Gå til innhold

Har samboerne her felles penger?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Jeg irriterer meg så grenseløst over min, at jeg snart hiver han ut!

Denne sommeren har han hatt langt mere penger enn jeg har, denne situasjonen er helt ny.

Det kommer seg av at jeg har jobbet lite i sommer, og at jeg skal studere igjen til høsten.

Jeg har hatt mere penger enn ham i de 5 foregående årene, og delt.

Jeg har alltid smokket inn depositum på leil, sånne ting, også i nåværende situasjon, og tatt de store regningene. I tillegg har jeg alltrid kjøpt til ham også, alt fra mat, øl, sigaretter til kino&konsert biletter.

Det er fortsatt "min oppgave" å sørge for shampo, dasspapir, spiker, printerark, kaffe o.l, da dette er slikt han rett og slett ikke gidder å kjøpe..(men han bruker det jo..)

Hvis jeg hadde vært kjip og hadde regna hadde han sikkert "skyldt" meg 50.000. Minst.

Tingen er at han IKKE gjør samme for meg. Der jeg kjøpte to av all type ferdig mat kjøper han en. Sigaretter må jeg bomme stk for stk..Han kjøper aldri mat til huset. Og værst av alt : Han LÅNER meg penger, der jeg stakk til ham hundrelapper..Jeg synes det er fryktelig gjerrig og ganske sårende..

Jeg får lyst til å bli kjip tilbake, men jeg glemmer det vanligvis, får meg liksom ikke til å sette opp en nota på F.eks 300 kr om vi har vært utew å drukket øl på min regning..

Nå charga han meg pokker meg på en cola fra i går, og ga meg tre sigaretter i en pakke, og gikk blid og fornøyd ut i verden..

Jeg har ikke spenn før på torsdag og det vet han inderlig godt..Jeg blir rasende på ham!

Hvordan kan jeg løse det her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

59

• Ulv I Faarikaal

17

• Dorthe

16

• pip

5

Mest aktive i denne tråden

Uff. Gjerrig type.

Hvis han ikke endrer seg har jeg ikke annet forslag enn at du strammer inn selv, gir igjen med samme mynt så å si. Penger er et ekkelt og trivielt emne. Men enda eklere er det jo å være blakk, spesielt når en annen surfer seg glatt utenom.

At du gidder. Men grunnen er at du har vært så snill hele tiden og du har skjemt han bort. Han skjønner ikke at dette er rart og galt fordi dette er hans hverdag. Det er jo slik det skal være i hans verden, derfor ser han heller ikke at dette er skjevt og galt.

Hva skal du gjøre?. tja si det, du må i alle fall kun kjøpe det du trenger til eget bruk og nekte å kjøpe alt annet. I tillegg kan du si at dere handler annen hver gang. Kjøper du/dere noe som har en viss verdig får du sørge for at du står som en eier, så lenge du betaler hele moroa. Betaler han en mindre andel enn deg, så lag en samboerkontrakt på dette, slik at du ikke taper ved ett brudd.

Mest fornuftig hadde jo vært at du hadde gitt han en tupp bak og ut av døra. Du kan nok ikke regne med at han blir så mye bedre etter som årene går.

laguna1365380434

Uff. Gjerrig type.

Hvis han ikke endrer seg har jeg ikke annet forslag enn at du strammer inn selv, gir igjen med samme mynt så å si. Penger er et ekkelt og trivielt emne. Men enda eklere er det jo å være blakk, spesielt når en annen surfer seg glatt utenom.

Takk for svar!:-)

Det er akurat det, jeg synes også at penger er en ekkel og triviell ting å snakke om, og jeg har ikke lyst til å oppføre meg sånn som ham..

Dårlig karma;)

Men det er guffent å være blakk, og jeg synes det går litt på respekt og slike ting, når han med viten&vilje lar meg være igjen her uten noenting.. Det er dårlig gjort!

Jeg har ALLTID gitt ham ca halvparten av mitt, og har tatt det for gitt at det er slik venner er..

Men jeg lurer på om jeg må drite i all karma og bli et rasshøl tilbake og kreve beinhard 50/50 om han ikke gir seg litt..

Det værste å svelge er at han nå mener jeg skylder ham ca 3000 spenn..Da har han lagt sammen litt øl her, hundrelapper nå og da osv..Dette mener han serøst!

Etter at jeg b.la godskrev ham for 11000 kr han mistet for meg engang jeg var på ferie(leil-dep) og så mange halvlitere og hundrelapper at jeg ikke aner lenger, rett og slett fordi han ikke hadde pengene og fordi jeg liker ham..

Jeg furter og synes han er en drittsekk.. Grrr!!

Ved å fortelle ham det du skriver her. For deg (og meg) er det en selvfølge at han så det du gjorde for ham, men sannsynligheten er stor for at han ikke gjorde det, og hvis du kaster deg over ham og anklager, vil han se uforstående på deg og lure på hvorfor kvinner alltid tror at menn er tankelesere.

Til spørsmålet i overskriften: Nei, det har vi ikke. Vi betaler hver vår del av felles utgifter, og resten er vårt eget. Slik liker jeg å ha det, for da legger vi oss ikke opp i hvordan den andre bruker sine private penger. Dessuten har jeg større krav til økonomisk kontroll over tilværelsen enn han har.

Annonse

laguna1365380434

Ikke kjøp noe som er til felles nytte. Kjøp bare det du trenger til deg selv. Og gjem dassrullene under puten din ;-)

eller du får ved neste lønning investere i en safè. Her låser du inn alt du ikke vil dele..hehe..

Jamen da blir jo jeg like drittsekk som han! Er det ingen måte å få ham til å oppføre seg pent på da?

Jeg vil at han skal være snill, ikke det rasshølet han går rundt og er nå..

Men gir han seg ikke må jeg vel senke meg til hans nivå og kreve beinhard deling på alt og ikke spandrere en tier jeg heller..:o)

Ulv I Faarikaal

Jeg ville stoppet alle utbetalinger og streiket til det kom en ordning.

Jeg vet at andre har hatt følgende ordning i årevis:

Opprett egen kortkonto for daglig forbruk i huset, begge betaler inn samme sum hver mnd. Skriftlig avtale om hva som skal kjøpes med dette kortet, alle kjøp dokumenters med kassalapp i en eske. Begge kontrollerer kontoen hver mnd før innbetaling skjer. Har en handlet noe som ikke skal være med på kortet, må det gjøres opp utenom.

Hvis bare den ene røyker eller drikker øl, vin osv, må dette holdes utenfor.

Dette høres trasig ut, men det er fin læring og gir en fin og ryddig oversikt. Nyttig å kunne litt om slikt med penger og forbruk.

Ulv I Faarikaal

At du gidder. Men grunnen er at du har vært så snill hele tiden og du har skjemt han bort. Han skjønner ikke at dette er rart og galt fordi dette er hans hverdag. Det er jo slik det skal være i hans verden, derfor ser han heller ikke at dette er skjevt og galt.

Hva skal du gjøre?. tja si det, du må i alle fall kun kjøpe det du trenger til eget bruk og nekte å kjøpe alt annet. I tillegg kan du si at dere handler annen hver gang. Kjøper du/dere noe som har en viss verdig får du sørge for at du står som en eier, så lenge du betaler hele moroa. Betaler han en mindre andel enn deg, så lag en samboerkontrakt på dette, slik at du ikke taper ved ett brudd.

Mest fornuftig hadde jo vært at du hadde gitt han en tupp bak og ut av døra. Du kan nok ikke regne med at han blir så mye bedre etter som årene går.

Jeg er enig i at ingen forandrer seg, men de fleste lar seg tvinge inn i et system hvor alt blir synlig og summerbart.

Jamen da blir jo jeg like drittsekk som han! Er det ingen måte å få ham til å oppføre seg pent på da?

Jeg vil at han skal være snill, ikke det rasshølet han går rundt og er nå..

Men gir han seg ikke må jeg vel senke meg til hans nivå og kreve beinhard deling på alt og ikke spandrere en tier jeg heller..:o)

Jeg regner med at du har prøvd å snakke med han, og nytter ikke det så er det "the hard way". Vi har felles økonomi. Begge lønninger inn på en konto med ett kort (som jeg disponerer, he he.

Nå husker jeg ikke helt hvor gammel du er, men mener å husek du var ca. 20 - 25, og da er vel sambisen like gammel.

Syntes da ha oppfører seg en smule smålig ja. Rart at han ikke ser alt du gjør for han..???

laguna1365380434

Ja, jeg sitter også her og lurer litt på hvorfor jeg gidder akkurat nå..

Jeg har liksom ikke helt lyst til å senke meg ned til hans nivå heller, og dessuten synes jeg det er litt vanskelig i praksis også..(Sånn : Nei! Min kaffe!! Mine sigaretter!! Du får ikke!;))

Men jeg tror jeg allikevel for prøve, også får jeg se om han lærer noe av sin egen medisin..

Akkurat nå er jeg bare rasende på hele fyren...

laguna1365380434

Ved å fortelle ham det du skriver her. For deg (og meg) er det en selvfølge at han så det du gjorde for ham, men sannsynligheten er stor for at han ikke gjorde det, og hvis du kaster deg over ham og anklager, vil han se uforstående på deg og lure på hvorfor kvinner alltid tror at menn er tankelesere.

Til spørsmålet i overskriften: Nei, det har vi ikke. Vi betaler hver vår del av felles utgifter, og resten er vårt eget. Slik liker jeg å ha det, for da legger vi oss ikke opp i hvordan den andre bruker sine private penger. Dessuten har jeg større krav til økonomisk kontroll over tilværelsen enn han har.

Hmm.. Ja kanskje han faktisk ikke skjønner at han er kjip? Dæven..Men alle mennesker må da vite at det er kjipt å ville ha igjen 12 kr for en brus? Sånn foreks..Hmm

Takker for tips, skal prøves..

Enig med deg i at det sikkert er lurt å ha separat økonomi, men her i huset utviklet ting seg egentlig før vi fikk planlagt.

Nå har det desverre blitt slik at alt mitt er hans og hans skal jeg ligge unna..Surt.

laguna1365380434

Jeg ville stoppet alle utbetalinger og streiket til det kom en ordning.

Jeg vet at andre har hatt følgende ordning i årevis:

Opprett egen kortkonto for daglig forbruk i huset, begge betaler inn samme sum hver mnd. Skriftlig avtale om hva som skal kjøpes med dette kortet, alle kjøp dokumenters med kassalapp i en eske. Begge kontrollerer kontoen hver mnd før innbetaling skjer. Har en handlet noe som ikke skal være med på kortet, må det gjøres opp utenom.

Hvis bare den ene røyker eller drikker øl, vin osv, må dette holdes utenfor.

Dette høres trasig ut, men det er fin læring og gir en fin og ryddig oversikt. Nyttig å kunne litt om slikt med penger og forbruk.

Takker for svar!

Veldig greit råd, jeg kan prøve..Selvom jeg hater å måtte være sånn en pirk, sef;)

Men jeg synes rasshøloppførselen hans går over alle støvleskaft nå, så jeg kan vel være trasig tilbake, jeg og..

Takk&bukk.

Annonse

Hmm.. Ja kanskje han faktisk ikke skjønner at han er kjip? Dæven..Men alle mennesker må da vite at det er kjipt å ville ha igjen 12 kr for en brus? Sånn foreks..Hmm

Takker for tips, skal prøves..

Enig med deg i at det sikkert er lurt å ha separat økonomi, men her i huset utviklet ting seg egentlig før vi fikk planlagt.

Nå har det desverre blitt slik at alt mitt er hans og hans skal jeg ligge unna..Surt.

Ja, menn er rare dyr av og til. Synes du skal gjøre et forsøk ihvertfall, før du tyr til hans egne metoder.

Tips: Ikke si "hvorfor er du alltid så smålig". Fokuser på hvordan _du_ føler situasjonen. Og vær konkret, med tall og eksempler. Det liker de rare dyrene.

Nå får jeg vel petter smart på nakken...

Hjelper det ikke, får du trekke fra de 11000 du nevnte på de 3000 han mener du skylder ham. Og passe på dine egne penger heretter.

laguna1365380434

Jeg regner med at du har prøvd å snakke med han, og nytter ikke det så er det "the hard way". Vi har felles økonomi. Begge lønninger inn på en konto med ett kort (som jeg disponerer, he he.

Nå husker jeg ikke helt hvor gammel du er, men mener å husek du var ca. 20 - 25, og da er vel sambisen like gammel.

Syntes da ha oppfører seg en smule smålig ja. Rart at han ikke ser alt du gjør for han..???

Ja,the hardway er nok muligens the only way..

Jeg sitter her og blir surere og surere dess mer jeg tenker på ham, og har bestemt meg for at sånn kan det ikke være lenger..

Han er forøvrig 27 og jeg er 29..Nå synes jeg han oppfører seg som en umoden liten tass..;)

Jeg skal legge frem engang til hvor blodig urettferdig han er, og hører han ikke da er det rett på med hard deling og systemet til ulv..

Ulv I Faarikaal

Takker for svar!

Veldig greit råd, jeg kan prøve..Selvom jeg hater å måtte være sånn en pirk, sef;)

Men jeg synes rasshøloppførselen hans går over alle støvleskaft nå, så jeg kan vel være trasig tilbake, jeg og..

Takk&bukk.

Jeg har et par eksperter på området i nærheten, så det fins mye råd å hente. En revisor og et par regnskapsførere fins også, det er kjedelige folk, men du verden så nyttige.

Husholdningsregnskap kan føres på samme måte som et vanlig regnskap med konti og saldi, og det fins små programmer som funker bra.

To jeg vet om skriver til og med under på tallene hver mnd, slik at begge har full oversikt. Underlig å se hva pengene går til. Jeg har selv mange ganger lurt på hvor penga tar veien. Kan det være virus i lommeboka?

Jeg har også en samboer som hadde et helt annet forhold til inntekt/utgifter enn meg da vi flytta sammen. Så lenge saker og ting fantes i huset brukte han det uten å tenke på at det faktisk ble både betalt og brakt i hus av 'noen'...

Vi har etterhvert ordna oss ganske så greit på den pengemessige delen. Jeg satt opp et budsjett der jeg tok med alle felles kostnader (mat, strøm, forsikring, boliglån etc.) og delte på 12. Deretter oppretta jeg en konto som vi begge disponerer, og med et kort til hver (ikke visa). Vi setter inn halvparten av månedsbeløpet hver, og benytter kortet når vi kjøper noe felles.

Luksusvarer som f.eks alkohol og røyk går utenom denne kontoen.

Vi har fortsatt ekstremt forskjellige prioriteringer når det gjelder de pengene vi har igjen til fri disposisjon, men det spiller ingen rolle siden hans forbruk ikke går ut over min økonomi :-)

Ja,the hardway er nok muligens the only way..

Jeg sitter her og blir surere og surere dess mer jeg tenker på ham, og har bestemt meg for at sånn kan det ikke være lenger..

Han er forøvrig 27 og jeg er 29..Nå synes jeg han oppfører seg som en umoden liten tass..;)

Jeg skal legge frem engang til hvor blodig urettferdig han er, og hører han ikke da er det rett på med hard deling og systemet til ulv..

En såpass voksen mann burde skjønne det av seg selv. Han gjør det nok ikke for å være jævlig, men han syntes sikkert selv at han er snill. mangler nok evnen til å se seg selv i et kritisk lys :-)

Du får snakke med han om det med en gang, før du blir for hissig av å ha gått og tenkt på det for lenge.

laguna1365380434

Ja, menn er rare dyr av og til. Synes du skal gjøre et forsøk ihvertfall, før du tyr til hans egne metoder.

Tips: Ikke si "hvorfor er du alltid så smålig". Fokuser på hvordan _du_ føler situasjonen. Og vær konkret, med tall og eksempler. Det liker de rare dyrene.

Nå får jeg vel petter smart på nakken...

Hjelper det ikke, får du trekke fra de 11000 du nevnte på de 3000 han mener du skylder ham. Og passe på dine egne penger heretter.

Takk igjen! Kjempe gode råd du kommer med!

Jeg er kanskje litt dårlig til å kommunisere. Jeg har det med å synes at han burde skjønne alt om hvorfor jeg er sur, og sende hatefulle blikk i stedet for å være rett frem..Det skal jeg prøve å la være med..

Nå HAR vi vært over det her noen ganger, også med ganske rene ord.. Da mener han gjerne at jeg lager stor ståhei for ingenting..

Jeg skal prøve snakken igjen, denne gangen med klokkeklare standpunkter og ikke noe grums..

Hører han ikke da, blir det rett over på Ulvs system. Kompromissløst.

Og de 3000 kr får han bare ikke. Aldri. Over mitt lik..;)

laguna1365380434

En såpass voksen mann burde skjønne det av seg selv. Han gjør det nok ikke for å være jævlig, men han syntes sikkert selv at han er snill. mangler nok evnen til å se seg selv i et kritisk lys :-)

Du får snakke med han om det med en gang, før du blir for hissig av å ha gått og tenkt på det for lenge.

Jeg får la være å fokusere på det, til han kommer hjem..

Jeg kan fort tenke meg hissigere enn jeg var i utgangspunktet(selvom jeg startet jævlig hissig i utgangspunktet nå, da..;))

Selvom det blir vanskelig uten røyk..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...