Gå til innhold

NHD: Modiodal sammen med Rivotril


OSSovik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har generalisert sosial angst, og tar 3mg Rivotril (clonazepam) daglig. Jeg har prøvd svært mange forskjellige medisiner for sosial angst, ihvertfall 9 forskjellige (phenelzine (Nardil), tranylcypromine (Parnate), diazepam (Vival, Valium), selegiline (Eldepryl), moclobemide (Aurorix, Manerix), paroxetine (Seroxat, Paxil), venlafaxine (Effexor) og propranolol (Inderal)),og ingen har vært så effektive som clonazepam, og med så få bivirkninger. Den eneste bivirkningen jeg merker er hypersomnia; tretthet, sløvhet, dårligere hukommelse, og lignende. Jeg har i flere år hatt problemer med tretthet om dagen, og generelt lite energi, og det er ubehagelig når det blir enda værre på grunn av clonazepam. Denne mentale sløvheten ønsker jeg å gjøre noe med, da den er svært uheldig når jeg i høst skal studere.

Men det nyeste og mest effektive medikamentet som mange psykiatere bruker sammen med clonazepam, for å motvirke bivirkningene med hypersomnia, tretthet og sløvhet, er modafinil (Modiodal, Provigil), en selektiv alpha-1 noradrenalin agonist. I Norge er medikamentet indikert for narkolepsi og idiopatisk hypersomni. Dr. Lyons og French har uttalt at modafinil er like ufarlig som koffein, men like effektivt som amfetamin. Modafinil virker ikke på samme måte som andre stimulanter, den gir ingen eufori eller ruseffekt (unntak registert ved enorm flerdobling av dosen), den påvirker ikke hjerte- og karsystemet, den forstyrrer ikke søvnmønsteret, den påvirker ikke appetitten. Modafinil er en svært subtil stimulant, uten noe sterk opp-og-ned effekt, den har en jamn og stabil stimulerende effekt. Medikamentet virker ved at det selektivt stimulerer alfa-1 adrenerge reseptorer i hjernen, og disse reseptorene påvirkes bare av noradrenalin. Dette er i sterkt kontrast til andre stimulanter som stimulerer et bredere spekter av reseptorer i hjernen, og særlig da også de som har med dopamin å gjøre. Modafinils mer fokuserte aktivitet på et lite område gjør at det har svært få bivirkninger, i motsetning til andre stimulanter som koffein, efedrin, amfetamin, metylfenidat, pemoline og kokain. Jeg vet om flere mennesker i utlandet som får foreskrevet clonazepam (Rivotril, Klonopin) sammen med modafinil (Modiodal, Provigil) for generalisert sosial angst - og med god effekt. En del har følt at modafinil også hjelper på selve sosial angsten, ved å gjøre at man blir mer aktiv, åpen, iniativtakende, osv. Det finnes også en studie der modafinil prøves ut for sosial angstlidelse, men jeg har ikke fått tak i studien, da den koster penger, så jeg vet ikke resultatet.

HOVEDSPØRSMÅLET: Hvor vanskelig er det å få legen til å skrive ut Modiodal, når det er registert som et A-preparat (merkelig nok)?? Jeg kan jo så klart importere det lovlig fra utlandet, men det greieste er å gå gjennom lege - da blir det også litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...