Gå til innhold

røde prikker etter barbering! please hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ei jente på 17 år som sliter noe veldig med røde prikker under armene. Og det er ikke bare snakk om noen få. Men det har nå de 2 siste ukene blitt så ille at det er helt rødprikkete under venstre arm, og det er så fælt at jeg ikke kan gå med singlet. For det går litt utenfor også, og da kan man se det med en gang. Og det er ikke videre stilig! Jeg har ikke vært så veldig plaget med det før. Bare såvidt, men det er en god stund siden. Kan det være fordi jeg barberer meg så mye? Jeg har hatt det før også... når jeg barberte bikini-linjen. Men dette under armene svir og klør skikkelig, og det er veldig røde og hissige prikker og klumper. Spesielt under den ene armen. Jeg barberer meg nesten hver dag. Bruker vanelig høvel. Og jeg bruker vanelig deodorant. Hva skal jeg gjøre?? Jeg vil gå med singlet igjen! Det er grusomt! Er det noen som kan hjelpe meg... jeg trenger hjelp! Please! Vennlig hilsen Towanda!

Fortsetter under...

Forsøk å barbere deg om kvelden og ha på en beroligende krem over natta. Ikke ta på deo før neste morgen.

Bruk f.eks. Vaseline Intensive Care sin dusjkrem, eller en olje, eller intimvask når du barberer. Ikke bruk barberskum.

Prøv også å bytte merke på deo'en - kanskje du reagerer på noen stoffer i den du har? Spør på et parfymeri etter hudvennlig deo.

Eksempler på beroligende krem er en med aloe vera, gjerne ren aloe vera gele. Eller A-creme fra helsekost; den koster ca 140,- for ei krukke, men er veldig drøy. Det finnes sikkert flere også.

Heihei!!Kjenner meg igjen der ja.Fikk det samme en gang,og bare under ei arm.Jeg fant ut at barbering hver dag er definitivt ikke bra for den tynne huden under armen.Måtte slutte og bruke deo en stund og det var ikke fullt så trivelig.Så mitt råd til deg:ikke barber mer enn maks 2 ganger i uka,ikke smør deodorant på med en gang etter barbering(da huden er mest irritert da),og prøv å la være og bruke deodorant til du har blitt bra.Smør godt på med fuktighetskrem.Lykke til! :)

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er ganske vanlig at huden under armene blir irritert ved barbering. Jeg kjenner dessverre ikke til effektive tiltak utover å smøre en nøytral krem og å avstå fra barbering til det har roet seg. For orden skyld kan du la legen din kikke på utslettet for å vurdere om du vil ha nytte av en antibiotisk krem i tillegg.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Forsøk å barbere deg om kvelden og ha på en beroligende krem over natta. Ikke ta på deo før neste morgen.

Bruk f.eks. Vaseline Intensive Care sin dusjkrem, eller en olje, eller intimvask når du barberer. Ikke bruk barberskum.

Prøv også å bytte merke på deo'en - kanskje du reagerer på noen stoffer i den du har? Spør på et parfymeri etter hudvennlig deo.

Eksempler på beroligende krem er en med aloe vera, gjerne ren aloe vera gele. Eller A-creme fra helsekost; den koster ca 140,- for ei krukke, men er veldig drøy. Det finnes sikkert flere også.

Gode forslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...