Gå til innhold

Kan man klare seg gjennom en depresjon..


Gjest på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Gjest på egenhånd?

Tror jeg sliter meg gjennom en depresjon om dagen. Jeg sliter med maten, jeg mister har, har svimmelhetsanfall og er veldig dårlig til tider.

Tror jeg vet hva som har utløst dette, men kvier meg for å gå til lege... Har så inderlig lyst til å komme meg gjennom dette på egenhånd...er det mulig?

Må legge til at jeg er redd for hvordan det utvikler seg, men vet jeg ikke kommer til å oppsøke profesjonell hjelp hvis jeg ikke absolutt må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det er ikke så veldig lurt å slite seg gjennom det på egen hånd det kan jo være noe annet du feiler. Jeg synes du skal gå til legen og få en skikkelig sjekk. Ta blodprøver o.l. Jeg vil anbefale deg å få målt stoffskifte ditt også, dine symptomer kan nemlig gå rett inn i en klassisk stoffskiftesykdom. Blir dette behandlet tidsnok blir du helt frisk igjen. Venter du for lenge kan du risikere å slite med bivirkningene resten av livet.

God bedring!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør oppsøke lege, selv om du kvier deg for det. Det er anledning til å ta med seg en person inn på legekontoret: ektefelle, venn eller hvemsomhelst som du stoler på, og som kan være med og støtte deg.

Legen kan ta de prøvene som trenges for å se hva som direkte forårsaker de fysiske symptomene du har. Be om å få en fullstendig undersøkelse, skriv gjerne ned ting på forhånd. Skriv også ned symptomene dine.

Det finnes støttegrupper for det meste av det som finnes av kriser, det kan du spørre om på enten familievernkontor, hos presten, legen, legevakt, søke her på internett osv...mulighetene er nærmest endeløse. Du er ikke alene.

De fysiske symptomene du nevner, skjønner jeg meg egentlig ikke på, det er ikke slik jeg selv har det.

Men kanskje du har en vitamin/mineralmangel, og dette kan du få effektiv behandling for.

Jeg har selv depresjon og angst, og vet at det gir fysiske utslag av ulik art, men du må uansett undersøke hvorvidt dette dreier seg om noe annet. Så du kommer ikke utenom å måtte oppsøke lege.

Legen kan også skrive ut antidepressiva, som for noen kan fungere som eneste behandling, dersom du ikke ønsker samtaler med psykolog/psykiater.

Den mest effektive behandlingen, er en kombinasjon av antidepressiva, mosjon og samtaleterapi.

Lykke til, og klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Det er ikke så veldig lurt å slite seg gjennom det på egen hånd det kan jo være noe annet du feiler. Jeg synes du skal gå til legen og få en skikkelig sjekk. Ta blodprøver o.l. Jeg vil anbefale deg å få målt stoffskifte ditt også, dine symptomer kan nemlig gå rett inn i en klassisk stoffskiftesykdom. Blir dette behandlet tidsnok blir du helt frisk igjen. Venter du for lenge kan du risikere å slite med bivirkningene resten av livet.

God bedring!

Mvh

Det kommer vel an på hvor alvorlig deprimert en er, og hvilke overlevelsesevner en er utstyrt med fra naturens side.

Men jeg er enig med de andre som har svart deg i at det er lurt å ta kontakt med legen. Få målt stoffskifte, blodprosent, jernlagre, b12 osv. for sikkerhets skyld, så slipper du i alle fall å bekymre deg for om du skulle være fysisk syk. Dessuten bør en etter min mening alltid søke hjelp om en er så deprimert at det går utover ens daglige funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks-deprimert

Først av alt vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen for å utelukke en fysisk sykdom, f.eks. stoffskiftesykdom.

Jeg har kommet meg over en depresjon med en del hjelp fra ekspertisen men mest egenhjelp. Først av alt har jeg lest en hel masse om livsstil og livsholdninger, f.eks. Louise L. Hays bøker. De har lært meg å tenke på en ny måte.

Dernest har jeg lagt om kostholdet, spiser minimalt med stivelsesholdige matvarer som brød og poteter, og forsøker å spisse sunn mat.

Trim er alfa og omega, ikke de store utskeielsene, men en gåtur, helst i naturen, minst 4-5 ganger i uka. Jeg går hver dag, den ene timen jeg bruker på det er min form for terapi, fordi tankene flyter fritt, og jeg føler at jeg går av meg negative følelser ved å gå litt ekstra fort når de kommer. Det er verd et forsøk, og har hjulpet for meg som nå har en langt mer positiv innstilling til livet enn jeg noensinne har hatt.

Skriv også ned ting som tynger deg, forsøk å føre en dialog med deg selv hvor du både spør og svarer. Finner du ikke svaret den ene dagen så har du kanskje funnet det til neste dag.

Tro meg - det nytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan en, og det har mange gjort.

Faren ved det er at en i drastisk grad øker risikoen for nye depresjoner, og en øker drastisk sannsynligheten for at tilstanden skal bli kronisk og vanskelig/umulig å behandle på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...