Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en nevrologisk undersøkelse hvor jeg skal se på noen blinkende lys. Problemet er at jeg aldri har hørt om det før og vet derfor ikke hva det heter og hva de undersøker.

Jeg ble så stressa da nevrologen ringte at jeg glemte å spørre om det. Idiot.

Noen som aner hva det dreier seg om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115949-nevrologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror nok at du skal ta EEG (elektroencefalografi) Det er helt ufarlig og ikke smertefullt eller plagsomt. Du får en del elektroder festet til hodet, som registrerer aktiviteten i hjernebarken. De blinkende lysene kommer mot slutten av undersøkelsen som et forsøk på å fremprovosere epileptiform aktivitet. Undersøkelsen utføres for å undersøke om du kan ha epilepsi i en eller annen form. Beregn en hårvask etterpå :-)

Enten EEG eller VEP (tror det er det testen heter) som blant annet brukes i utredning ved mistanke om MS?

Det er tre undersøkelser og det er bl.a VEP. Ja, de skal ta den for å utelukke MS. Skjønner ikke helt at de gidde å spandere den dyre undersøkelsen etter at jeg har tatt MR tre ganger og de ser der at jeg ikke har det men dem om det. Vet du om det er noen andre ting de kan se der?

Jeg tror nok at du skal ta EEG (elektroencefalografi) Det er helt ufarlig og ikke smertefullt eller plagsomt. Du får en del elektroder festet til hodet, som registrerer aktiviteten i hjernebarken. De blinkende lysene kommer mot slutten av undersøkelsen som et forsøk på å fremprovosere epileptiform aktivitet. Undersøkelsen utføres for å undersøke om du kan ha epilepsi i en eller annen form. Beregn en hårvask etterpå :-)

Nei, det er ikke EEG

Det er tre undersøkelser og det er bl.a VEP. Ja, de skal ta den for å utelukke MS. Skjønner ikke helt at de gidde å spandere den dyre undersøkelsen etter at jeg har tatt MR tre ganger og de ser der at jeg ikke har det men dem om det. Vet du om det er noen andre ting de kan se der?

Mannen min tok VEP, SEP og AER samtidig - og så vidt jeg vet tar alle sikte på å kartlegge evt. sykdommer i hjernen og sentralnervesystemet.Men jeg aldri skjønt noe særlig av det med de testene...

Det kan vel forøvrig ta årevis før evt. MS kan påvises med MR. Det sies at de fleste MS pasienter har vært syke ca 10 år før de fikk diagnose.

Annonse

Mannen min tok VEP, SEP og AER samtidig - og så vidt jeg vet tar alle sikte på å kartlegge evt. sykdommer i hjernen og sentralnervesystemet.Men jeg aldri skjønt noe særlig av det med de testene...

Det kan vel forøvrig ta årevis før evt. MS kan påvises med MR. Det sies at de fleste MS pasienter har vært syke ca 10 år før de fikk diagnose.

Det er de samme undersøkelsene jeg skal ta. Jeg ringte sykehuset og spurte hva det egentlig dreide seg om men jeg fikk liksom ikke noe forståelig svar. Det virket som det var mest MS de var ute etter og at andre ting var sekundært. Jeg får jo vente på resultatet men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har det.

• 1 år senere...

kan det ta mange år før MS vises på MR???? Det skriver frosken her.. wææ nå blir jeg livredd

Her tror jeg kanskje frosken stiller sterkere enn meg. Hvis det er mistanke om MS vil du bli sendt videre til andre prøver og tatt spinalpunksjon.

Har du symptomer som tyder på ms så får du stå på og få tatt de undersøkelsene som finnes. Det kan jo være andre ting enn ms som gir de samme symptomene, ALS, Guillian Barre osv. Det er veldig vanskelig å få stillt diagnoser ved nevrologiske lidelser. Legene vet ikke nok om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...