Gå til innhold

Narkotika

Gjest En bekymret mor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I følge boken "Rusmiddelmisbruk" av John Erik Berg, kan det i dag være vanskelig å bruke pupillstørrelse som indikator på om folk har tatt inn rusmidler. "Personer som tar flere stoffer samtidig, kan ofte ha normale pupiller på tross av betydelig påvirkning av rusmidler".

Boken gir allikevel noen generelle pekepinner: Store pupiller: LSD, Amfetamin, Kokain, Ecstacy, og hos noen hasj. Små pupiller: Heroin/Opioider

Adferdsendringer er også noe man bør legge merke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116139-narkotika/#findComment-697826
Del på andre sider

Hei! Å være bekymret er et tegn på å bry seg om. Det er ikke alltid at pupillene kan avsløre bruk av narkotika. Det kommer ann på hva man tar, og hvor mye man tar. Prøv å legg merke til personlighets forandringer, bytter vennekrets, hvis en tidligere har pleid å ta med venner hjem, men plutselig slutter med det. Kan være vannskelig å få øyekontakt med. Hisser seg opp for småting, vær litt forsiktig med det for det kan dreie seg om andre ting og. F.eks. hvis en bruker hasj kan en få en voldsom appetitt og en kan få en voldsom søthunger. Men en voldsom appetitt kan også komme av andre ting. Jeg kommer bare med ting du kan se etter. Har selv vært rusmissbruker i 12 år. Er rusfri nå. Tenker tilbake for å huske ting som jeg mener mine foreldre kunne ha merket at jeg brukte noe på et tidligere stadie. Mange foreldre tenker "ikke mine barn, men andres" De setter opp skylapper. Prøv å prat med sønnen din. Ikke nødvendigvis om stoff, men andre ting. Om det skulle vise seg at han bruker noe så hjelper det ikke å bli sint. Dette sier jeg av erfaring. Prøv da heller og vis han at du vil prøve å forstå han, hjelp han og støtt han. Det er som regel en grunn for at folk ruser seg. Jo tidligere en får hjelp jo bedre er det.

Jeg håper noe av det jeg skrev kan være til hjelp.

Du kan gjerne spørre meg om noe hvis du tror jeg kan være til mere hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116139-narkotika/#findComment-699471
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Store pupiller får man ikke ved alkohol-bruk. Alkohol kan man ofte lukte. Vanlige tegn på narkotika-misbruk kan være endret oppførsel, sen med å stå opp om morgenen, mer sint, mer ute blant "dårlige " venner og evt. skulking på skolen. Det vil ikke være galt av deg å undersøke lommene og evt. sekken hans innimellom. Ta evt. kontakt med sosialmedisinsk poliklinikk, utekontakten eller andre som jobber med rus-omsorg. De vil kunne guide deg med tanke på hvordan du bør snakke med sønnen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116139-narkotika/#findComment-701286
Del på andre sider

Gjest biterhardt!

I følge boken "Rusmiddelmisbruk" av John Erik Berg, kan det i dag være vanskelig å bruke pupillstørrelse som indikator på om folk har tatt inn rusmidler. "Personer som tar flere stoffer samtidig, kan ofte ha normale pupiller på tross av betydelig påvirkning av rusmidler".

Boken gir allikevel noen generelle pekepinner: Store pupiller: LSD, Amfetamin, Kokain, Ecstacy, og hos noen hasj. Små pupiller: Heroin/Opioider

Adferdsendringer er også noe man bør legge merke til.

Inntak av opoider, f.eks heroin, morfin vil gi små pupiller.

Inntak av stoffer som amfetamin, kokain m.fl vil gi store , utvidete pupiller.

I tillegg vil personen, avhenig av hvilket stoff vedkommende har tatt, oppføre seg på ulike måter.

Inntak av amfetamin/speed o.l vil føre til at de fleste blir "gira", får mye energi, lite søvnbehov, blir lett irriterte, kan bli agressive og har dårlig matlyst.

Heroin/ morfin vil i de fleste tilfeller føre til en merkbar sløvhet, treg tale, ustø gange...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116139-narkotika/#findComment-702072
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...