laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Jeg vet i dag at jeg ikke ville bodd med noen uten avtale. Ordnet økonomi, eierskap og respekt for den andre er grunnpilarene i et forhold. Jeg mener at penger og eiendeler skal det ikke være nødvendig å krangle om. OM hårbørsten eller sleiva er din eller min er samma f, men en bil til 100.000 bør det finnes en klar avtale om. Jeg ville sette en grense på 1000 kr, den som har kvitteringen eier tingen. Den som mister, ødelegger eller bulker, erstatter den andres. Dessverre vil jeg nok i dag sørge for at alle mine papirer og penger er utenfor hennes rekkevidde. To kompiser har fått kontoen sin tømt og papirer makulert/ brent i sinne. det tok dem år å få orden på sakene. I flere tilfeller har partner blitt meldt til skattevesenet for svart arbeid av eksen. Den ene eksen glemte at han var med på det, og havnet i saksa selv. Det høres veldig lurt og ordentelig ut, men hva med tilliten? Jeg skulle ønske jeg kunne stole på at han var såpass grei at han gjorde ting utifra sitt gode hjerte og seg selv, uten at det var noe lov og papir som tvang ham.. Men må jeg være hard, så må jeg vel det. Jeg skal prøve å snakke med ham engang til. og om han fortsatt ikke skjønner, blir det rett over på systemet ditt..;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Har ikke lest alle innleggene, men slik gjør vi det: Min lønn kommer inn på min lønnskonto, og min manns lønn kommer inn på hans lønnskonto. I tillegg til disse to kontoene har vi en "felleskonto". Hver måned, dagen etter vi har fått lønning, overfører vi et fast beløp fra våre respektive lønnskontoer til felleskontoen. Da vi jobbet fullt begge to og hadde samme lønn, betlate vi inn like mye. Nå jobber jeg 70% og har litt dårligere betalt, mens mannen min jobber fullt. Han overfører da 10500 kr i måneden til felleskontoen, mens jeg overfører 6500 kr. I teorien skal disse to beløpene dekke alle fellesutgifter som lån, mat, klær til ungene, barnehageutgifter, kommunale utgifter strøm osv. Barnetrygd og kontantstøtte kommer inn på felleskontoen. Det som er igjen på kontoene går med til personlig forbruk: klær, frisør, sko hobbyartikler, trening og sparing. Det hender jo at det står for lite på felleskontoen. Da overfører vi fra lønnskontoene til fellesen, slik at det blir riktig. Har fungert greit i 9 år! Takk for svar!) Høres både lurt og rettferdig ut! Skjønner at jeg og typen må finne på noe lignende vi også, før dette ender i skilsmisse eller drap.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Ja, menn er rare dyr av og til. Synes du skal gjøre et forsøk ihvertfall, før du tyr til hans egne metoder. Tips: Ikke si "hvorfor er du alltid så smålig". Fokuser på hvordan _du_ føler situasjonen. Og vær konkret, med tall og eksempler. Det liker de rare dyrene. Nå får jeg vel petter smart på nakken... Hjelper det ikke, får du trekke fra de 11000 du nevnte på de 3000 han mener du skylder ham. Og passe på dine egne penger heretter. Hmmmm *rister på hodet* Neida, er enig i mye av det du sier, selv om dette også gjelder en del kvinner. Mange mennesker er gjerrige uten å være klar over det. Jeg hadde en kompis som tok seg grovt betalt (mye mer enn bensinen) for å la folk sitte på med bilen, selv om han skulle samme vei. Det lønner seg alltid å si ting i klartekst. Menn skjønner ikke hint, verken svake eller sterke. Vi ser ikke automatisk hva som er galt. Si det til oss! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Det finnes ingen fasit på dette. Det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Det hele avhenger om en er lik av natur eller ikke. Noen mennesker prøver å spare penger, noen sløser. Noen er gavmilde, noen gjerrige. Noen skal ha full oversikt slik at de ikke betaler mer enn halvparten, noen tar det ikke så tungt. Problemene oppstår når ulike typer prøver å leve sammen. Jeg var sammen med ei for noen år siden som ikke ante hva ordet spare betydde (eller jobbe og tjene penger for den saks skyld). Da måtte jeg betale det meste og hun sløste mine penger. Klart slikt ikke går. Du bor dessverre med en som er ulik deg. En som gjerne mottar penger/ting, men som er gjerrig av natur og derfor ikke føler at han må gjøre det samme tilbake. Jeg vet hvor vondt det gjør når den andre krever 12 kr tilbake for brusen de kjøpte når du vet hvor mye du har betalt. Deres løsning er nok, som flere her har skrevet, er å ha separate kontoer og en felleskonto der dere setter inn en fast prosensats av lønna (slik at den ene gjerne betaler mer enn den andre). Denne kontoen brukes for alle fellesutgifter. Så får dere kjøpe alt det personlige selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Hmmmm *rister på hodet* Neida, er enig i mye av det du sier, selv om dette også gjelder en del kvinner. Mange mennesker er gjerrige uten å være klar over det. Jeg hadde en kompis som tok seg grovt betalt (mye mer enn bensinen) for å la folk sitte på med bilen, selv om han skulle samme vei. Det lønner seg alltid å si ting i klartekst. Menn skjønner ikke hint, verken svake eller sterke. Vi ser ikke automatisk hva som er galt. Si det til oss! Det med bensin: en bil koster minst kr 2 pr km, bensinen er bare halvparten av kostnaden. En ny bil til kr 300.000 koster kr 5-6 pr km. Så jeg har alltid sagt hvis noen skal sitte på: jeg holder bilen, dere betaler bensinen. Det er egentlig billig ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Hmmmm *rister på hodet* Neida, er enig i mye av det du sier, selv om dette også gjelder en del kvinner. Mange mennesker er gjerrige uten å være klar over det. Jeg hadde en kompis som tok seg grovt betalt (mye mer enn bensinen) for å la folk sitte på med bilen, selv om han skulle samme vei. Det lønner seg alltid å si ting i klartekst. Menn skjønner ikke hint, verken svake eller sterke. Vi ser ikke automatisk hva som er galt. Si det til oss! Jeg bare måtte nevne deg, for jeg følte at jeg henfalt litt til dine takter. Du vet, "alle menn er sånn-og-sånn". Men jeg tror faktisk det er et poeng her. Hun føler at han ikke respekterer eller elsker henne på grunn av dette - det tror jeg går ham hus forbi. Det gjelder å forklare ting, ikke bare gå ut fra at man tenker likt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Takker for svar!) Jeg skal ta en snakk til, håper virkelig han kan klare å forstå hvor sårende og kjipt han oppfører seg.. Når det gjelder amnesti har jeg allerede gitt så (for 11 000, dep penger), og jeg kan jo ikke reinføre gjeld jeg har frigitt..Men han får ikke penger av meg heller, det kan bare ikke skje for selvfølelsens skyld;)) Jeg kan lage en liste over hva ting egentlig koster og vise frem. Jeg tror det hadde blitt mye billigere å betale det lille han betaler her enn å fø på ham. Så han skal passe seg litt. Jeg har depositumet, alle møbler og innbo o.l Han har kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader. Så han kan godt passe seg litt, det blir dyrere for han en for meg om vi sier opp hele samboerskapet..;o) JA, jeg er enig i at du ikke kan gjenninnføre gjeld du allerede har gitt amnesti for, forresten. "Jeg har depositumet, alle møbler og innbo o.l Han har kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader. Så han kan godt passe seg litt, det blir dyrere for han en for meg om vi sier opp hele samboerskapet..;o) " Nettopp - det var poenget mitt ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrulteGuri Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Stakkars deg, synes det er veldig dårlig gjort av han. Du får slutte å kjøpe ting til han(Øl sigaretter o.s.v.) Det er sikkert ikke lett men prøv. Ønsker deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Takk for svar!:-) Det er akurat det, jeg synes også at penger er en ekkel og triviell ting å snakke om, og jeg har ikke lyst til å oppføre meg sånn som ham.. Dårlig karma;) Men det er guffent å være blakk, og jeg synes det går litt på respekt og slike ting, når han med viten&vilje lar meg være igjen her uten noenting.. Det er dårlig gjort! Jeg har ALLTID gitt ham ca halvparten av mitt, og har tatt det for gitt at det er slik venner er.. Men jeg lurer på om jeg må drite i all karma og bli et rasshøl tilbake og kreve beinhard 50/50 om han ikke gir seg litt.. Det værste å svelge er at han nå mener jeg skylder ham ca 3000 spenn..Da har han lagt sammen litt øl her, hundrelapper nå og da osv..Dette mener han serøst! Etter at jeg b.la godskrev ham for 11000 kr han mistet for meg engang jeg var på ferie(leil-dep) og så mange halvlitere og hundrelapper at jeg ikke aner lenger, rett og slett fordi han ikke hadde pengene og fordi jeg liker ham.. Jeg furter og synes han er en drittsekk.. Grrr!! Men hmm.. skjønner ikke dette helt jeg. Når du forteller ham alt dette, som du forteller oss, insisterer han virkelig fortsatt på at du skylder ham penger? Han er kanskje ikke bare frekk og respektløs overfor deg, men en smule dum i tillegg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg ser du har fått mange gode råd. Ville selv blitt forbannet hvis jeg hadde blitt behandlet på samme måte. Ta et oppgjør med ham. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn jeg ser det Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Du kan jo begynne å charge ham for dopapir, sånn at han må betale 5 kr hver gang han driter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høne I Frikassè Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Hei! Tror det med felles penger kanskje avhenger litt av om man har barn eller ikke? Vel, vi har snart to barn. Men det var ikke før vi kjøpte hus sammen (før barna kom for to år siden) at vi virkelig fikk felles økonomi. Vi har INGEN penger som er dine eller mine. Vi overfører hver for oss en viss sum av lønnen vår til utgiftskontoen. De pengene dekker lån og alle regninger for måneden som kommer, samt at det alltid blir litt til overs - som spares. Vi legger 2500 hver til matpenger. Han tjener mye mer enn meg, så han betaler mer til utgiftskontoen. De pengene vi har igjen på kontiene våre etter at alle overføringer er tatt, er "fritt villt". Hehe. Har ikke han penger og skal ut, så får han av meg og ditto. Vi er jo et felleskap. Ingen av oss er tjent med at den ene ikke har penger mens den andre fråtser i gull og grønne skoger. (det hadde ikke vært jeg som fråtset for å si det slik, så jeg er godt fornøyd med ordningen - noe samboern også gir uttrykk for at han er). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 JA, jeg er enig i at du ikke kan gjenninnføre gjeld du allerede har gitt amnesti for, forresten. "Jeg har depositumet, alle møbler og innbo o.l Han har kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader. Så han kan godt passe seg litt, det blir dyrere for han en for meg om vi sier opp hele samboerskapet..;o) " Nettopp - det var poenget mitt ) Lykke til! Takk! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvitt deg med han Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Sånn har jeg også levd, jeg betalte huslån, strøm, kommunale avgifter, telefon, barnehage, mat, klær til barnet, han kjøpte seg ny bil, og ellers masse luksusgjenstander. Vi bodde i mitt hus, i begynnelsen betalte han en symbolsk husleie, etter hvert kom det fram at han syntes det var smålig av meg å kreve husleie. Vi pleide også å dele på matregningen, det sluttet han med og skyldte på dårlig råd. Da jeg omsider tok til vett og kastet han ut var jeg bankerott. Min holdning til penger har alltid vært at man gir og tar, så jeg telte ikke på kroner og øre, han holdning var å beholde mest mulig selv. Han var skyldig meg langt over 100 000 da han flyttet ut, men de pengene må jeg nok se langt etter. Flytt for deg selv, du blir bare utnyttet av en fyr som faktisk tar ting fra deg som en selvfølge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Takk for svar!:-) Det er akurat det, jeg synes også at penger er en ekkel og triviell ting å snakke om, og jeg har ikke lyst til å oppføre meg sånn som ham.. Dårlig karma;) Men det er guffent å være blakk, og jeg synes det går litt på respekt og slike ting, når han med viten&vilje lar meg være igjen her uten noenting.. Det er dårlig gjort! Jeg har ALLTID gitt ham ca halvparten av mitt, og har tatt det for gitt at det er slik venner er.. Men jeg lurer på om jeg må drite i all karma og bli et rasshøl tilbake og kreve beinhard 50/50 om han ikke gir seg litt.. Det værste å svelge er at han nå mener jeg skylder ham ca 3000 spenn..Da har han lagt sammen litt øl her, hundrelapper nå og da osv..Dette mener han serøst! Etter at jeg b.la godskrev ham for 11000 kr han mistet for meg engang jeg var på ferie(leil-dep) og så mange halvlitere og hundrelapper at jeg ikke aner lenger, rett og slett fordi han ikke hadde pengene og fordi jeg liker ham.. Jeg furter og synes han er en drittsekk.. Grrr!! Glemte forresten å svare på spørsmålet ditt: Ja, vi har felles økonomi, og det har vi hatt fra dag 1. Det har noe å gjøre med at man er et fellesskap. Jeg har forøvrig også hatt felles økonomi i mine to tidligere samboerskap, og det har aldri bydd på problemer av noe slag. Jeg hadde syntes det hadde vært problematisk å leve med separat økonomi, og har vanskelig for å forstå vennepar som innretter seg sånn. Men man er altså forskjellige. Også når det kommer til økonomi. Og dere to er nok ganske forskjellige der. Dere får finne ut av det sammen. Det går nok fint, så lenge man kan prate sammen uten å hive ting i vegger og sånt. Sånn som det er nå kan det jo uansett ikke fortsette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Det finnes ingen fasit på dette. Det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Det hele avhenger om en er lik av natur eller ikke. Noen mennesker prøver å spare penger, noen sløser. Noen er gavmilde, noen gjerrige. Noen skal ha full oversikt slik at de ikke betaler mer enn halvparten, noen tar det ikke så tungt. Problemene oppstår når ulike typer prøver å leve sammen. Jeg var sammen med ei for noen år siden som ikke ante hva ordet spare betydde (eller jobbe og tjene penger for den saks skyld). Da måtte jeg betale det meste og hun sløste mine penger. Klart slikt ikke går. Du bor dessverre med en som er ulik deg. En som gjerne mottar penger/ting, men som er gjerrig av natur og derfor ikke føler at han må gjøre det samme tilbake. Jeg vet hvor vondt det gjør når den andre krever 12 kr tilbake for brusen de kjøpte når du vet hvor mye du har betalt. Deres løsning er nok, som flere her har skrevet, er å ha separate kontoer og en felleskonto der dere setter inn en fast prosensats av lønna (slik at den ene gjerne betaler mer enn den andre). Denne kontoen brukes for alle fellesutgifter. Så får dere kjøpe alt det personlige selv. Takker for fornuftig svar! Jeg skal prøve å få en skikkelig snakk med fyren, og jueg regner med at vi kommer til å ende med en slik løsning som du foreslår:o) Men jeg er litt lei meg for at han ikke skjønner at jeg blir såret av oppførselen hans. Men du har vel rett, alle er frorskjellige, også når det kommer til økonomi og prioriteringer. Jeg har dessuten løst det mest akutte med å låne kr 300 av noen andre til torsdag. Det er litt forjævlig, det er jo ingen som skjønner hvorfor jeg ikke kan få sånt av typen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Stakkars deg, synes det er veldig dårlig gjort av han. Du får slutte å kjøpe ting til han(Øl sigaretter o.s.v.) Det er sikkert ikke lett men prøv. Ønsker deg lykke til. Tusen takk!) Jeg skal prøve å faktisk huske det her og være hard tilbake.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Jeg ser du har fått mange gode råd. Ville selv blitt forbannet hvis jeg hadde blitt behandlet på samme måte. Ta et oppgjør med ham. Lykke til! Takk! Jeg skal følge rådene og så blir det nok sikkert en ordning til slutt..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Du kan jo begynne å charge ham for dopapir, sånn at han må betale 5 kr hver gang han driter? *lol* Det er en mulighet!..Og en tier for blingsen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Hei! Tror det med felles penger kanskje avhenger litt av om man har barn eller ikke? Vel, vi har snart to barn. Men det var ikke før vi kjøpte hus sammen (før barna kom for to år siden) at vi virkelig fikk felles økonomi. Vi har INGEN penger som er dine eller mine. Vi overfører hver for oss en viss sum av lønnen vår til utgiftskontoen. De pengene dekker lån og alle regninger for måneden som kommer, samt at det alltid blir litt til overs - som spares. Vi legger 2500 hver til matpenger. Han tjener mye mer enn meg, så han betaler mer til utgiftskontoen. De pengene vi har igjen på kontiene våre etter at alle overføringer er tatt, er "fritt villt". Hehe. Har ikke han penger og skal ut, så får han av meg og ditto. Vi er jo et felleskap. Ingen av oss er tjent med at den ene ikke har penger mens den andre fråtser i gull og grønne skoger. (det hadde ikke vært jeg som fråtset for å si det slik, så jeg er godt fornøyd med ordningen - noe samboern også gir uttrykk for at han er). Takk for svar! Høres ut som en god ordning dere har! Vi har ingen unger(bare katt;)), men jeg synes fortsatt det er litt dårlig av ham å ikke tenke noe på meg, mens han selv er ute og spender..Jeg hadde ihvertfall tenkt på ham om det hadde vært omvendt.. Jeg har fått massevis av gode råd her, så jeg skal ta en skikkelig snakk med mannen etterpå, så blir det nok en ordning.. Dessuten fikk jeg lånt meg litt penger annet steds hen, så humøret er litt bedre og..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116509-har-samboerne-her-felles-penger/page/3/#findComment-700475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.