Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1) En person testet seg for klamydia gjennom en urinrørsprøve (ikke urinprøve), men hadde hyppig vannlating (av blank urin) i timene før testen ble tatt. Testen var negativ. Vil den hyppige vannlatingen kunne ha påvirket resultatet av en slik test, og dermed skjult en infeksjon?

2) Det er velkjent at klamydia hos menn kan gi sterilitet hvis testikkelbetennelse. Vil sterilitet her også bety impotens (ødelagt hormonproduksjon e.l.), eller ødelegges bare sædkvaliteten?

3) Vil en crp-blodprøve vise testikkelbetennelse forårsaket av klamydia?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116371-klamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg tror ikke at hyppig vannlatning vil påvirke undersøkelsen på Chlamydia nevneverdig, spesielt ikke hvis prøven er tatt fra urinrøret. Testsystemene som er i bruk nå er så sensitive at sjansen for falskt negative undersøkelser er svært lave.

Jeg er ganske sikker på at klamidiainfeksjon ikke vil påvirke potensen. Dette med sterilitet er også ganske sjedent hos menn og da hører det hjemme i ganske langkommen tilfeller.

CRP-prøve er positiv ved betennelse, spesielt betennelse forårsaket av utbredte, eller generelle bakterielle infeksjoner. Ved lokale infeksjoner skal infeksjonen være ganske kraftig for å utløse stigning i CRP-verdier

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116371-klamydia/#findComment-700036
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg tror ikke at hyppig vannlatning vil påvirke undersøkelsen på Chlamydia nevneverdig, spesielt ikke hvis prøven er tatt fra urinrøret. Testsystemene som er i bruk nå er så sensitive at sjansen for falskt negative undersøkelser er svært lave.

Jeg er ganske sikker på at klamidiainfeksjon ikke vil påvirke potensen. Dette med sterilitet er også ganske sjedent hos menn og da hører det hjemme i ganske langkommen tilfeller.

CRP-prøve er positiv ved betennelse, spesielt betennelse forårsaket av utbredte, eller generelle bakterielle infeksjoner. Ved lokale infeksjoner skal infeksjonen være ganske kraftig for å utløse stigning i CRP-verdier

Jeg har etter all sannsynlighet fått Chlamydia. Dette er påvist ved at min forrige partner var på sykehuset og testet positivt, og hun har _ikke_ hatt andre partnere enn meg de siste månedene.

Jeg er helt sikker på at jeg har fått det, jeg merker også litt svie ved vannlating. Og også på grunn av at min forrige partner har fått det (som ikke hadde det tidligere).

Jeg håper også jeg kan slippe den bomullsprøven. Jeg prøvde det for 7-8 år siden, og det er meget ubehagelig. Hadde heller betalt 1000 kroner hos en privatklinikk, en mikrobiolog eller hva det måtte være for å få analysert en ordinær urinprøve.

Jeg går ut fra at samfunnet er interessert i å forebygge Chlamydia så mye som mulig, og da bør det ikke være slik at gutter skal tvinges til å ta bomullstesten før dem får utskrevet resepten.

Vet du hvordan dette kan gjøres? Jeg har gått med dette i flere uker nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116371-klamydia/#findComment-707755
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...