Gå til innhold

Har samboerne her felles penger?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har et par eksperter på området i nærheten, så det fins mye råd å hente. En revisor og et par regnskapsførere fins også, det er kjedelige folk, men du verden så nyttige.

Husholdningsregnskap kan føres på samme måte som et vanlig regnskap med konti og saldi, og det fins små programmer som funker bra.

To jeg vet om skriver til og med under på tallene hver mnd, slik at begge har full oversikt. Underlig å se hva pengene går til. Jeg har selv mange ganger lurt på hvor penga tar veien. Kan det være virus i lommeboka?

Jepp..Lommeboka mi er også ofte tom av uforklarelige årsaker..Samme virus tro?;)

Skal prøve husholdningsbudsjett med ham. Det er sikkert veldig lurt!:o)

• Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

59

• Ulv I Faarikaal

17

• Dorthe

16

• pip

5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har også en samboer som hadde et helt annet forhold til inntekt/utgifter enn meg da vi flytta sammen. Så lenge saker og ting fantes i huset brukte han det uten å tenke på at det faktisk ble både betalt og brakt i hus av 'noen'...

Vi har etterhvert ordna oss ganske så greit på den pengemessige delen. Jeg satt opp et budsjett der jeg tok med alle felles kostnader (mat, strøm, forsikring, boliglån etc.) og delte på 12. Deretter oppretta jeg en konto som vi begge disponerer, og med et kort til hver (ikke visa). Vi setter inn halvparten av månedsbeløpet hver, og benytter kortet når vi kjøper noe felles.

Luksusvarer som f.eks alkohol og røyk går utenom denne kontoen.

Vi har fortsatt ekstremt forskjellige prioriteringer når det gjelder de pengene vi har igjen til fri disposisjon, men det spiller ingen rolle siden hans forbruk ikke går ut over min økonomi :-)

Lurt!

Jeg skjønner, etterhvert som jeg leser svarene her, at vi har hatt et helt arkaisk pengesystem her i huset..

Her er det fortsatt "noen" som sørger for at det finnes alt av nødvendigheter, mens noen helt andre bruker det opp..

Jeg bryr meg jo heller ikke om hva han bruker de pengene han har til overs på, jeg synes bare han kan være fair med meg, når jeg alltid har vært det med ham..:o)

Skrevet

Tarvelig oppførsel.....du og du å lite nådig jeg hadde vært.

Lykke til.

Hilsen...

Gjest deler bare alt, enkelt!
Skrevet

Vi har fra dag en hatt det slik: vi deler alt! Fra vi ble kjærester har vi delt alt. Han betalte mine regninger, jeg kjøpte barbermaskin til ham. Det er så greit at. Alt vi har har vi sammen. Ingen spm. når en skal handle. Det høres da merkelig slik dere har det!! Hadde ikke funnet meg i det! Også nå når vi er gift har vi hver vår konto, men bruker det vi trenger. Jeg tar penger fra hans lønnskonto når jeg skal betale regninger f.eks., og siden det som regel er jeg som tar ut i banken gir jeg ham penger så han har i lommeboka si. Handler vi betaler den som har penger.

laguna1365380434
Skrevet

Tarvelig oppførsel.....du og du å lite nådig jeg hadde vært.

Lykke til.

Hilsen...

Takk! Jeg skal ha den store snakken når han kommer innomhus igjen. Enten han har lyst eller ikke..

Jeg føler heller ikke trang til å være nådig..;)

laguna1365380434
Skrevet

Vi har fra dag en hatt det slik: vi deler alt! Fra vi ble kjærester har vi delt alt. Han betalte mine regninger, jeg kjøpte barbermaskin til ham. Det er så greit at. Alt vi har har vi sammen. Ingen spm. når en skal handle. Det høres da merkelig slik dere har det!! Hadde ikke funnet meg i det! Også nå når vi er gift har vi hver vår konto, men bruker det vi trenger. Jeg tar penger fra hans lønnskonto når jeg skal betale regninger f.eks., og siden det som regel er jeg som tar ut i banken gir jeg ham penger så han har i lommeboka si. Handler vi betaler den som har penger.

Det høres kjempe fint ut, og det er sånn jeg helst ville hatt det.:o)

Problemet er at han tydeligvis gir faen når det er jeg som trenger noe.. Så det blir til at det er jeg som betaler når vi handler, og det blir min konto regningene blir trukket fra. Og da blir jeg blakk.

I mellomtiden kan han komplettere platesamlingen sin og kjøpe øl på byen. Siden jeg, grunnet "felles" handling, ikke lenger har spenn til slikt, kan han aller nådigst låne meg..Grrr..

Systemet er fint, men ikke typen..;)

Skrevet

Jeg får la være å fokusere på det, til han kommer hjem..

Jeg kan fort tenke meg hissigere enn jeg var i utgangspunktet(selvom jeg startet jævlig hissig i utgangspunktet nå, da..;))

Selvom det blir vanskelig uten røyk..;)

:-) Ja bare det å være uten røyk er jo grunn nok til å hisse seg opp egentlig... Lykke til!!!

laguna1365380434
Skrevet

:-) Ja bare det å være uten røyk er jo grunn nok til å hisse seg opp egentlig... Lykke til!!!

Takk!:-)

Skrevet

Steike! Hadde gått rett i taket.

Vi deler selvsagt stort sett pengene våres mellom oss. Jeg tjener ganske mye mer enn henne, dermed brukes mest av mine penger også. Det være seg til regninger, lån, mat, whatever. Vi bruker i grunn det vi har sånn sett. Felles regningskonto er veldig bra, hvor vi legger inn etter hva vi tjener.

Drar vi på byen er det selvsagt revnende likegyldig om hun eller jeg betaler, det er jo våres penger uansett! Samme gjelder om vi er ute og spiser, kino, handler mat osv... Det er som sagt meg som betaler det meste, men det er helt naturlig. Skulle plutselig inntektene våres snu, og det ble motsatt, klart hun hadde brukt mest da. Det bør være helt naturlig.

Det er enkelte ting var meningen å skille litt. Sånn som røyk. Sa en gang at alt er greit, utenom tobakken. Er litt fanatiker der, sa liksom at akkurat den tingen kunne hun betale selv. Men det har jo for lengst falt ut. Krever selvsagt ikke penger når jeg handler det på butikken, eller i tax-free'en om jeg er ute og reiser.

Så har vi våres ting da. Jeg har båten "min". Kjøpte ny motor i våres. Da hadde hun fått feriepengene, og jeg lånte penger av hun til den. Hun fikk de tilbake da jeg fikk mine feriepenger. Helt greit, det er liksom min ting det der.

Nå drar hun på tur fra i dag til onsdag, men har lite penger på kontoen. Jeg overfører fra min konto, det er selvsagt ikke noe lån!

Skulle hun hatt penger av meg for en brus hun kjøpte i går - det er så usannsynlig idiotisk og smålig at jeg kan ikke få sagt det. Det er nå min mening. Om det er kollega, kompis eller venner, hadde ikke spurt de heller om penger om jeg hadde kjøpt en brus...

Hadde definitivt tatt det opp med han. Dette hadde bare blitt så vannvittig feil for meg. Uholdbart. Men...5 år... Er dette tendenser som først har kommet frem i det siste? Da hadde jeg begynt å lure litt..!

Skrevet

Lurt!

Jeg skjønner, etterhvert som jeg leser svarene her, at vi har hatt et helt arkaisk pengesystem her i huset..

Her er det fortsatt "noen" som sørger for at det finnes alt av nødvendigheter, mens noen helt andre bruker det opp..

Jeg bryr meg jo heller ikke om hva han bruker de pengene han har til overs på, jeg synes bare han kan være fair med meg, når jeg alltid har vært det med ham..:o)

Jeg syns vår måte å gjøre det på fungerer bra. Begge har tilgang til denne ene kontoen og kan handle inn felles, det er ingen som må be den andre om penger. Det er heller ingen regnskap for å følge med på hvor mye hver bidrar med - det holder å ta en titt på kontoutskriften, og dermed ingen frustrasjoner fordi den ene bidrar mest.

Dessuten er det greit å stå helt fritt med hvordan man bruker restbeløpet - så kan man spandere litt på sin kjære når man føler for det :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Lurt!

Nettopp defor et system med regnskap er fint, da lærer man hvor penga går, hjernen og omgivelsene får oversikt. Mye enklere når argumentene er svart på hvitt enn i hukommelsen til flere.

Jeg kan se det i miniformat når kompisen og jeg dro på ferie, vi fører regnskap på et ark og tar vare på lapper. Det har aldri vært problemer.

Skrevet

Forsøk én prat til. Tar han ikke tegninga, avslutter du samtalen med å summere opp det han skylder deg.

F.eks halvparten av depositumet.

De 11000 du nevnte.

Elektris utstyr du evt har kjøpt inn - osv.

Det som hører med til leiligheten, rett og slett. Og folanger betaling av denne summen. Hvis ikke kan han jo flytte! (Hvis ting er slik jeg oppfattet, så bor han i en eilighet du for det meste har finansiert, kjøpt nødvendigheter til og betalt maten i)

Amnesti kan gis - men bare ved øyeblikkelig skjerpings og innføring av _gjensidig_ felles økonomi.

Håper han skjønner tegninga....

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jepp..Lommeboka mi er også ofte tom av uforklarelige årsaker..Samme virus tro?;)

Skal prøve husholdningsbudsjett med ham. Det er sikkert veldig lurt!:o)

Når man er gift kan man avtale ulike ordninger, men loven er klar: en ektefelle har heller ikke plikt til å ta av sin formue, selge sine eiendommer eller jobbe mer for å dekke den andres forbruk eller heve den andres levestandard.

laguna1365380434
Skrevet

Steike! Hadde gått rett i taket.

Vi deler selvsagt stort sett pengene våres mellom oss. Jeg tjener ganske mye mer enn henne, dermed brukes mest av mine penger også. Det være seg til regninger, lån, mat, whatever. Vi bruker i grunn det vi har sånn sett. Felles regningskonto er veldig bra, hvor vi legger inn etter hva vi tjener.

Drar vi på byen er det selvsagt revnende likegyldig om hun eller jeg betaler, det er jo våres penger uansett! Samme gjelder om vi er ute og spiser, kino, handler mat osv... Det er som sagt meg som betaler det meste, men det er helt naturlig. Skulle plutselig inntektene våres snu, og det ble motsatt, klart hun hadde brukt mest da. Det bør være helt naturlig.

Det er enkelte ting var meningen å skille litt. Sånn som røyk. Sa en gang at alt er greit, utenom tobakken. Er litt fanatiker der, sa liksom at akkurat den tingen kunne hun betale selv. Men det har jo for lengst falt ut. Krever selvsagt ikke penger når jeg handler det på butikken, eller i tax-free'en om jeg er ute og reiser.

Så har vi våres ting da. Jeg har båten "min". Kjøpte ny motor i våres. Da hadde hun fått feriepengene, og jeg lånte penger av hun til den. Hun fikk de tilbake da jeg fikk mine feriepenger. Helt greit, det er liksom min ting det der.

Nå drar hun på tur fra i dag til onsdag, men har lite penger på kontoen. Jeg overfører fra min konto, det er selvsagt ikke noe lån!

Skulle hun hatt penger av meg for en brus hun kjøpte i går - det er så usannsynlig idiotisk og smålig at jeg kan ikke få sagt det. Det er nå min mening. Om det er kollega, kompis eller venner, hadde ikke spurt de heller om penger om jeg hadde kjøpt en brus...

Hadde definitivt tatt det opp med han. Dette hadde bare blitt så vannvittig feil for meg. Uholdbart. Men...5 år... Er dette tendenser som først har kommet frem i det siste? Da hadde jeg begynt å lure litt..!

Takk for svar!:o)

Ser ut til at de aller fleste klarer dette med å dele penger på en utmerket måte, bare ikke jeg og type.. Huff..

Slik du beskriver, er slik jeg skulle ønske det var. Jeg prøver å kjøre en sånn linje, jeg synes ikke penger i grunn er verdt å mase seg sånn opp for.. Man tager hva man haver og ser hva man får, noe sånt..

Sånn var det også, mens han tjente minst.

Han begynte å tjene ordentelige penger i våres, og det er etter det at systemet har blitt uholdbart..Det plaget meg ikke å kjøpe, så lenge han var blakk, men det plager meg litt nå..

Fordi det ikke går to veier, i det hele tatt, det blir en respekt ting. Jeg tenker nesten at han ikke kan være glad i meg, når han behandler meg så røtent.

Så blir jeg sittende å bruke masse energi på ting det burde være automatikk i. Det er kjipt. Og jeg synes også det er litt nederlag om jeg må begynne å bruke hans måte å være på for å trenge igjennom til ham.

Skal snakke med ham etterpå, og høre om han har en god forklaring på hva han driver med. Om ikke blir det vel harde linjer, som jeg i utgangspunktet ikke er så veldig for, og som jeg skulle ønske at var overflødig..

laguna1365380434
Skrevet

Jeg syns vår måte å gjøre det på fungerer bra. Begge har tilgang til denne ene kontoen og kan handle inn felles, det er ingen som må be den andre om penger. Det er heller ingen regnskap for å følge med på hvor mye hver bidrar med - det holder å ta en titt på kontoutskriften, og dermed ingen frustrasjoner fordi den ene bidrar mest.

Dessuten er det greit å stå helt fritt med hvordan man bruker restbeløpet - så kan man spandere litt på sin kjære når man føler for det :-)

Høres bra ut!:o)

laguna1365380434
Skrevet

Når man er gift kan man avtale ulike ordninger, men loven er klar: en ektefelle har heller ikke plikt til å ta av sin formue, selge sine eiendommer eller jobbe mer for å dekke den andres forbruk eller heve den andres levestandard.

Ikke har vi noe eiendom, og jeg hadde selvfølgelig ikke ment han skulle selge om han hadde..

Jeg synes bare det ville være pent av ham å sørge for at hans elskede ikke satt her og vansmektet uten sigaretter og ferskt brød..;o)

laguna1365380434
Skrevet

Forsøk én prat til. Tar han ikke tegninga, avslutter du samtalen med å summere opp det han skylder deg.

F.eks halvparten av depositumet.

De 11000 du nevnte.

Elektris utstyr du evt har kjøpt inn - osv.

Det som hører med til leiligheten, rett og slett. Og folanger betaling av denne summen. Hvis ikke kan han jo flytte! (Hvis ting er slik jeg oppfattet, så bor han i en eilighet du for det meste har finansiert, kjøpt nødvendigheter til og betalt maten i)

Amnesti kan gis - men bare ved øyeblikkelig skjerpings og innføring av _gjensidig_ felles økonomi.

Håper han skjønner tegninga....

Takker for svar!:o)

Jeg skal ta en snakk til, håper virkelig han kan klare å forstå hvor sårende og kjipt han oppfører seg..

Når det gjelder amnesti har jeg allerede gitt så (for 11 000, dep penger), og jeg kan jo ikke reinføre gjeld jeg har frigitt..Men han får ikke penger av meg heller, det kan bare ikke skje for selvfølelsens skyld;))

Jeg kan lage en liste over hva ting egentlig koster og vise frem. Jeg tror det hadde blitt mye billigere å betale det lille han betaler her enn å fø på ham. Så han skal passe seg litt.

Jeg har depositumet, alle møbler og innbo o.l

Han har kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader. Så han kan godt passe seg litt, det blir dyrere for han en for meg om vi sier opp hele samboerskapet..;o)

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, men slik gjør vi det: Min lønn kommer inn på min lønnskonto, og min manns lønn kommer inn på hans lønnskonto. I tillegg til disse to kontoene har vi en "felleskonto". Hver måned, dagen etter vi har fått lønning, overfører vi et fast beløp fra våre respektive lønnskontoer til felleskontoen. Da vi jobbet fullt begge to og hadde samme lønn, betlate vi inn like mye. Nå jobber jeg 70% og har litt dårligere betalt, mens mannen min jobber fullt. Han overfører da 10500 kr i måneden til felleskontoen, mens jeg overfører 6500 kr.

I teorien skal disse to beløpene dekke alle fellesutgifter som lån, mat, klær til ungene, barnehageutgifter, kommunale utgifter strøm osv.

Barnetrygd og kontantstøtte kommer inn på felleskontoen.

Det som er igjen på kontoene går med til personlig forbruk: klær, frisør, sko hobbyartikler, trening og sparing.

Det hender jo at det står for lite på felleskontoen. Da overfører vi fra lønnskontoene til fellesen, slik at det blir riktig.

Har fungert greit i 9 år!

Skrevet

Takk for svar!:o)

Ser ut til at de aller fleste klarer dette med å dele penger på en utmerket måte, bare ikke jeg og type.. Huff..

Slik du beskriver, er slik jeg skulle ønske det var. Jeg prøver å kjøre en sånn linje, jeg synes ikke penger i grunn er verdt å mase seg sånn opp for.. Man tager hva man haver og ser hva man får, noe sånt..

Sånn var det også, mens han tjente minst.

Han begynte å tjene ordentelige penger i våres, og det er etter det at systemet har blitt uholdbart..Det plaget meg ikke å kjøpe, så lenge han var blakk, men det plager meg litt nå..

Fordi det ikke går to veier, i det hele tatt, det blir en respekt ting. Jeg tenker nesten at han ikke kan være glad i meg, når han behandler meg så røtent.

Så blir jeg sittende å bruke masse energi på ting det burde være automatikk i. Det er kjipt. Og jeg synes også det er litt nederlag om jeg må begynne å bruke hans måte å være på for å trenge igjennom til ham.

Skal snakke med ham etterpå, og høre om han har en god forklaring på hva han driver med. Om ikke blir det vel harde linjer, som jeg i utgangspunktet ikke er så veldig for, og som jeg skulle ønske at var overflødig..

"Fordi det ikke går to veier, i det hele tatt, det blir en respekt ting. Jeg tenker nesten at han ikke kan være glad i meg, når han behandler meg så røtent."

Nettopp ! Og det er _det_ du må si til ham. For det forstår han neppe selv.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Ikke har vi noe eiendom, og jeg hadde selvfølgelig ikke ment han skulle selge om han hadde..

Jeg synes bare det ville være pent av ham å sørge for at hans elskede ikke satt her og vansmektet uten sigaretter og ferskt brød..;o)

Jeg vet i dag at jeg ikke ville bodd med noen uten avtale. Ordnet økonomi, eierskap og respekt for den andre er grunnpilarene i et forhold.

Jeg mener at penger og eiendeler skal det ikke være nødvendig å krangle om. OM hårbørsten eller sleiva er din eller min er samma f, men en bil til 100.000 bør det finnes en klar avtale om. Jeg ville sette en grense på 1000 kr, den som har kvitteringen eier tingen. Den som mister, ødelegger eller bulker, erstatter den andres.

Dessverre vil jeg nok i dag sørge for at alle mine papirer og penger er utenfor hennes rekkevidde. To kompiser har fått kontoen sin tømt og papirer makulert/ brent i sinne. det tok dem år å få orden på sakene.

I flere tilfeller har partner blitt meldt til skattevesenet for svart arbeid av eksen. Den ene eksen glemte at han var med på det, og havnet i saksa selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...