Gå til innhold

Fikk støt fra elektronisk tenner - "dunk" i brystet.

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik elektronisk tenner som vi tenner opp i peisen med, og en del ytterst på denne falt av.

Jeg prøvde å sette på denne, men kom tilfeldigvis til å tenne lighteren før jeg hadde tatt hånda helt unna.

Jeg fikk et støt som gikk fra arm til arm, og jeg kjente et ganske kraftig dunk i brystet, omtrent som om jeg skulle slå meg selv hardt på brystkassa. Pulsen virket normal rett etterpå, men kan det ha oppstått noen skade på hjertet likevel?

Er et støt fra en slik tenner farlig for hjertet?

Gnisten blir jo 2-3mm, men jeg trodde dette var en slags "statisk elektrisitet",

som er for kraftløs til å være farlig fordi strømstyrken er lav. Har ikke merket noe fra hjertet, selv om jeg har fått ganske kraftige statiske støt, fra strømgjerde og t.o.m. 220V et par ganger, så dette var rimelig ekkelt!

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Arne P.

Dette vil ikke ha skadet ditt hjerte.

Strømgjennomgang som kan være farlig for hjertet må passere gjennom brystet for å kunne gi alvorlig skade. Den farligste situasjonen oppstår hvis strømgjennomgang treffer hjertet i en fase som muliggjør at det begynner i flimre. Hjertekammerflimmer er identisk med hjertestans, og uten rask og avansert assistanse betyr det en fatal utgang.

Hvor stor spenning som oppstår i en slik tenner vet jeg ikke, men strømkretsen var nok bare et begrenset område på din finger, så uansett spenning ville du neppe vært utsatt for stor fare. Men - vondt kan det gjøre likevel.

Man kan tenke seg at du var jordet via den andre armen, evt. holdt i peisgods med kontakt til jord. Da er det mulig at du etablerte en strømkrets. Noen skade på hjertet vil du likevel neppe kunne få.

Svar til Arne P.

Dette vil ikke ha skadet ditt hjerte.

Strømgjennomgang som kan være farlig for hjertet må passere gjennom brystet for å kunne gi alvorlig skade. Den farligste situasjonen oppstår hvis strømgjennomgang treffer hjertet i en fase som muliggjør at det begynner i flimre. Hjertekammerflimmer er identisk med hjertestans, og uten rask og avansert assistanse betyr det en fatal utgang.

Hvor stor spenning som oppstår i en slik tenner vet jeg ikke, men strømkretsen var nok bare et begrenset område på din finger, så uansett spenning ville du neppe vært utsatt for stor fare. Men - vondt kan det gjøre likevel.

Man kan tenke seg at du var jordet via den andre armen, evt. holdt i peisgods med kontakt til jord. Da er det mulig at du etablerte en strømkrets. Noen skade på hjertet vil du likevel neppe kunne få.

Jeg holdt tenneren med begge hender, så strømmen gikk gjennom kroppen via begge armene. (I motsetning til de fleste andre støt jeg har fått, som bare har vært gjennom noen fingre på den ene hånda)

Rart å tenke på at selv enkle slike apparater kan være så farlig, så det får bli en advarsel til andre som kunne tenkes å "fikse" dem om å

holde fingrene unna.

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jeg holdt tenneren med begge hender, så strømmen gikk gjennom kroppen via begge armene. (I motsetning til de fleste andre støt jeg har fått, som bare har vært gjennom noen fingre på den ene hånda)

Rart å tenke på at selv enkle slike apparater kan være så farlig, så det får bli en advarsel til andre som kunne tenkes å "fikse" dem om å

holde fingrene unna.

Kommentar til Arne P.

Det skulle vært interessant å få vite hvilke spenninger og strømstyrker slike tennere utvikler.

Kommentar til Arne P.

Det skulle vært interessant å få vite hvilke spenninger og strømstyrker slike tennere utvikler.

Jeg kan ikke svært mye om elektronikk, og har ikke så avansert måleutstyr, men jeg kjøpte ny tenner i dag, og "slaktet" den gamle, etter å ha ladet den ut en siste gang etter å ha tatt ut batteriene. Inni tenneren sitter ganske enkelt (forutenom gasstanken), en elektrolyttkondensator (330uF), 12V mikrobatteri, mikrobryter, og en slags spole eller transformator, så den virker åpenbart som en gammeldags bilcoil. Dvs at spolen virker som en transformator et ørlite øyeblikk når bryteren kobles inn.

Jeg vet ikke hvilken strøm som går i det korte lille øyeblikket gnisten varer, men spenningen kan anslås ut i fra lengden på gnisten man klarer å lage, og siden energien er kjent ut ifra ladningen på kondensatoren, bør det gå an for den som er flink i elektronikkformler å regne ut hvor stor strømstyrken er. (Jeg husker jo fra gjenopplivning på TV, at de lader opp det apparatet til så og så mange joule.)

Jeg vet at det er strømstyrken som er farlig, men ble overrasket over hvor kraftig sjokket fra denne lille saken kjentes, det går sikkert en temmelig høy strømstyrke det lille øyeblikket gnisten varer.

Mer nøyaktig kan jeg ikke si deg dette, håper bare ingen barn skulle finne på å leke med en sånn i nærheten av mye fuktighet, eller i badekaret, eller pirke inni der hvor gnisten lages med noe av metall...

Skal love å aldri leke med slike apparater mer... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...