på aker men jeg vet ikke hvor du bor :o)

Jeg kjenner folk som har fått morfinplaster og andre morfinpreparater hos legen sin så det er ikke alle som er like strenge. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de skal være så påholdne på slike preparater når folk har skikkelig vondt. Virker som om leger ikke forstår at livskvalitet er viktig.

Jeg har også prøvd de preparatene du snakker om og de hjelper ikke meg heller. Men jeg vet ikke om min kombinasjon hjelper deg fordi jeg er plaget med stivhet, muskel og nervesmerter. Jeg spiser 2 Somadril og 2 Rivotril om kvelden og føler meg mye bedre. Dette har jeg spist i 3 år og ikke økt dosen.

Det er veldig synd at vi må slite med disse kroniske smertene. Jeg bor i Nord Norge og jeg skal ta å høre med legen min om det finnes noe smerteklinikk som jeg kan komme inn på.

Takk for tipsene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få smurt på bedøvelsekremen Embla der hvor sprøyten skal settes, så kjenner du ikke noe til sprøytestikket. Snu også hodet en annen veg slik at du slipper å se på. Hva er forresten rummikub?

Mvh

Embola plaster bedøver huden, men ikke muskelvevet under. Det vil således ha liten effekt i denne sammenhengen.

Det kan sprenge ganske mye når sprøyten settes, heller ikke dette hjelper plasteret på.

Legen bestemmer hvilke punkt(er) sprøyten skal settes ved å undersøke før hvert stikk settes. Det vil kanskje bli litt tungvindt med tanke på plaster. Dessuten kan man bruke en hel formue på plaster alt etter hvor mange stikk som må til. En rygg er et stort område...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...