mann-64 Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg er i slutten av tredveårene i normalt god form. Har periodevis problemer med astma og allergi. Har for mange år siden tatt allergitest positivt på katt (svakt), hest, burot, gress, bjørkepollen. Bruker aerius og singulair, samt bricanyl. Tok i vår en ny allergistest, og fikk vite at jeg nå var allergisk for hund, eller overfølsom (forsto det som at jeg ikke reagerte mye, og har tidligere ikke vært allergisk for hund). Jeg har har hatt hund siden 1989, og hatt det som del av mitt yrke i 10 år. Det er derfor ikke lett for meg å ikke være i kontakt med hund. Kan jeg ta noen form for behandling, slik at denne allergien avtar eller ikke utvikler seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116177-allergi-for-hund/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Kjære mann-64 For det første - allergitester ved blodprøve gir en pekepinn om hva du reagerer på - ingen diagnose. Et svakt utslag for hund behøver ikke bety at du er allergisk for hund, men kan ha betydning. Det som betyr noe er hvordan du reagerer ved kontakt med hunder og om du har astmaplager hele tiden som kan forklares med at du er i kontakt med hund. For en som har hundehold som en viktig del av livet sitt er det selvfølgelig viktig å avklare hvor stor betydning hundeholdet har for plagene og hvilken fare det er for at plagene skal forsterke seg. En allergitest ved en enkelt blodprøve er ikke egnet til å gi de riktige svarene. Da må man ta kontakt med en spesialist som har greie på allergi og astma og få en grundig gjennomgang. Hvis dyrehårsallergi har betydning for en allergiker vil nok det å ha en hund hjem føre til ganske regelmessige symptomer og behov for medisinering, men dette er spørsmål som bør avklares sammen med en spesialist på området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116177-allergi-for-hund/#findComment-698681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.