Gå til innhold

Manglende menstruasjon/ NHD eller andre?


Adriana

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som ikke har hatt menstruasjon på 3 mnd. (Jeg er IKKE gravid!)

Jeg har vært deprimert i flere år og det siste halvåret har vært spesielt tøft, med innleggelse i 3 mnd på psykiatrisk og ca 10 overdoser(2 ganger med behandling på sykehus).

Kan mine problemer være årsaken til manglende menstruasjon? Vil den komme tilbake av seg selv? Må jeg gå til legen? (Er redd han vil kreve en GU, noe jeg absolutt ikke vil.)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mistet menstruasjonen da jeg var alvorlig deprimert.

Vet ikke om det bare hang sammen med lav vekt. Mulig depresjonen spiller inn på utskillelsen av hormoner fra hypofysen?

Har du lav vekt så kan det forklare en del.

Mange bekymringer kan gjøre at en ikke får mens.

Får du ikke mensen snart så kan du ta det opp med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg er enig med soleil. Det er mest sannsynlig at du har mistet mensen pga depresjonene dine. Men ikke vær redd å ta kontakt med legen. Det er bedre du får bekreftet/avkreftet mistanker enn at du skal gå og engste deg. Det hjelper vel ikke på depresjonene dine gjør det vel.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mensine

Min mens kommer sånn dann og vann 2-6 ggr i året. Jeg lever helt fint med det, foretrekker den sjeldne utgaven, men legene får iblant ustyrtelig trang til å regulere den. Så langt har jeg stått imot presset, synes jeg får mensen ofte nok.

Om du ikke har andre underlivsproblemer, mistenker kjønnssykdom el annet, er det svært sansynlig at menstap har sammenheng med stress.

Om du nevner dette for legen betyr ikke det at du MÅ ta en GU. Det er det faktisk du selv som bestemmer. Nødvendigheten av en eventuell GU må veies opp mot den psykiske kostnaden for deg. Uteblitt mens kan gi din lege nyttig informasjon om din generelle tilstand. Så det kan være greit å nevne det. Men slik du beskriver det er det ikke noe jeg hadde giddet å gjøre et stort nummer ut av.

Iblant synes jeg legestanden er for opptatt av 28 dager.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen min forsvant også pga depresjon, og ingen gjorde et stort nummer utav det. Hadde mensen to ganger på ett år - og så ble jeg gravid fordi jeg droppa prevensjonen. Jeg tenkte: Så ufruktbar som jeg er, blir jeg neppe gravid...

Men du bør helt klart snakke med legen om det! Du velger jo selv om du til ta en GU, men blodprøver av kjønnshormoner kan du vel ta? Min tilstand kan nemlig skyldes at jeg har for lite østrogen, men det er ikke sikkert enda. Depresjonen kan forårsake slike fall i eller økning i hormoner. Lurt å sjekke, iallefall, så du slipper å engste deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet selv at mensen har vært borte i flere månder.

Bruker du p-piller? Det gjorde jeg, men likevel mistet jeg mensen. Når man er deprimert så kan man miste mensen, men den kommmer alltid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...